CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Någon som testat Bensaltensid  (läst 7413 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #10 skrivet: juni 20, 2021, 21:20:33:33 »
Svaret är nog bannad?

En avatar tar emot alla mina pm. Vilka jag inte ser eller kan svara på.
Rickard kan nog svara på detta? Han vet vilka fel det kan vara?

Enda rättigheten jag har på forumet är att skriva. Därför är jag återhållsam.
Undviker att svara där jag har lösningar eller svar.

MVH
Roger




Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #11 skrivet: juni 20, 2021, 21:24:39:39 »
Nu bad jag Rickard att kolla
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #12 skrivet: juni 20, 2021, 21:37:07:07 »
Rickard behöver inte kolla.
Han har full koll på vilken jag är. Tror problemet ligger där?
Annars har jag varit helbannad?

Kan berätta att Rickard och jag har inga problem med varandra. Allt är yrkesmässigt.

Roger


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #13 skrivet: juni 21, 2021, 07:58:41:41 »
Du har 4 begränsningar på ditt konto jämfört med övriga medlemmar, inget alls som har att göra med bifogade filer.
Vanliga medlemmar har 34 rättigheter, du har 30, gäster har bara 14 rättigheter.
Och som sagt, bifogade filer är inte begränsade.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=faq;sa=show;faqid=3
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #14 skrivet: juni 21, 2021, 15:13:20:20 »
Fungerar med fantastiskt resultat, det bästa som finns dels för uppstart och dels för underhåll. Produkten återfinns i allt från nässpray till fasadtvätt och är helt ofarlig utspätt.

Hej TommyC!

Det är mycket tråkigt att mitt tips/inlägg orsakat missförstånd som ger upphov till spridandet av felaktigheter kring bensalklorid, annat namn bensaltensid. Jag förutsätter att dina hårda ord grundas i den okunskap.

Jag är oberoende neutral till leverantörer, tipsade om en produkt som fungerar, inget annat. Produkten förefaller okänd i Sverige för den breda poolägare allmänheten.

Jag köpte 10L dunk (50% koncentrat) utanför Sverige = € 79. I Sverige har jag sett pris på 2’750 kr för 10L. Förhoppningsvis går det att hitta billigare för den som söker.

I sin renaste form är det den vanligaste anti-alg som också är det man i normalfallet köper utspätt i poolhandel. Den har ett brett användningsområde inom medicin-teknik, fasadtvätt, antimögel, mossa, poolskötsel och annat pga. av sin effektivitet och ofarlighet vid utspädning. Den återfinns också i färg med tillsatts av anti-mögel.

Outspädd blandar jag till min egen pool, 43 m3, en underhållsblandning på 2.3 deciliter. Vid uppstart efter vinterhalvåret gör jag en chockdosering på 4.3 deciliter. 10L, 50% koncentrat räcker således en evighet.

Jämförelsevis kan köpas utspädd anti-alg hos olika poolhandlare vilket liter/kg pris vida överstiger koncentrerad bensalklorid.

Jag avstår från att här i detalj gå in på enbart kloranvändning men vill påpeka att den kombination jag personligen använder drastiskt minskat behovet av klortillsatts. Inte minst är det betydelsefullt för både miljö, hälsa och plånbok.

Jag vågar påstå att ovanstående motsäger ditt påstående om en till, obeprövad, hälsovådlig dyr produkt utan funktion.

Ett annat tips för att få bort fläckar, ränder och annat vid vattenlinjen är att jag där använder melamin svamp. Även här finns belägg för säkerhet och effektivitet. Det finns en rad olika leverantörer. 

Med förhoppning om att ovanstående förtydligar.   

Med vänliga hälsningar.

Ps. Angående en diskussion om svartmögel och bifogande av bilder i den här tråden så är den överflödig och onödig. Kan bara säga att det för mig fungerar mot svartmögel på fasad, i rätt koncentration med verkan i minst 2 dygn sedan högtrycksspolning. Omgivningstemperatur ej överstigande 20C. Ds.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #15 skrivet: juni 22, 2021, 09:04:13:13 »
Det var du som började diskutera bilduppladdning och begränsningar - jag ville bara klargöra vad som gäller eftersom jag såg det som en kritik mot mig, och något som jag skulle orsakat - vilket inte stämmer.
Du får gärna verifiera om det fungerar eller ej med bilduppladdningen, kan ju vara bra att veta hur det fungerar tänker jag.
Beskrivningen jag länkat till i mitt tidigare inlägg gäller inte just detta forum, men funktionen är densamma.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #16 skrivet: juni 22, 2021, 15:44:09:09 »
Hej TommyC!

Det är mycket tråkigt att mitt tips/inlägg orsakat missförstånd som ger upphov till spridandet av felaktigheter kring bensalklorid, annat namn bensaltensid. Jag förutsätter att dina hårda ord grundas i den okunskap.

Jag är oberoende neutral till leverantörer, tipsade om en produkt som fungerar, inget annat. Produkten förefaller okänd i Sverige för den breda poolägare allmänheten.

Jag köpte 10L dunk (50% koncentrat) utanför Sverige = € 79. I Sverige har jag sett pris på 2’750 kr för 10L. Förhoppningsvis går det att hitta billigare för den som söker.

I sin renaste form är det den vanligaste anti-alg som också är det man i normalfallet köper utspätt i poolhandel. Den har ett brett användningsområde inom medicin-teknik, fasadtvätt, antimögel, mossa, poolskötsel och annat pga. av sin effektivitet och ofarlighet vid utspädning. Den återfinns också i färg med tillsatts av anti-mögel.

Outspädd blandar jag till min egen pool, 43 m3, en underhållsblandning på 2.3 deciliter. Vid uppstart efter vinterhalvåret gör jag en chockdosering på 4.3 deciliter. 10L, 50% koncentrat räcker således en evighet.

Jämförelsevis kan köpas utspädd anti-alg hos olika poolhandlare vilket liter/kg pris vida överstiger koncentrerad bensalklorid.

Jag avstår från att här i detalj gå in på enbart kloranvändning men vill påpeka att den kombination jag personligen använder drastiskt minskat behovet av klortillsatts. Inte minst är det betydelsefullt för både miljö, hälsa och plånbok.

Jag vågar påstå att ovanstående motsäger ditt påstående om en till, obeprövad, hälsovådlig dyr produkt utan funktion.

Ett annat tips för att få bort fläckar, ränder och annat vid vattenlinjen är att jag där använder melamin svamp. Även här finns belägg för säkerhet och effektivitet. Det finns en rad olika leverantörer. 

Med förhoppning om att ovanstående förtydligar.   

Med vänliga hälsningar.

Ps. Angående en diskussion om svartmögel och bifogande av bilder i den här tråden så är den överflödig och onödig. Kan bara säga att det för mig fungerar mot svartmögel på fasad, i rätt koncentration med verkan i minst 2 dygn sedan högtrycksspolning. Omgivningstemperatur ej överstigande 20C. Ds.
Hej,

Kemikalien är inte okänd i detta land. Den har används i minst 10 år som desinfektion. Som det alltid brukar vara hittar man på ett finurligt namn för denna. Du ska ha beröm för att du nämner de korrekta namnen för kemikalien.

Många tidigare trådar handlar om ett annat namn. Fortfarande samma kemikalie.

Dessa produkter hittar förr eller senare branschen för pool och spa.

Kemikalien ligger under det som kallas för kvartära ammoniumföreningar. Livsmedelsverket har skrivit en rapport om desinfektion inom livsmedelsbranschen.

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2015/rapport-13-biocid-omslag--inlaga.pdf

Här kan man läsa att låga koncentrationer genererar i biocidresistens och kanske antibiotikaresistens.

Ganska dålig som desinfektionsmedel. 1ppm fritt klor dödar E-coliebakterier inom 1 minut. Alger, mögel och mossa är lätt att ta dö på. Denna produkt kräver minst två dagar.

Desinfektion handlar om att desinfektionsmedlet hanterar mikroorganismer fortare än de förökar sig. På två dagar hinner mycket att hända.
Klor orsakar inte antibiotikaresistens.

Badhus har testat denna kemikalie tidigare;
https://www.vk.se/2017-10-16/lansforetaget-far-nej-forsok-med-produkten-avbryts

Det var anledningen till att man avbröt detta medel i offentliga bassänger.

Används numera i badtunnor som ofta byter vatten.

Vidare kan inte denna tensid hantera det som vi utsöndrar som bad, ammoniak och ammonium.

Kräver en till kemikalie för detta.

Om en kemikalie behöver två dygn på sig för att inaktivera mikroorganismer skulle jag inte välja den.

Om tiden för desinfektion är lång utvecklar mikroorganismer resistens.
Hade detta land ett krav på desinfektionstid hade bara klorprodukter funnits.

Så,
Jag håller 100% med Tommy. Synd att jag inte kunde få ut bilden jag ville visa.

Kloret gjorde jobbet på 1minut och jag behövde inte borsta. Den andra delen ser ut som innan då mögelmedel tillsats.

Roger






Utloggad TommyC

SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #17 skrivet: juni 23, 2021, 08:54:16:16 »
Tack för informationen Roger!

Kunskapsläget om dessa ämnen är alltså bristfälligt (som med mycket annat) men riskerna för att dessa bidrager till utvecklingen av antibiotikaresistens gör att det är direkt olämpligt att öka användningen.

Att som i fallet med pooler och badtunnor försöka ersätta väl fungerande klorföreningar med något som troligen bidrager till antibiotikaresistens är inget annat än idiotiskt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #18 skrivet: juni 23, 2021, 08:59:24:24 »
Här kommer bilden som Roger försökt ladda upp.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #19 skrivet: juni 23, 2021, 09:35:37:37 »
Hej,

Kemikalien är inte okänd i detta land. Den har används i minst 10 år som desinfektion. Som det alltid brukar vara hittar man på ett finurligt namn för denna. Du ska ha beröm för att du nämner de korrekta namnen för kemikalien.

Många tidigare trådar handlar om ett annat namn. Fortfarande samma kemikalie.

Dessa produkter hittar förr eller senare branschen för pool och spa.

Kemikalien ligger under det som kallas för kvartära ammoniumföreningar. Livsmedelsverket har skrivit en rapport om desinfektion inom livsmedelsbranschen.

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2015/rapport-13-biocid-omslag--inlaga.pdf

Här kan man läsa att låga koncentrationer genererar i biocidresistens och kanske antibiotikaresistens.

Ganska dålig som desinfektionsmedel. 1ppm fritt klor dödar E-coliebakterier inom 1 minut. Alger, mögel och mossa är lätt att ta dö på. Denna produkt kräver minst två dagar.

Desinfektion handlar om att desinfektionsmedlet hanterar mikroorganismer fortare än de förökar sig. På två dagar hinner mycket att hända.
Klor orsakar inte antibiotikaresistens.

Badhus har testat denna kemikalie tidigare;
https://www.vk.se/2017-10-16/lansforetaget-far-nej-forsok-med-produkten-avbryts

Det var anledningen till att man avbröt detta medel i offentliga bassänger.

Används numera i badtunnor som ofta byter vatten.

Vidare kan inte denna tensid hantera det som vi utsöndrar som bad, ammoniak och ammonium.

Kräver en till kemikalie för detta.

Om en kemikalie behöver två dygn på sig för att inaktivera mikroorganismer skulle jag inte välja den.

Om tiden för desinfektion är lång utvecklar mikroorganismer resistens.
Hade detta land ett krav på desinfektionstid hade bara klorprodukter funnits.

Så,
Jag håller 100% med Tommy. Synd att jag inte kunde få ut bilden jag ville visa.

Kloret gjorde jobbet på 1minut och jag behövde inte borsta. Den andra delen ser ut som innan då mögelmedel tillsats.

Roger

Hej Roger,

Tack för utförligt och trevligt svar, det är mycket uppskattat!

Kul att få igång en seriös, nyanserad och saklig diskussion kring bensalklorid. Vill inte låta petig men måste förtydliga mig själv, det korrekta namnet är Bensalkonklorid, dom andra namnen mer vardagliga benämningar.

Du har rätt, Livsmedelverkets undersökning är intressant, en slags metastudie riktad mot livsmedelsindustrins hygien kring styckning, chark och fisk. Det är tyvärr omöjligt att dra långtgående slutsatser kring negativa effekter av bensalkonklorid, särskilt så vid användning i privat pool i så utspäd koncentration vi talar om.
Man skiljer i undersökningen på resistens orsakade av antibiotika och biocider. Den studie i undersökningen jag förmodar du syftar på är dessutom gjord i provrör. Man skiljer alltså på klinisk och mikrobiologisk resistens. Livsmedelsverket säger själva i undersökningen att det idag inte finns någon standardmetod för att mäta biocidresistens hos bakterier vilket gör det svårt att jämföra olika studier med varandra. Dessutom påpekar man att det inte är klarlagt hur viktig användningen av biocider är för utvecklingen av antibiotikaresistens.

Det är lika omöjligt som att dra långtgående slutsatser kring livsmedelverkets undersökning om klor i dricksvatten: ”vid höga tillsatser av klor till vatten med för mycket organiskt material kan det bildas cancerframkallande ämnen”. Organiskt material återfinns i en pool men man kan inte för det på vetenskaplig grund påstå att man får cancer av att bada i klorerat vatten.

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/handbocker-verktyg/handbok-for-klimatanpassad-dricksvattenforsorjning-2019.pdf 

Utspädd bensalkonklorid är en mycket vanligt förekommande och godkänd desinficering i bland annat nässprayer, ögondroppar, hudkrämer och annat. Det finns medicinska studier som konstaterar att det i dessa produkter är ofarligt vid koncentrationer under 0.1%. 

Toxicitet på alger: 72 h: 0.026 mg/l. Lätt biologiskt nedbrytbart. Bioackumulerar ej. Det har inga kända cancerogena eller allergiframkallande effekter.

Angående den produkt du hänvisar till som använts i badhusen i Byske, Lövånger är det ingen som i detalj vet hur testen utförts, vilken mängd produkt som tillförts, under vilken tid, övriga förhållanden så som vattentemperatur, antal badare per kubik m.m. Däremot säger företaget och kommunens projektledare själva att det varit svårt att hålla koll på koncentrationen av medlet som ligger bakom att försöket avslutades.

https://www.norran.se/affarsliv/ingen-fortsattning-av-test-med-biocool-pa-badhusen-i-skelleftea/

En rad olika faktorer har stor betydelse för slutresultatet. Ja, det man använt i Byske, Lövånger är en tensid men alla tensider är inte de samma och helt jämförbara. Produkten du refererar till är dessutom inte bensalkonklorid.

Det jag talar om är inte enbart användande av bensalkonklorid utan kombinationen med poolklor. En familjemedlem reagerar med allergiska klorutslag på för mycket klor. Fördelen jag ser är att den kombination jag använder dragit ned på kloranvändningen vilket är mycket betydelsefullt. Klorutslagen har helt försvunnit.

Mitt användande vid svartmögel var en stor framgång. Jag hade inte bråttom utan tiden att vänta i två dagar för att låta medlet verka.

Uppsidan med det är dessutom att möglet inte växer tillbaka så som vid användandet av klorin vilket jag provat. Fasaden blev missfärgad, möglet återkom dessutom.

Långtidseffekten är för mig personligen mycket betydelsefull. Jag kan inte tala för långtidseffekten personligen annat än att min granne använde bensalkonklorid för 8 år sedan utan nämnvärd återväxt.

Jag bifogar bilder på min egen fasadtvätt, förebilden visar mögelreaktion efter 2 dagar med bensalkonklorid, därefter högtryckstvätt. Hoppas bildöverföringen fungerar.

Med vänlig hälsning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag