VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mura trappa i hörn på pool?  (läst 9338 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mura trappa i hörn på pool?
« skrivet: maj 20, 2011, 23:03:55:55 »
Vi håller på att bygga pool, se länk i signaturen. Jag har beställt betong till väggarna, de kommer nu på onsdag den 25:e maj. När det är klart så ska jag mura en trappa i ena hörnet. Men jag är väldigt osäker på steghöjd och stegdjup, samt hur många steg man behöver. Den behöver ju inte gå ända ner till botten, det är ju bara innan man fyllt med vatten som det behövs. Vad rekommenderar ni?

Min tanke är att mura den med leca block och sedan putsa den så att den blir slät.

Ovanpå muren ska en bräda fästas, som liner viks upp på innan den fästs. Sedan kommer vi att skaffa en stensarg. Dessa två blir tillsammans ca 10 cm. Sedan kommer vattnet vara ca 10 cm under gjuten kant, dvs ca 15 cm under stensargen. Om man har första trappsteget ca 10 cm under vattennivån så blir det första steget ca 30 cm. Är det OK?

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Mura trappa i hörn på pool?
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2011, 23:30:00:00 »
Hej

300mm är en för stor steghöjd på första steget. Bifogar ett utdrag från beräkning av steghöjd för en vanlig trappa.

"Utvändiga trappor bör ha mindre lutning än invändiga trappor. Stigningsvinkeln bör vara mellan 17° och 30°. Steghöjden får variera mellan minimalt 140 och maximalt 200. Stegdjupet i trappor bör vara minst 250, men trappor med normal lutning har cirka 300 djupa plansteg. Steghöjd och stegdjup kan man beräkna med hjälp av formeln 2 x steghöjden + stegdjupet = 600–650. Exempel: steghöjd = 150, stegdjupet blir: 600– (2 x 150) = 300"

Någonstans mellan 175-225mm höjd brukar funka bra.

Finns ju flera på forumet som gjutit/murat en trappa, de har nog mer info att ge dig än jag har.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mura trappa i hörn på pool?
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2011, 12:06:21:21 »
Men då kommer ju första steget ovanför vattenytan, och det vill man ju inte. Där kommer det samlas smuts i sä fall.

Men efter att jag påbörjat den här tråden fick jag en aha-upplevelse, och jag tror att vi kommer att göra så här. Sidorna A + B (Pythagoras sats) ska vi ha ca 160-180 cm. Den första avsatsen man murar (längst ner) blir helt trekantig. Nästa nivå man murar blir en dubbel trappstegshöjd, längs med sidorna A + B lika långt som första avsatsen, som går ut från väggen ca 40 cm. Det blir som ett "hål" i mitten, men hålet ska inte vara spetsigt utan avfasat lite. I det hålet muras ett litet trappsteg längst in. Sedan ovanpå avsats två längst in i hörnet murar man sista steget innan man kommer upp i luften.

Avsatsen två blir då som en soffa cirka 40 cm under vattenytan, och där tror jag är lagom att sitta och mysa om man vill det. Borde få plats ca 5-6 man på den soffan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mura trappa i hörn på pool?
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2011, 10:59:47:47 »
Glömde skriva det, de måtten du anger är nog helt rätt om det vore en trappa i fria luften. Men jag tror att det är annorlunda i en pool.

Jag har dessutom fått en ritning på en glasfibertrappa som mall, stämmer väldigt bra överens med den bilden vi gjort oss över vår trappa. Den har lite lägre steghöjd, men jag tror inte att det spelar så stor roll. Att följa den skulle göra att vi måste fylla med väldigt mycket bruk mellan lecablocken.

http://www.poolstore.se/files/pooltrappa_horn.pdf
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan