CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ett råd till alla som bär på ide'n  (läst 4943 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morgan

  • Hemmansägare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laxå
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Ett råd till alla som bär på ide'n
« skrivet: juli 12, 2006, 09:09:29:29 »
Hej alla poolare!
Tänk att det fanns ett sådant superbt forum! Här har jag gått i ett år och provat mig fram, ja mycket får man lära sig.

Tänkte bara ge ett råd för de som går och funderar på att skaffa sig pool. Börja med en enkel ovanmarkspool, dels för att lära sig kemin bakom vattenkvaliteer, dels för att ta reda på hur mycket jobb är det igentligen att sköta poolen.

Jag har nog bärt på iden om pool i 10 år och förra året så införskaffades en INTEX pool. Naturligtvis var det slut på de lite större så det blev en 3.9X0.76 (Ca: 6 kubik vatten) som snabbt ställdes på plats på gräsmattan. Sen iväg till färgaffären och skaffade ett startup paket med kemikalier etc. Efter mycket läsande på etiketter så klorerades poolen. Efter den första mätningen visade det sig at PH värdet var för högt. (Vi har egen brunn) Iväg till affären igen och där köpte jag PH sänkande. Ok efter nån dag så var det dax att hoppa i - men 16 grader var lite för kallt! Började söka lite om solvärmare och konstaterade att pumpen nog inte skulle räcka till, men, men. Efter nån vecka med sol låg tempen på 18-22 och ungarna tyckte det var toppen.

Att sköta en liten pool är nog likadant som att sköta en stor pool - det är en del jobb med skräp, damsugning, klorering etc. Det måste man ha klart för sig innan man gör ett inköp.

I år tänkte vi skaffa en större och djupare pool som vi kunde gräva ned men på något sätt kom andra investeringar emellan och vi sa: nästa år... Så i år tog vi fram INTEXpoolen igen, men eftersom gräsmattan lutade en aning satte jag ungarna på att gräva bort den (Grymt?), hämtade mosand med trädgårdstraktorn och jämnade till. Avslutade med en gammal presenning i botten. Nu blev det iallafall jämnt.

I år har nog familjen badat nästan varje dag och jag måste säga att det finns inget som går upp mot att slänga sig i poolen efter en svettig arbetsdag! Väl värt och nu håller vi på att plocka fram priser på den modell vi anser passar oss bäst 5X1.22 rund som vi kan gräva ned och lägga trädäck runt om. Tror nog att jag också kommer att utnyttja solenergin som värmekälla.

Tänk på placeringen på tomten: träd? Hur stor del av dagen ligger den i solen? Vidare utbyggnad med trädäck etc? Passar den in där du tänker lägga den? Har vi verkligen tid för pool?

Till sist, kan vi inte samla länkar till poolleverantörer någonstans, inte bara svenska eftersom det är lätt att köpa på nätet idag? Priset är ju faktiskt en betydande del av det hela, vägt med kvaliten.

Bästa hälsningar från Laxå

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag