Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 2-åring drunknat i uppblåsbar familjepool  (läst 19910 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
2-åring drunknat i uppblåsbar familjepool
« skrivet: juli 29, 2010, 08:13:05:05 »
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=5506298

Jag lider med de anhöriga, och vill att vi tillsammans gör allt vi kan för att lyfta vikten av att ha sin pool täckt, och små barn under uppsikt.
Nu när denna typ av uppblåsbara pooler blivit så vanliga är det dessutom viktigt att man som småbarnsförälder tänker på att det kan finnas grannar som inte alltid täcker sina ovanmarkspooler av denna typ (gäller för övrigt alla typer av pooler).
Denna typ av pool är dessutom nästan aldrig inhägnad, så pooltäckningen blir än viktigare som skydd mot olyckor.

OBS. Jag vet inte mer om denna olycka än vad som står i tidningsartikeln, men har däremot de senaste åren tänkt på att dessa billiga ovanmarkare som säljs för några hundra kronor innebär en rätt stor risk, inte för att de är farliga som sådana, men att mängden pooler har/kommer att öka så mycket att sannorlikheten för olyckor ökar.
Se bara på hur ben/armbrotten ökade när studsmattorna blev billiga, och mer eller mindre varje barnfamilj plötsligt hade råd med en egen.
Jag tror att detsamma kommer att hända med denna typ av pool, och antalet drunkningsolyckor för små, ej simkunniga barn.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad wunsch

SV: 2-åring drunknat i uppblåsbar familjepool
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2010, 11:45:30:30 »
Tråkigt när sånt händer, skulle inte vilja vara förälder i det läget :'(

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 2-åring drunknat i uppblåsbar familjepool
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2010, 11:57:35:35 »
Nej, vilken tragedi.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad utopiazz

SV: 2-åring drunknat i uppblåsbar familjepool
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2010, 12:42:38:38 »
Enligt AB handlar det om en rörpool

Oavsett vilket så är det lika tragiskt och en påminnelse om hur fort allt kan bli så in i h-e fel

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7542828.ab

Utloggad ravedog

SV: 2-åring drunknat i uppblåsbar familjepool
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2010, 14:49:39:39 »
Innan jag satte upp min ovanmark pool så ringde jag till vår kommuns byggnadskontor för att höra om just detta. De hade inte den blekaste om vad som gällde, när jag började rabbla allt jag läst på nätet (över 90 cm pooldjup så bör man ha staket på 1 m kring det osv) så svarade de kort och gott med att de inte visste och att det i princip bara var till att köra på. Inte ett ända råd eller liknande fick jag.

Lider så ohyggligt mycket med familjen som detta hände, det ända man kan hoppas på är att detta bidrar till strängare regler för ovanmarkpooler.

mvh,

/R

Utloggad Linkan222

SV: 2-åring drunknat i uppblåsbar familjepool
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2010, 15:10:29:29 »
Är det inte så att det räcker med ett par decimeter vatten för att det ska täckas över eller vara minst 90cm icke klättringsbart staket.

Dock verkar det bara var någon slags rekomendation, för jag har aldrig hört att det utdelats någon slags reprimand för den som orsakat en olycka genom att inte följa reglerna.

Utloggad DaJo

SV: 2-åring drunknat i uppblåsbar familjepool
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2010, 15:18:55:55 »
Hur än reglerna är måste det vara hemskt framförallt för föräldrar och anhöriga vid dessa olyckor men även för poolägaren...

Lider med familjen... :'(

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: 2-åring drunknat i uppblåsbar familjepool
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2010, 19:30:21:21 »
Ja fy fasiken så tragiskt! Man kan undra hur föräldrarna någonsin ska komma över den sorgen - och sluta klandra sig själva...

Vid vårt förra hus hade vi en rörpool. Den var rejält inhägnad. Grannen däremot hade en ovanmarkare byggd intill deras trädäck. Trädäcket låg i nivå med gatan. Vare sig tomt, trädäck eller pool var inhägnade...

OJOJOJ vad orolig jag var. Min lillkille drogs mot granntomten och poolen som en magnet!   >:( 
Jag höll stenkoll på mina barn intill vi fick byggt staket för att hålla våra barn kvar inne på vår tomt...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: 2-åring drunknat i uppblåsbar familjepool
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2010, 19:27:30:30 »
Det har tydligen i olika artiklar varit lite olika bud om vilken sorts pool som det var, men hur som så är det tydligen ofta ett problem med uppblåsbara ovanmarkspooler att det inte går att fästa ett överdrag på något vettigt sätt. Detta borde definitivt inte vara ett problem om tillverkarna tänkte till lite och prioriterade säkerhet lite högre. Det är inte tillåtet att sälja bilar utan säkerhetsbälten - varför skall det vara tillåtet att sälja pooler som inte går att täcka över på ett säkert sätt ? Att bara skriva en varningstext är knappast tillräckligt !

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 2-åring drunknat i uppblåsbar familjepool
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2010, 11:59:33:33 »
Hej! När vi hade en ovanmark Intex hade jag ett överdrag det spändes
runt den uppblåsbara ringen inte helt bra + man var i princip
tvungen vara 2 för att få dit det. Skulle vara hänkor precis som på byxor.
som man kan låsa fast överdrag vid
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan