VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spaköp, behöver lite tips och råd :D  (läst 4592 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ratrod

Spaköp, behöver lite tips och råd :D
« skrivet: november 19, 2009, 20:05:41:41 »
Hej! Fann forumet när jag sökte på nätet, och läst lite trådar, men jag har lite frågor ändå inför mitt ev. spaköp.

Det verkar va en djungel med olika säljare av spas, prisklasser och kvalitér. Mina önskemål är ju ungefär som så:

Pris max 60000:- ca

Man ska kunna serva det själv.

5 pers räcker gott åt vår familj.

Tänkte koppla in bergvärmepumpen som värmekälla via en värmeväxlare istället för en elpatron. (om nu det blir billigare i drift)

Ett känt märke som det finns reservdelar och bra support att tillgå.

Kanske inte finns nåt som passar exakt, men ni som har erfarenhet kan väl tipsa mig om nåt vettigt, ev med nån länk.

Finns ju lite banners på sidan men det är så mycket info att plöja igenom för en novis som mig. Tänkte att detta skulle ju bli en perfekt julklapp för oss nu när vi äntligen flyttat ut på landet :D

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Spaköp, behöver lite tips och råd :D
« Svar #1 skrivet: november 20, 2009, 07:20:15:15 »
Hej ratrod

Jag hoppas att du kommer att hitta det perfekta badet för dig. Med dina önskemål och din något "begränsade" budget så tror jag du skall titta på nåt hemmabygge. Det beror också på hur du har tänkt att använda det. Skall du värma upp det inför varje bad med typ vedeldat, eller på annat sätt, så kan du nog komma undan med 60.000, eller betydligt mindre. Skall du ha ett bad som står klart 24/7 och som alltid står klart för ett dopp är det en annan sak. Ett komplett spa med massagepumpar, integrerade värmare, filter etc. i den prisklassen betyder dock oftast problem pga dålig kvalitet. Runt 100.000 tror jag är en vettig nivå för att få en bra produkt med vettiga driftskostnader och ett pålitligt och säkert bad. Undvik "kinesiska" och titta på de amerikanska. På nätet hittar du snabbt 4-5 tillverkare som håller hög kvalitet, välj någon av dessa.

Personligen skulle jag aldrig köpa ett "billigt" spa, det är upplagt för problem. Då hade jag hellre låtit bli. Alternativt försökt bygga en egen "badtunna" vilket tyvärr också innebär mer arbete och inte lika mycket bekvämlighet. Det beror helt enkelt på vilken typ av person du är.

Ziggy
« Senast ändrad: november 20, 2009, 08:21:05:05 av Ziggy »

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Spaköp, behöver lite tips och råd :D
« Svar #2 skrivet: november 20, 2009, 13:51:49:49 »
Finns kar under 100k från kända amerikanska tillverkare då dollarn ligger på gynnsam nivå. 
Runt 50-60k får man runda kar med mindre finesser men som funkar utomordentligt
Runt 90k får du väldigt fina spabad, man kan säga mellan 90-130 finns det mesta att välja på

Jag hade inte börjat pilla i karen och byggt till värmeväxlare och liknande då driften är billig som den är, känns som risken för problem & krångel blir betydligt större.
Risken är stor att du blir av med dina garantier på spabadet om du bygger om det.

// Jonas

Utloggad macman

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har spabad, Hydropool Serenity 5000
    • Visa profil
SV: Spaköp, behöver lite tips och råd :D
« Svar #3 skrivet: november 24, 2009, 18:08:20:20 »
De flesta etablerade tillverkare har ju serier med lite färre finesser, kanske bara en pump m.m till betydligt lägre priser än lyxversionerna, så titta vad du behöver i form av antal munstycken och pumpar, stereo o s v.
Har själv ett kar från en enklare serie men det är absolut inga skillnader i kvalite på karet och höljet, leverantören kunde t o m byta värmaren mot värmeväxlare om jag ville ansluta det till bergvärmen.
Priset på karet var dessutom bara marginellt högre än ditt önskemål.

Sen kan du ju läsa reklamen på deras sidor med en stor nypa salt.

Jag läste nu på en etablerad leverantör av ett känt fabrikat som annonserar mycket på blocket: " spara tiotusentals kronor" strömförbrukning 1200:- per år, 99:- per månad m m. sen står det finstilt att elpriset är 0,50:- per kWh. Länge sen vi hade den elkostnaden. 8)

När jag valde kar så bedömde i alla fall jag det så att  det inte är värt merkostnaden för det lyxigare utförandet.

Lycka till

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag