CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad är det som sänker vattnets alkalinitet?  (läst 28584 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Vad är det som sänker vattnets alkalinitet?
« skrivet: oktober 21, 2009, 13:09:39:39 »
Jag har tidigare(månad sedan) haft i alka+ för att få upp alk värdet men nu när jag kollade det så visar mätaren LOW.
Vad är det som gör att alka går ned?

Enligt vattenverket där jag bor så ligger det på ca 140.
Jag har för mig att mätaren har en ganska hög felmarginal. Ska kolla detta till imorgon och se vad det står i instruktionsboken.
Sista mätningen av ph visar ca 7,7 så jag ligger lite högt.
Känslan är dock att jag har stabila värden när jag mäter(inga större pendlingar som man säger att man kan ha vid låg alka).
Vet inte om man ska bry sig om alka i mitt fall utan bara ta ned ph och sedan vinterstänga när man är runt 10 grader.

Tacksam för svar.

Poolgiganten

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Vad är det som sänker vattnets alkalinitet?
« Svar #1 skrivet: oktober 21, 2009, 21:36:28:28 »
Vilka kemikalier är det du använder dig av för att hålla rätt Ph och hålla basilusker borta?

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad är det som sänker vattnets alkalinitet?
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2009, 07:48:34:34 »
De kemikalier jag använder är veckopuckar, chockklor, ph- samt alka +.
Är inte hundra om alla grejer är av märket astral. Måste kolla det hemma för att vara säker. Använder pooltak som täckning.

Utloggad cg_joh

SV: Vad är det som sänker vattnets alkalinitet?
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2009, 13:25:28:28 »
Jag har också noterat att alkaliniteten sjunker långsamt under badsäsongen. Jag brukar justera upp den i början på säsongen till ca 120 men sedan sjunker den som sagt och man får ev. göra en till justering vid vinterstängningen.

Jag har dock följt andras rekomendationer här i forumet att vara noga med att hålla alkaliniteten under kontroll då det blir lättare att ha ett bra pH. Jag har ännu inte behövt justera pH på fyra säsonger.

I övrigt använder jag bara klorpuckar.

Utloggad Janne

SV: Vad är det som sänker vattnets alkalinitet?
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2009, 13:41:34:34 »
Om jag gissar så kan det var cyansyran i veckopuckarna.
Men som sakt det är bara en gissning, jag är ingen kemist.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Vad är det som sänker vattnets alkalinitet?
« Svar #5 skrivet: oktober 22, 2009, 21:05:49:49 »
Kan inte påstå att jag har full koll på dessa produkter, men det normala är ju att en Ph justerande kemikalie (som ska sänka Ph) sänker också alkaliniteten. Stadsvattnet höjer alkaliniteten, bundna klorhalten (0.15-0.25) och höjer Ph. Sen fortsätter det ju så med alla andra kemikalier som man väljer att tillsätta.  En ond spiral helt enkelt :(. Om man vill hålla kem-kostnader nere så finns det ju alternativ till det du använder.
Jag skulle nog köra med bikarbonat för att höja alkalinitet. 10% saltsyra för att sänka alkalinitet och Ph. Kalcium carbonat för att höja Ph. Cyanursyra för att hålla nere klorförbrukning. Natriumhypoklorit eller kalciumhypoklorit för klorering. :)

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad är det som sänker vattnets alkalinitet?
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2009, 07:34:59:59 »
Jag kollade hemma och de grejer jag har är samtliga från astral.

Det man hör många gånger ang alkalinitet är att om man har dåliga värden så pendlar ph lätt. Menar man då att mätaren kan få spelet och visa konstiga mätvärden? Eller är det svårare att reglera ph värdet med hjälp av kemikalier?
När man läser lite om alka så verkar det ha med försurning att göra och då ph-sänkning som resultat. Har aldrig haft låga ph eller pendlande ph värden i poolen. Tar inte ett tak och stoppar mycket av den ev försurning som kan komma genom regnet?

Har även en scuba+ mätare som ska vara relativt noggrann. Kollar man noggrann heten för alka så är den +-50 med ett mätområde mellan 10-500. Enligt astral alka+ burken ska alka vara 100-125.

Blir lite osäker hur noga man verkligen ska vara för att få upp alka till runt 100.

Alkalinitet är ett mått på vattnets förmåga att tåla tillskott av oxoniumjoner utan att reagera med en pH-sänkning, dvs. ett mått på vattnets buffertkapacitet. Man kan genom att mäta alkalinitet bestämma hur känsligt vattnet är för försurning och det ger ett bättre mått på föroreningsgraden än vad pH-undersökningar gör. Alkalinitet är vattnets förmåga att stå emot försurning (dvs. lågt pH).

Utloggad Magdalena

SV: Vad är det som sänker vattnets alkalinitet?
« Svar #7 skrivet: oktober 23, 2009, 21:38:27:27 »
Vi fick råd från Miamipool att använda PH minus för att sänka alkaliniteten.
Vi har i o f Baquacil men jag tror inte att det borde spela ngn roll.
Man skulle stänga av cirlkulationen och hälla i ph minus utrörd i vatten på båda sidorna av poolen. Cirkulationen skulle sen vara avstängd i ca 2 timmar.
På så sätt har vi sänkt vår alkalinitet med flera enheter.
Kan tilläggas att vi har kommunalt vatten som ligger på 343 alka.
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Vad är det som sänker vattnets alkalinitet?
« Svar #8 skrivet: oktober 24, 2009, 14:51:28:28 »
Alkalinitet kan beskivas som som två vågskålar, där den ena är bas och den andra är syra. Balansen mellan de båda ska oftast ligga runt 7.2-7.6 i ph vid klor pool. Om man har låg alkalinitet ex 5, så är vågskålarna tomma, vilket gör att vid ex spädning med stadsvatten som håller ph 8.2 (där jag bor) så stjälper vågskålarna lätt över till ett överbasiskt vatten. Vid överfyllda skålar (alkalinitet över 90) så blir förändringarna i ph små då skålarna "buffrar upp" varandra. Ett stabilare ph helt enkelt.

Jag som flockar mina filter vill ligga på en alkalinitet runt 40, vilket gör ph lättare att justera och flockningen att fungera bättre. Skulle jag ha en alkalinitet runt 10, så skulle jag riskera att skjuta flockningen förbi filtren och ut i bassängen.

Jag har som sagt klorpool, som jag har en klor- och ph reglering till. Vilket gör att jag inte behöver pytsa runt med så mycket kemikalier. Det blir nån skopa bikarbonat emellanåt, för att höja alkalinitet då jag ph-justerar med saltsyra som har en tendens att holka ur "skålarna"

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag