CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Test av Texsun poolsolfångare.  (läst 13801 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Test av Texsun poolsolfångare.
« skrivet: juli 22, 2009, 15:33:37:37 »
Hej.

Nu kommer jag att testa ett paket av Texsuns poolsolfångare, 14,4 m2, som monmteras på tak i direkt söderläge med full tillgång till solen så länge det inte är mulet.
Kanske lite klent till mina 32 m2 pool, men jag tror den kommer att hjälpa till rätt bra när solen skiner.
Främst gör jag detta för att jag håller på att utveckla en solfångarstyrning och behöver en test/demoanläggning, men när jag ändå gör det kommer jag att ta lite bilder och redovisa hur det fungerar.

Jag värmer ju sedan tidigare min pool med min jordvärmeanläggning, som under vintern värmer huset, så besparingen och payoff-tiden på denna investering blir nog inte så stor, jag räknar med att spara ca 50-70% av tidigare förbrukning, eller ca 1500 kr/år, vilket egentligen inte gör det ekonomiskt intressant att göra denna investering för mig.
Iofs kommer väl värmepumpen att hålla längre om jag kan avlasta den under 5 månader/år, så där kan man nog också räkna hem lite besparing, i livslängd på värmepumpen.

Presenterar mer av vad jag köpt, och monteringen framöver.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2009, 15:43:13:13 »
Inser redan nu att det kommer att bli lite knäligt att få ihop allt så att det blir riktigt bra, blir rätt långa slangar, och hur mycket bullrar cirkpumpen?
När man provstartar den torr låter den inte mycket alls, men vågar jag sätta den under altanen...  <dontkn>
Alternativet blir att sätta den i bredd med altanen, kanske nedgrävd.

Skall jag in i befintligt maskinrum så blir det ännu längre rördragning, och dessutom finns inte plats för ytterligare en cirkulationspump där.

Tror det blir lite brainstorming med sambon ikväll, och sedan in till stan för att komplettera med slang och erfoderliga slangkopplingar, koipplingslådor, kabel till givarna, mm, mm.

Nån som vet om det finns en stadig plastbalja med lock att köpa på ÖB eller Dollarstore (vi har varken Jula , Hornbach eller Rusta i Piteå ännu)
Tänkte att man kunde antingen gräva ned den i marken, eller använda den som tak över anläggningen om jag ställer den ovan mark, under altan.

Tar gärna emot tips från er som redan gjort nåt liknande.

PS.

Jag kommer att ansluta det hela på en helt egen cirkulation, då jag förberedde med ett extra inlopp och utlopp för detta när poolen byggdes för 8 år sedan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Zaphod

SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2009, 15:44:42:42 »
Produktutvärdering är alltid intressant, speciellt om det kombineras med lite "teknik-nörderi" <antman>

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Drogen

SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #3 skrivet: juli 22, 2009, 16:54:24:24 »
Jag köpte Texsuns mindre paket med 7,2m2 panel till mina ca 18m2 poolyta. Även jag håller på med en solfångarstyrning (PLC) men än så länge är panelerna bara inkopplade mekaniskt med ventiler. Dom ligger i hyfsat söderläge men lite fel höjdvinkel än så länge.

I dag steg tempen ganska exakt en grad fram till kl 13. En helt solig dag med bubbbelplasten på när inte poolen utnytjas (blir inte många timmar om det är fint väder...) så är 2,5 graders ökning inga problem på en dag när man ligger runt 24-25 som utgångstemp.

Med panelerna i rätt riktning och vinkel, samt med en intrimmad styrning tror jag att Texsunpanelerna kommer att tillföra en hel del. Ser fram emot massor med fakta, bilder och info  O0
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2009, 11:37:54:54 »
Igår var jag iväg till stan för att handla kompletterande material, brädor för underredet, slang och några kopplingar, samt skruv, gängtejp (av lite bättre kvalitet), vägguttag, timer och lite annat smått och gott.
Idag skall jag plocka loss några brädor från altanen för att komma åt att skarva de slangar jag drog fram när vi byggde poolen, jag har alltså 2 st 40 mm slangar som går till ett extra inlopp och utlopp som sattes in i poolen när den byggdes, till dessa skall pump och solfångare anslutas.
Jag sätter även tempgivare på slangen mellan skimmer och sandfilter, den givaren är den som medföljer i texsunpaketet och som tillsammans med en givare som skall placeras längst upp på solfångarna styr när cirkulationspumpen går igång.

Jag hoppas kunna hinna klart allt som har med altanen att göra idag så att vi kan ha vårt planerade poolparty imorgon utan att man skall behöva hoppa över ett hål i altanen, vem vet hur det kan sluta...  :D

Kommer att ställa cirkpumpen ovan mark under altanen och täcka den med en murarbalja, om det bullrar för mycket så kommer jag att se till så det finns slang nog för att kunna dra fram hela paketet och gräva ned det i marken, för att få en bättre ljudisolering.
Jag hoppas att det inte behöver grävas...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hilti65

SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #5 skrivet: september 15, 2009, 10:03:03:03 »
Hej Rickard .

Hur gick det med testen av solfångarna?
Ska gräva på torsdag och funderar om jag ska förbereda som du gjort med extra
inlopp/utlopp för framtida solfångare.Har du några tips?
Tänker köra med en separat poolvärmepump men ev. komplettera med solfångare
längre fram och då är det lättare att få med allt nu istället för att gräva igen.....

Tacksam för alla goda råd!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #6 skrivet: september 15, 2009, 12:01:36:36 »
Om du drar 50 mm pemslang till den vanliga cirkulationen behöver du inte extra in och utlopp, anser jag.
Med extra inlopp och utlopp krävs ju en cirkulationspump till, som i mitt fall drar 400 Watt, vilket känns lite bortkastat.
De 4-7 timmar som solfångarna verkligen tillför energi körs ju ändå alltid den ordinarie pumpen, satsa istället eventuellt på en lite större ordinarie cirkpump, och sätt en timer på den så att du kan låta den stå några timmar/dygn mitt i natten.

I övrigt ser det väl rätt lovande ut, men jag startade upp anläggningen så sent på året att jag inte riktigt fick se effekten av dem fullt ut.

Fler rapporter kommer till våren.

Utifrån vad jag sett hittils tror jag att jag kan göra en besparing på ca 50% jämfört med tidigare, men då har jag ju valt att sätta lite väl lite, bara 14.4 m2 till min pool på 32 m2.
Bor ju dessutom i Piteå, så vi skulle nog egentligen ha behövt nära det dubbla med tanke på att vi har en pooltemp på 32 grader som vårt mål.

Utifrån en manell mätning jag gjort, och räknat på så gav solfångarna lite drygt 5 kW en dag i slutet av augusti, ca 16 grader varmt i luften, 32 grader i vattnet, och strålande sol.
Borde ge mer än så under Juni/Juli.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad zek

SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #7 skrivet: mars 28, 2010, 16:45:05:05 »
Hur har det gått Rickard ? När beräknar du att dra igång cirkulationen ? Har du några kalkyler ?
Går själv i solfångartankar men vet inte riktigt hur jag skall få till det då det känns som att solfångarna måste vara nästan gratis då jag redan har bergvärme. Jag gjorde samma som du med extra in och utlopp, jag har inte bestämt mig än hur jag skall göra. Antingen en egen cirkpump som jag startar och stoppar med en differenstermostat som mäter pool och soolfångartemp. Alternativt så använder jag en trevägsventil på tilloppsledningen och tar ett delflöde via solfngaren och drar den sedan till det extra inloppet.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2010, 08:39:10:10 »
Vi har över 1 meter snö ännu, som det nu ser ut lär det dröja till nån gång i mitten/slutet av maj innan snön kan vara borta.
Blir intressant att se om de klarat vintern.
Jag är 45 år och har aldrig varit med om så mycket snö.

Kolla på min signaturbild så ser ni att jag tagit bilden innefrån huset, vid altandörren...  <help>
« Senast ändrad: mars 29, 2010, 08:46:46:46 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad conza

SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #9 skrivet: mars 29, 2010, 12:21:50:50 »
Vi har över 1 meter snö ännu, som det nu ser ut lär det dröja till nån gång i mitten/slutet av maj innan snön kan vara borta.
Blir intressant att se om de klarat vintern.
Jag är 45 år och har aldrig varit med om så mycket snö.

Kolla på min signaturbild så ser ni att jag tagit bilden innefrån huset, vid altandörren...  <help>

Shitpomfritt va snö !!!!!!!!!!!  Vart bor du med den snö mängden ?? 

Ps jag lider med dig Ds

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag