CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Många lycksökare i branschen  (läst 10764 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #10 skrivet: maj 29, 2009, 19:44:21:21 »
Citera
"Än en gång, det finns speciella sajter för de som vill klaga eller berömma (t.ex. företagen själva eller dess konkurrenter  Wink ) Jag har valt en annan inriktning på detta forum efter att själv ett antal gånger köpt varor utifrån de "omdömen" som lämnats på dessa betygsättarsajter, min slutsats är att mer än hälften av inläggen skrivs av de som har egenintresse i att antingen berömma eller såga produkterna, och hur skall man veta vem som är seriös med sitt betyg?"

Sannolikheten för att mer än hälften av alla "klagoinlägg" skulle komma från företag som vill sprida skit om sina konkurrenter, får betraktas som nästan obefintlig. Jag tror inte på det helt enkelt. -Skulle så ändå vara fallet, förstärker det bara min teori om att den här branschen är knökafull med skojare och lycksökare. -Inte ens jag tror att det är SÅ illa. Det är helt enkelt en ganska billig - och typisk svensk - ursäkt. Du vill synas men inte stå direkt i rampljuset (stämningar och rabalder skapar dålig reklam!).

Det jag skrivit tidigare kvarstår. Till viss del tror jag att du har ett seriöst forum för folk som vill utbyta erfarenheter (och det är skitbra), men i grund och botten är det kommersiella motiv som driver dig - och det är också därför du vill tona ner och censurera inlägg - inte för att någon enstaka person försöker driva en negativ kampanj mot andra leverantörer. Det är Bullshit! Du tjänar en hyfsad summa pengar på alla baners i forumet och skulle du tillåta att folk klagade för mycket, drar sponsorerna sig ur. Att förneka detta är ju bara dumt.


Rikard


Du får tro vad du vill, och ha vilken uppfattning du vill i denna fråga.
Visst tjänar jag pengar på mina banners, och förmodligen tack vare att jag försöker hålla mina forum så rena som möjligt från smygreklam och otillbörlig smutskastning som möjligt, det är i alla fall vad jag både hoppas och tror.
När jag startade mitt första forum (www.varmepumpsforum.com) så hade jag inte en tanke på att tjäna pengar på sajten, utan det var enbart för att jag ville lära mig göra en egen hemsida.
Jag har rätt fasta värderingar, och gillar verkligen inte de som smutskastar olika företag (som inte kan försvara sig) på internet, och likaledes ogillar jag de företag som kommer med smygreklam på diverse sajter.
Att mina forum blivit som populära som de är tror och hoppas jag beror på att många andra har samma uppfattning som mig, om det inte passar dig så finns det som sagt många andra sajter som du kan använda dig av för att såga eller berömma företag på, det är helt enklet inte nåt jag vill ha fokus på i mina forum.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad oby1

SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #11 skrivet: juli 24, 2009, 15:36:32:32 »
Kreds till dig Rickard för att du inte tagit bort inläggen i alla fall.
 
Jag förstår din inställning och vet vart du positionerar dig (... på åskådarlektarn). -Varför du skulle ta på dig ansvaret att försöka utreda varje fall där kunder känner sig lurade och missnöjda är för mig helt obegripligt. Är det verkligen sant? - I så fall insåg du nog förmodligen, efter några försök, att det var helt omöjligt utan en dyr detektivbyrå i bakfickan.

När det gäller dyra inköp; pool, spa, bil, hus eller vad det än må vara som kostar 10-tusentals kronor eller betydligt mer, är det eg bara två saker som folk verkligen bryr sig om: 1 - att göra en bra affär (och inte bli lurade på vad som utlovats), 2 - att produkten fortsätter att vara bra i så många år framöver som möjligt, 3 - att få bekräftelse på att föregående punkter fortfarande gäller. Resten är nästan alltid mindre problem som oftast löses ganska lätt.

Därför vill jag påstå att ett forum som detta inte tillfredsställer de allra viktigaste behoven hos oss konsumenter, utan endast hjälper till med problem av mindre till medelstor betydelse för oss. Problemet är att det inte finns ETT enda forum - både för mindre och större frågor. Detta beror givetvis bl a på just sponsring och rädsla för att "sticka ut hakan"). Ska jag köpa ett SPA idag, måste jag söka i flera timmar över hela Internet, innan jag ens kan få en uppfattning ifall en produkt (inkl säljare, service mm) är att lite på. Varför inte göra detta forum till ett av dessa ytterst sällsynta forum, där folk kan behandla stora som små frågor - och där både säljare och köpare kan komma till tals???

Det är ju inte precis så att det enbart är konsumenterna som har Internetförbindelse eller hur!?

Som du skriver, får man uppfattningen att företag och försäljare är stackars värnlösa människor som inte kan försvara sig och som oftast har rätt och därför ska man inte hänga ut dem. -Knappast! Jag tror inte att någon går på det. Vart tog uppfattningen "Kunden har alltid rätt" vägen? 

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #12 skrivet: juli 24, 2009, 17:43:33:33 »
På reko.se kan du betygsätta företag, och läsa vilka betyg andra gett.
Jag vill inte ha den typen av inslag i detta forum, då de mer eller mindre alltid utnyttjas till annat än riktiga bedömningar av produkter och företag, antingen är det rättshaverister som använder forum som utpressning, eller så är det företag/anställda som använder den typen av sajter för att boosta sitt eget fabrikat eller företag.

Man får visst skriva ned ett visst fabrikat, t.ex. ett SPA, om man inte tycker att det är bra, men det skall vara sakligt, och så objektivt som möjligt, och det får inte upprepas i inlägg efter inlägg (som det så ofta blir i de fall någon bestämt sig för att klaga eller varna)

Byggahus.se har en avdelning för pool, gå dit och klaga ni som vill det, jag känner mig nu efter ca 5 års drift av forum rätt säker på att det inte är nåt som är bra för ett forum, att dras med en massa klagomål, smutskastning eller smygreklam.

Både jag och FIA försöker hålla rent från reklaminlägg eller inlägg där främst personnamn, men även företagsnamn nämns, då den typen av frågor bäst löses parterna emellan, eller via utpressningsinlägg i andra forum än just detta.

Som jag ser det är detta forum ett forum som tillfredställer alla önskemål som du har, utom rena reklaminlägg, och direkt smutskastning av företag.
Jag är inte så petig att jag redigerar alla inlägg som innehåller ett företagsnamn, och att både berömma och klaga på olika pooler, spabad och liknande är ju mer eller mindre vardagsmat i forumet, så jag förstår egentligen inte vad du klagar över.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #13 skrivet: juli 24, 2009, 19:29:27:27 »
hej
Om jag skulle göra en investering (vilken som helst( skulle jag inte enbart gå på lågt pris som många gör.
Jag tittar i första hand på kvalitet i företaget t.ex väletablerade bolag okey! Kanske kostar det någon krona mer men det är det säkert värt i problemändan.
Nej jagar man lågt pris i första hand så blir det som det blir, oftast
Mvh carlos <sol>

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag