CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elkontroll  (läst 5216 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kgmedia

Elkontroll
« skrivet: februari 03, 2009, 12:30:30:30 »
Håller på att kolla upp hur strömförbrukningen är på mitt nyinstallerade spabad.
Köpte 2 st energimätare från Conrad.se där jag läser av 2 faser trådlöst till en mottagare.
Denna mottagare kopplar jag sen till PC och tömmer via USB.
Programvaran är tyvärr på tyska så jag förstår inte riktigt.
Enligt de mätningar jag gjort skulle badet ta 55 kw per dygn vilket inte kan vara rimligt, hela husets förbrukning ligger på 87 kw.
Jag vet inte om det finns någon faktor på givarna som inte står rätt inställda.
Artikelnummer en på det jag köpt är 125310 och 125314 om någon är intresserad eller har erfarenhet.

Poolgiganten

Utloggad Poolhajen

SV: Elkontroll
« Svar #1 skrivet: februari 04, 2009, 16:53:23:23 »
Jämför med elmätaren i huset som visar total förbrukning. Kör ett dygn med spabadet avstängt och jämför. Tänk på att tvättmaskin, diskmaskin, ugnen osv. snabbt påverkar förbrukningen. Käkar ni kallskuret ena dagen och ugnspannkaka andra dagen diffar det några kilowatt!

/ Poolhajen

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Elkontroll
« Svar #2 skrivet: februari 04, 2009, 18:52:46:46 »
Hej!
Jämför med vad John_G anger för förbrukning, 300 kWh/ månad under vintern = 10 kWh/ dygn. (medelförbrukning 417 W).

Detta förutsätter väl att vattnet är uppvärmt och att det är förbrukningen för att bibehålla vattentemperaturen.

Har du mätt förbrukningen under uppvärmningsfasen? Då kan den nog dra en del ström.
Har du något som förhindrar nedkylning av SPA:t?

Vilka förutsättningar gäller vid din mätning? ???
Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad John_G

SV: Elkontroll
« Svar #3 skrivet: februari 05, 2009, 09:08:26:26 »
När jag beräknat min förbrukning så gäller det under följande förutsättningar.

39 grader konstant, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.

Bad 3-5 ggr/vecka à 30 min.

Spa Sundance Capri 880

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Elkontroll
« Svar #4 skrivet: februari 10, 2009, 08:40:59:59 »
Det verkar finnas nån form av mätområde på sensorerna som du kan ändra mellan 1 och 4 kW, kan det vara nåt sånt du missat?
Kanske skall senosr och display vara konfigurerad för samma mätoråde för att det skall bli rätt.

Denna typ av enkla elmätare visar dock rätt mycket fel, speciellt på elmotorer, om du mäter enbart på en elmotor (med dålig effektfaktor) kan de visa upp till 50% för mycket.
Mycket bättre då med en riktig elmätare (helst elektronisk = inte snurrskiva)
T.ex denna som jag säljer i webshopen. http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=35
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kgmedia

SV: Elkontroll
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2009, 16:01:50:50 »
Tack för tipsen.
Har nu kollat när temperaturen legat +-0grader och då drar spaet 15-20 kw per dygn.
Läser av mätaren varge dag, svårt att beräkna då man använder andra elprylar till och från.
Funderar att byta mina mätare till annan sort.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag