VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltak från Termatec  (läst 17265 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pooltak från Termatec
« skrivet: september 17, 2008, 08:49:02:02 »
Hej,

någon som har ett pooltak från termatec?
Vad tycker ni i så fall om deras tak?
Tittar själv på ett som heter Elegant.

//Daniel

Poolgiganten

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Pooltak från Termatec
« Svar #1 skrivet: september 17, 2008, 16:25:58:58 »
Hej Daniel,

Jag tittade på Termatec men med en offert på 140.000 kr så blåste den drömmen iväg. Självklart är den säkert bättre än de tjeckiska modellerna men inte 250% bättre, enligt mig (eller kanske min plånbok:D)

« Senast ändrad: september 17, 2008, 20:25:40:40 av HappyDigger »
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Pooltak från Termatec
« Svar #2 skrivet: september 18, 2008, 00:11:19:19 »
Håller med HappyDigger..vi fick också ett pris...svindlande summor...förmodligen kanske bättre  <dontkn>, men för vår del blev det ett Klasik C från Ideal Cover (Albion) som vi är väldigt nöjda med.

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Steffe

SV: Pooltak från Termatec
« Svar #3 skrivet: september 18, 2008, 07:30:35:35 »
Hej Daniel,

Jag tittade på Termatec men med en offert på 140.000 kr så blåste den drömmen iväg. Självklart är den säkert bättre än de tjeckiska modellerna men inte 250% bättre, enligt mig (eller kanske min plånbok:D)



Termatecs tak är också tjecktillverkade.  ;)

Skillnaden taken emellan är väl som skillnaden mellan IKEA och en Möbelsnickare. IKEA erbjuder bra serietillverkade produkter med ett fåtal fasta dimensioner medan Möbelsnickaren specialtillverkar taket enligt kundens önskemål. Priserna blir efter förutsättningarna.

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Pooltak från Termatec
« Svar #4 skrivet: september 19, 2008, 10:13:39:39 »

Näe...köper inte den liknelsen!

Det är riktigt att IdealCover/Albion har tre färdiga extremt prisvärda modeller (Klasik A, B och C) som inte kan modifieras. Men mot pristillägg finns även där mycket stor valfrihet att skräddarsy efter egna mått och behov. Och fortfarande prisvärt.

I mitt fall behövde jag passa poolens yttermått (840x508) ganska exakt och behövde dörr på långsidan. Dessutom ville jag komma ner i höjd (blev 140 cm). Tyvärr hade jag inte utrymme att förlänga skenorna mer än 1,60 cm vilket innebär att en dryg halvmeter alltid kommer att vara täckt. Löste detta genom att beställa till en delning av kortsidan som gör att 60 cm enkelt kan fällas upp.

Kan inte uttala mig om kvalitén ännu - taket byggs nästa vecka  :)   
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Pooltak från Termatec
« Svar #5 skrivet: september 20, 2008, 08:54:02:02 »
Hmmmm hundhajen,förklara vidare med det du skrev " fälla upp" gaveln.
Förklara närmre jag har samma problem som du med begränsad plats åt det hållet jag hade tänkt att skjuta taket.
Mvh Stefan

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Pooltak från Termatec
« Svar #6 skrivet: september 21, 2008, 19:02:06:06 »
Stefan,

Helt enkelt så att de nedersta 60 cm på kortsidan enkelt kan fällas upp - och då kan man ju iaf utnyttja hela poolytan trots att man inte kan skjuta undan hela taket. Men som sagt bara teori so far... Får återkomma med slutrapport irl när taket är på plats.

/H
« Senast ändrad: september 22, 2008, 10:17:05:05 av hundhajen »
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Pooltak från Termatec
« Svar #7 skrivet: oktober 19, 2008, 00:15:24:24 »
Citera
Hmmmm hundhajen,förklara vidare med det du skrev " fälla upp" gaveln.
Förklara närmre jag har samma problem som du med begränsad plats åt det hållet jag hade tänkt att skjuta taket.
Mvh Stefan


Äntligen fått upp pooltaket, så här kommer utlovad bild på det uppfällbara gavelpartiet. Därmed möjligt att nyttja hela poolen trots att jag inte har utrymme att rulla undan hela taket (ca 60 cm fattas) och utan att behöva demontera gaveln.

Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Pooltak från Termatec
« Svar #8 skrivet: oktober 19, 2008, 10:48:47:47 »
Tycker det ser väldigt praktiskt ut och bra lösning när man är måttbegränsad av omgivningarna - gratulerar!  O0
Jag förstår de 60 cm. men skulle uppskattat ett sidofoto vid tillfälle - mest för att få en vy hur det ser ut "real" på långsidan. 
Hur mycket bygger skenorna per st./totalt?
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Pooltak från Termatec
« Svar #9 skrivet: oktober 19, 2008, 16:11:27:27 »
Tack PB, vet inte hur man skulle löst problemet annars <dontkn>. Bifogar en bild lite mer från sidan.

Skena med 4 spår bygger totalt 29 cm, och det vanliga är väl att man har 4 spår hela vägen. Men för att slippa gå upp i storlek valde jag skenor som följer resp sektions längd, vilket ger ca 2x21 cm ökad invändig bredd mellan skenorna för den största sektionen.

Måste säga att det känns väldigt bra med eget badhus, härlig känsla med taket på! Blir
garanterat tidig start på nästa säsong.

/Ursäkta om jag kapat Termatec-tråden med mitt pooltak från IdealCover/Albion :angel: /
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan