Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spa/Bubbelpol  (läst 32645 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Livsnjut

Re:Spa/Bubbelpol
« Svar #10 skrivet: februari 10, 2005, 07:35:11:11 »
Hej, ja tyvärr står SPA:t tomt & kallt och väntar på en sliten rygg & själ. Tror att Aston själva "trott" att vi har samma el-std som USA. Dvs en "ledig" 30A som bara ligger och väntar på att nyttjas. Men jag har även bett Aston att komma med ett förslag på hur man kopplar om till ovannämda 3-fas. Svar har ej kommit än. Detta var ca 10 dagar sen. KinaNyåret pågår och fortsättning lär följa... ???

Poolgiganten

Utloggad ola

Re:Spa/Bubbelpol
« Svar #11 skrivet: februari 10, 2005, 09:12:16:16 »
Det blir helt enkelt till att besöka någon lokal spafirma och kika på installationen. Alla installationsmanualer jag sett, även på svenska "fina gatan"-sidor, visar en 30-60A-kabel rätt in i elpanelen på karet. Där delas den upp via en plint till flera "normala" 10-16A-kablar till de olika delarna. En fas vardera till de två pumparna och tre faser till värmaren är vanligt. Jag antar att det är så man måste göra fast i vårt fall så sker uppdelningen redan i elskåpet och inte i karets panel.

Hur man än vänder och vrider på det så går det ju inte att driva ett helt spabad med värmare på 1-fas 220V/16A. Man behöver minst 2st 220V/16A till värmeelementen och en till pumparna.

Att det *går* att ta en fas+nolla+jord från ett trefasjack och använda som vanligt 220V enfas är jag säker på, för det gör vi på vår spishäll. Uttaget var för trefas men hällen var enfas. Lätt fixat.

/Ola

Utloggad Mr Livsnjut

Re:Spa/Bubbelpol
« Svar #12 skrivet: februari 10, 2005, 09:48:05:05 »
FookPool verkar ha en 3-fas inkoppling. Men deras närmaste ÅF ligger för långt bort. Har inte sökt deras support för hjälp/råd...än. Låter Aston/BT komma med ett förslag först. Men jag är optimist och tror på ett bad inom kort. Det är ju nu man behöver det som bäst.
Är vi de enda som köpt/ska köpa dessa härliga livskvalitéprodukter?

Utloggad ola

Re:Spa/Bubbelpol
« Svar #13 skrivet: februari 10, 2005, 10:11:11:11 »
Nytt svar från importlagret och det verkar som om de blev litet osäkra själva nu när jag gick in på detaljer. De ska själva installera ett antingen i helgen eller i nästa vecka, antar att det är något showroom. Då ska de kolla hur det ser ut.

bt-trading köper sina spa via importlagret.com (sägs det) så det lär ju vara precis samma kopplingar.

De jag har hittat på forum som köpt från bt-trading eller importlagret har köpt olika varianter av hörnbadkar. De har varit väldigt nöjda med kvalitet och konstruktion. Dessa kar har tydligen haft en vanlig "svensk" 220V stickpropp som man ansluter. Men, de har ju inga värmare så de drar ju inte så mycket ström.

Jag återkommer givetvis så fort jag har fått mer info från importlagret.

/Ola

Utloggad ola

Re:Spa/Bubbelpol
« Svar #14 skrivet: mars 29, 2005, 16:24:10:10 »
Nu har importlagret.com installerat sitt egna kar och de har trefas till karet och en kopplingsdosa i karet "sköter resten".

Pool Doktorn

  • Gäst
Pool Doktorn
Re:Spa/Bubbelpol
« Svar #15 skrivet: april 13, 2005, 21:38:29:29 »
Ofta är det värmaren som drar dom stora strömstyrkorna..........det borde gå att koppla om den via en kontaktor så att det blir 3x 230 volt fördelat på tre faser

Spadoktor Crille

  • Gäst
Spadoktor Crille
Re:Spa/Bubbelpol
« Svar #16 skrivet: oktober 07, 2005, 08:55:04:04 »
Orsaken till att en del spabad, inte många alls, har endast 1-fas är att 99% av alla spabad idag tillverkas i USA och dom vet inte vad 3-fas är för något. Men dom flesta vet att vi här i Europa inte har samma system som dom har och anpassar då sina export bad något. Det vanligaste är att man kopplar in baden 2x230V 16Amp/fas eller 3x230V 16Amp/fas. Oftast sitter det enfas värmare och pumpar i baden som delas upp på dom olika grupperna. Be att få en exakt spec och riktiga instruktioner när ni kollar på bad. Och håll er till dom stora märkena här i Sverige för bästa service och support.

Utloggad AsaF

Re:Spa/Bubbelpol
« Svar #17 skrivet: oktober 07, 2005, 23:55:44:44 »
Men kollade ni inte upp hur elen funkade innan ni köpet spat?

Anders Knutas

  • Gäst
Anders Knutas
Re:Spa/Bubbelpol
« Svar #18 skrivet: december 08, 2005, 10:51:03:03 »
Problemet är allmänt känt, därför är det viktigt att kolla om det går att ändra jumper alt kabel som gör så att tekniken stänger av elvärmaren under samma period som pumparna går. Ett andra alternativ är att styra värmaren med kontaktor och dra egen strömmatning till värmaren. Elskåpen från Balboa och Gecko kan oftast bryggas för drift i 10 alt 16 Amp läge. Även när 2 pumpar + luftblåsare är installerad. ;D

Utloggad Poolhajen

SV: Spa/Bubbelpol
« Svar #19 skrivet: juni 07, 2006, 23:06:40:40 »
Köper man sitt SPA av någon som är lite kunnig bör dom kunna hjälpa till att koppla om det till 2x1 fas. Kör på 2 olika proppar så är det ju lugnt.

/HW

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan