CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Test vattenkvalite  (läst 852 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnhul

Test vattenkvalite
« skrivet: juni 18, 2023, 11:06:53:53 »
Hej hittar inget forum till min fråga testar här (Admin får radera om jag gör fel) Jag har grävd brunn på min tomt frågan är behöver jag filter och i så fall vilka (har partikelfilter nu) prismässigt skiljer det ju stora summor på vilken man anlitar, bild på enkelt test bifogas.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test vattenkvalite
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2023, 07:47:34:34 »
Enligt riktvärdena verkar det inte behövas i alla fall.
Jag är dock rätt skeptisk till "brunnsvatten" och skulle nog ta ett mer utförligt prov som visar på andra tungmetaller och radon för att vara säker på att vattnet inte är hälsovådligt.
Vet inte hur mycket järn det kan vara innan det ger smak, men jag får i alla fall för mig att det ofta finns en bismak av metall i brunnsvatten i de hus där man har det.
Ofta också problem med kalkavlagringar, järn som fäller ut på porslin och liknande, som gör att det lätt ser "sunkigt ut".
Personligen skulle jag nog vilja filtrera så mycket det bara går, för att minimera risken för avlagringar, missfärgningar, bismaker och hälsofaror.

Men det är ju jag det.

Troligen får du bäst hjälp av någon av de stora leverantörerna av vattenfilter, nackdelen med dem är ju att de vill sälja så dyra anläggningar som möjligt, så det kan vara svårt att lita på deras rekommendationer av den anledningen.
Men ett riktigt utförligt test av vattnet tycker jag i alla fall att du ska kosta på dig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag