VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Timprisstyrning av cirkulationspump och värmare, demo  (läst 2544 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arosandreas

Timprisstyrning av cirkulationspump och värmare, demo
« skrivet: januari 07, 2023, 16:37:05:05 »
Hej,

Har modifierat min firmware som jag använder för styrning av värmepump(huset) och radiatorer baserat på timpris på el, till att nu även kunna styra cirkulationspumpen och värmaren till min pool på ett smart sätt, utifrån aktuellt eltimpris.

Har läst igenom följande tråd och plockat inputs till styrningen.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=18621.0

Är det någon som har ytterligare inputs eller om ni ser behov av ytterligare funktioner kommentera gärna.
Styrningen är baserad på ett ”smart relä” exempelvis  Shelly, Sonoff.   Dessa relä har Wifi och är omprogramerade med egen firmware.  Smart relä styr sedan en kontaktor till cirkulationspumpen.  Den Sonoff som jag själv använder har två reläutgångar. Utgång #1 styr  cirkulationspump via kontaktor. Utgång #2 styr värmaren. Smart relä är tänkt att monteras i elskåp (DIN skena), tillsammans med kontaktor/relä.

Poolstyrningen (pump och värmare)  konfigureras via smartphone eller ett webgränssnitt
En gång per dygn synkas smart relä med min server och uppdaterar kommande dygns elpris från Nordpool. Utöver denna synkning behöver inte styrning ha WiFi uppkoppling. Baserat på hur man har konfigurerat sin poolstyrningen, kommer programmet att välja ut vilka timmar på dygnet som pumpen/värmaren skall vara på, baserat på elpriset.

Målet med styrningen är att cirkulera och värma vattnet till en rimlig kostnad. Så många timmar som möjligt  dagtid. Om timpriset  är alltför högt kommer antalet cirkulationstimmar  att minska på dagtid, och ökas de timmar på dygnet som är billigare, vanligtvis natt.

Demo på styrning finns på Youtube.

Feedback, förbättringsförslag tas gärna emot
Mvh
andreas


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Timprisstyrning av cirkulationspump och värmare, demo
« Svar #1 skrivet: januari 13, 2023, 07:38:18:18 »
Nöden är uppfinningarnas moder.
Vi har också tagit fram timprisstyrning till Logger 1010.
Innan varje nytt dygn laddar Logger 1010 hem morgondagens elpriser från elbörsen. Logger 1010 bevakar sedan elpriset kontinuerligt timme för timme under dygnet och styr elförbrukare utifrån två möjliga styrfunktioner. Den ena typen av styrfunktion aktiverar en utgång när elpriset är lägre än ett valfritt tröskelvärde. Den andra typen av styrfunktion aktiverar en utgång under valfritt antal timmar med lägst elpris under dygnet.
Läs mer på www.timprisstyrning.se

Loggern kan även användas för att logga elförbrukning, elproduktion, temperaturer och mycket mer.
https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/398-logger-1010.html
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad arosandreas

SV: Timprisstyrning av cirkulationspump och värmare, demo
« Svar #2 skrivet: januari 13, 2023, 16:04:50:50 »
Många bra och intressanta produkter du har i din butik.

Ska bli intressant att se hur elpriserna  blir till sommaren. Om det blir som förra året vill man definitivt ha en smart styrning av poolen om man kör timpris på elen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Timprisstyrning av cirkulationspump och värmare, demo
« Svar #3 skrivet: januari 13, 2023, 21:07:42:42 »
Håller med, men varför väljer man timpris?
För de allra flesta är ju rörligt månadspris bättre....
Jag kan i alla fall inte se det på annat sätt.
Jag har själv Jämtpris avtal, 130 öre/kWh i december.
Vet inte vad andra har, men i dagens läge känns det billigt?

Vad har ni andra betalat för elen i december (utan moms, skatt , nätavgift, fast avtalskostnad och allt annat som kan tillkomma)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Timprisstyrning av cirkulationspump och värmare, demo
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2023, 16:34:40:40 »
Håller med, men varför väljer man timpris?
För de allra flesta är ju rörligt månadspris bättre....
Jag kan i alla fall inte se det på annat sätt.
Jag har själv Jämtpris avtal, 130 öre/kWh i december.
Vet inte vad andra har, men i dagens läge känns det billigt?

Vad har ni andra betalat för elen i december (utan moms, skatt , nätavgift, fast avtalskostnad och allt annat som kan tillkomma)
Jo det var billigt , men ändå får du elpriskompensation , undrar när man skall införa reseavdrag trots att man inte reser, nä jag är  inte bitter , jag bor i Skåne och skulle ALDRIG flyttat till norrland för att få lägre elpris :)  men lite sur kan man vara , har rörligt och i dec blev det 14.000 kr för för 2240 kw , 6.25 kr/ kw inkl moms o skit

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Timprisstyrning av cirkulationspump och värmare, demo
« Svar #5 skrivet: januari 22, 2023, 16:41:14:14 »
Är väl inte klart med kompensation än så vitt jag vet, och vi har ju inte fått nåt för förra året, det blir väl möjligen nästa vinter så vitt jag kan förstå.
Vi får väl se hur det blir.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad arosandreas

SV: Timprisstyrning av cirkulationspump och värmare, demo
« Svar #6 skrivet: januari 22, 2023, 20:28:47:47 »
Timpriser passar inte alla, men om man har möjlighet att styra sin elförbrukning till de timmar där priserna är lägre så finns det en del att spara. Vissa dygn förra sommaren kostade orimligt mycket om man körde all cirkulation och värmaren på dagtid, så man vill ha ett automatiserat system som "duckar" för dessa peakar.

December kostade  mig -20% jämfört med Vattenfalls rörliga månadspris. Fortfarande ruskigt dyrt....
Köra tvättmaskin, diskmaskin, duscha kortare, ladda bilen på lågpris timmar men det som biter mest i December är uppvärmningen vilket är svårare att styra om man inte har teknikintresse eller använder sig av exempelvis Ngenics styrning.

Det har varit betydligt störra skillnader på elpriset i elområde SE3 och SE4, jämfört med  norra Sverige. Dock har även SE1 och SE2 fått betydligt högre priser under 2022

Tåget att binda elpriset gick i Februari/Mars  förra året.  Sedan dess har man fått betala väldigt mycket för att binda.

Kan inte i detalj hur Jämtpris avtalen funkar, med normalt säkrar de delar av priset upp till 1 år innan. Dock tror jag att denna typ av avtal inte kommer att vara lika attraktiva om ett år, eftersom man inte kunnat säkra billig el under 2022. Man kan läsa det genom raderna på deras hemsida. Dessutom går det inte som ny kund att teckna deras avtal.

En oförutsedd stor tillströmning av kunder gör att vi måste säkra upp mycket större volymer än planerat vid en senare tidpunkt och till en högre kostnad, vilket kan leda till ett högre elpris.
För att kunder med Jämtpriset inte ska påverkas negativt pausar vi nyförsäljningen för kunder utanför Östersunds, Krokoms eller Åre kommun, för tillfället.


Men det är fullt möjligt att priserna till sommaren kommer ner på en mer rimlig nivå, jämfört med förra året.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Timprisstyrning av cirkulationspump och värmare, demo
« Svar #7 skrivet: januari 22, 2023, 20:43:14:14 »
Jo, och tidigare var det ingen uppsägningstid på jämtpriset, det har dom infört nu så man inte skall hoppa över till rörligt på sommaren.
Minns inte om det var en eller tre månader...
Inte lätt att vara elhandlare i dessa tider förmodligen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad sonnyboy

SV: Timprisstyrning av cirkulationspump och värmare, demo
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2023, 09:34:08:08 »
Jag byggde en egen styrning med en RPI och Node-Red-contrib-power-saver.
Den hämtar priset från Nordpool och därefter så har jag satt upp att poolen får vara igång 12 timmar om priset är ≤1 kr
eller alltid på om priset är ≤30öre. Node-Red skickar sen ett HTTP request till min Home Center som startar eller stänger av en fibaro Wallplug.
Har kört denna setup nu i ca 1 vecka och det ser ut att fungera hur bra som helst, ångrar att jag inte gjorde detta förra sommaren.
Kommer antagligen att sänka värdet ≤1 kr till ≤60-70 öre, beroende på om poolen håller temperaturen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan