VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Welldana Sandfilter läcker vid "kragen"  (läst 1585 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rampante

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Båtliv och Poolliv - bättre blir det inte
    • Visa profil
Welldana Sandfilter läcker vid "kragen"
« skrivet: september 27, 2022, 15:25:32:32 »
Mitt sandfilter från welldana (530) har börjat läcka från kragen, när cirkulationen är på/igång. Ser ut som att det är från Punkt 2 i Fig2 i bifogad bild dvs mellan själva filtret och flervägsventilen.
Läste på annan tråd här (https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14457.msg107277#msg107277 )  att det kunde vara att man behövde torka av och fetta in.
Kan vara så att läckaget uppstod efter att vi sänkte vattennivån i poolen ordentligt och gjorde det genom att backspola länge. Efter det så blev vredet lite tjärvt som om det ligger grus i vredet. Så jag tänker (helt okunnigt) att det kan vara att grus även lagt sig bland packningarna på nåt sätt, och att det är därför det blivit läckage.
Vad tror ni om det, och vad bör jag tänka på när jag ska plocka isär och "laga/täta/fetta in" och sen återmontera igen? Vill gärna ha lite heads-up och guidning innan jag ger mig på det bara sådär.



Poolgiganten

Utloggad Rampante

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Båtliv och Poolliv - bättre blir det inte
    • Visa profil
SV: Welldana Sandfilter läcker vid "kragen"
« Svar #1 skrivet: september 27, 2022, 15:39:33:33 »
Läser lite på Welldana om reglaget... https://www.welldana.se/pool/pool-udstyr/filtre.html
och ser då bland annat följande:

BACKSPOLNING
Varje gång du byter funktion i multiportventilen, stäng av pumpen först. För att backspola, montera din returspolningsslang https://www.welldana.se/returskylningsslange.html till ditt filter och vrid multiportventilen till ”Backspolnings” – läge. Nu kan du starta pumpen igen. Med den här funktionen rinner vattnet genom filtret i motsatt riktning. De största föroreningarna kommer att vara överst och spolas därför snabbt ut igen. Processen tar inte så lång tid, men vattnet kommer vara väldigt smutsigt i början av backspolningen. Processen är klar när vattnet är klart och rent igen. Stäng nu av pumpen igen innan du ändrar inställning på ventilen. Vrid multiportventilen till Skölj. Du måste rengöra multiportventilen när ni gjort en backspolning innan du återgår till normalt läge. Det kan finnas filtermedium i multiportventilen. Och om du inte rengör den kan filtermedium hamna i poolen. Denna rengöring tar bara ca 30 sekunder. Innan du byter tillbaka till filterinställning, se till att pumpen är avstängd.


Just den rödmarkerade texten har jag aldrig gjort - dvs efter backspolning kört i "skölj-läge". Den instruktionen fick jag aldrig vid installationen. kan det hänga ihop med att det nu efter så omfattande backspolning/tömning att jag fått kärvt reglage och läckage?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Welldana Sandfilter läcker vid "kragen"
« Svar #2 skrivet: september 27, 2022, 15:44:41:41 »
Låter ju sannolikt att det är sand från filtret du fått i ventilen. Du kan ju prova att vrida ventilen till olika lägen och köra pumpen ett antal sekunder mellan för att se om du får bort sanden, men mest troligt är att du får plocka isär ventilen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rampante

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Båtliv och Poolliv - bättre blir det inte
    • Visa profil
SV: Welldana Sandfilter läcker vid "kragen"
« Svar #3 skrivet: september 27, 2022, 18:50:55:55 »
Tack - då ska jag testa det, dvs köra typ 10sek i varje läge, hela varvet runt.
Kan det verkligen vara det som gör att både vredet är kärvt, och att det börjat läcka?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Welldana Sandfilter läcker vid "kragen"
« Svar #4 skrivet: september 28, 2022, 06:24:19:19 »
Läckaget låter märkligt, det borde inte kunna läcka för att det är sand i ventilen, kragen tätas ju med en o-ring och har ingen kontakt med ventilen i sig.
Möjligen att det av någon anledning kommit sand kring o-ringen om ventilen går så tungt att hela ventilen rör sig när du vrider på den.
JAG skulle gissa på en spricka i plasten, eller att o-ringen har blivit för platt så du måste byta den.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rampante

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Båtliv och Poolliv - bättre blir det inte
    • Visa profil
SV: Welldana Sandfilter läcker vid "kragen"
« Svar #5 skrivet: september 28, 2022, 07:28:36:36 »
Om man ska byta o-ringen - nåt särskilt man bör tänka på? Är det nåt man gör själv? Nån särskild ordning man bör gå till väga?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Welldana Sandfilter läcker vid "kragen"
« Svar #6 skrivet: september 28, 2022, 11:48:33:33 »
Det förutsätter att du har ventiler så att du kan stänga av beroende på om du är över eller under vattenlinjen så att det inte läcker ut vatten. Du borde kunna göra det själv. Mitt filter ser lite annorlunda ut, jag har som en stor "mutter" man skruvar fast ventilen med, du har två överfallsbyglar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Welldana Sandfilter läcker vid "kragen"
« Svar #7 skrivet: september 30, 2022, 06:38:49:49 »
Om läckaget är i själva överfallsbygeln så borde det vara O-ringen som läcker, eller en spricka i plasten.
Det är ett enkelt jobb, men som sagt, du måste säkerställa att vattnet inte rinner ut när du öppnar om sandfiltret ligger under vattennivån.
Pumpen skall självklart vara avstängd, och du kopplar bort alla rör/slangar som ansluter till ventilen.
När du plockat bort överfallsbygeln borde det bara vara att försiktigt dra centralventilen rakt upp.

I mitt filter sitter det en oring även på röret som centralventilen är trädd på, huruvida den har någon större funktion ifrågasätter jag, men den lossar jag, rengör och trär på igen de gånger jag haft loss centralventilen.

Återmontering i omvänd ordning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan