VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: placering värmare  (läst 1180 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke_72

placering värmare
« skrivet: juli 14, 2022, 08:53:41:41 »
I anvisningen står det att värmaren ska placeras på en höjd av 300 till 400 mm men jag undrar varför? Tänker att det har med avrinning av kondensvatten eller finns det en viktigare anledning? Några tankar innan jag drar fram rören?  ???

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: placering värmare
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2022, 09:37:43:43 »
I manualen till vår G&J står det angående höjden bara att den ska stå upphöjd från marknivå utan att ange något mått. Det står också att upp till 10 liter kondensvatten per timme kan bildas och att god dränering av avrinning därför är viktigt. Minimimått anges åt alla håll utom nedåt. Vår VP står på ett eget litet trädäck på berget nedanför poolen. Den är något upphöjd genom att den står på två 45x45 reglar samt gummidämpare.

I närområdet finns en Pahlén VP som står direkt på betongplattor på marken. Den har stått så i flera år och fungerar fortfarande. När man ska pilla på manöverpanelen kunde det vara praktiskt att få upp VP lite högre.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Henke_72

SV: placering värmare
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2022, 20:14:50:50 »
Härligt, då var det som jag misstänkte. Får koppla avrinning på kondensvattnet till min stenkista så är det problemet ur världen O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag