CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Måste backspola hela tiden för att tryck ska vara bra, behövs större vattenpump?  (läst 1037 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grillen

Har en 4.88m x 4.88m x 1.2m dvs 25m3 stor ovanmarkspool där jag har en lyfco 12,4kW värmepump https://outl1.se/poolvarmepump-12kw samt en bestway flowclear sandfilterpump och sandfilter. Pumpen är på 280W pumpkapacitet 7571 liter/timme för pooler upp till 54m3 https://outl1.se/bestway-sandfilterpump-ovanmarkpool

Jag har ett problem att den ganska snabbt tappar vattentryck och att det blir bättre när jag backspolat vilket jag behöver göra 1-2ggr/dag, värmepumpen slår av då den får för lite vatten vid dessa tillfällen så det är ganska irriterande.
Vattnet är inte speciellt skitigt,  iaf inte vad man kan se med ögat, så jag tycker det är  konstigt att jag behöver backspola så ofta pga "smuts" utan jag börjar fundera om det är min integrerade vattenpump/sandfilter som är för klent?

Som standard är det anslutning för trädgårdsslang för backspolningen vilket jag körde med förra säsongen och trodde det berodde på det,ä. Men har till denna säsong ändrat så det är 38mm slang som övriga systemet men fortfarande samma problem.

Några experter som har tips på lösning eller om det behövs köpas ny pump/filter, vilka ska jag köpa?

Värmare och pump/filter är ca 10meter från poolen, ingen höjdskillnad förutom där slangarna ansluter i poolen, där är dom ca 80cm från mark och upp.

Bifogar lite bilder på pump/filter-, värmare-kapacitet.
« Senast ändrad: juni 24, 2022, 18:39:33:33 av Grillen »

Poolgiganten

Utloggad Erica

Att behöva backspola 1-2 ggr/dag är helt extremt om inte din pool är full av skräp. Kan du möjligen ha fått en utfällning av något slag ? Har du brunnsvatten eller kommunalt ? Vad visar manometern på aggregatet för tryck när du startar efter en backspolning ? Är trycket redan då nära maxgränsen så är det ju inte igensatta filter som är huvudproblemet utan det finns någon annan begränsning i flödet. Kan något skräp ha kommit in i filtrets centralventil och satt igen där ? Om du kopplar förbi eller kopplar bort värmepumpen får du då en helt annan cirkulation och annat tryck ? I så fall verkar något ha sätt igen sig i värmepumpen.

Utloggad TommyC

Har du 20 meter lång slang som är 38 mm i diameter så kanske det är problemet tillsammans med en ganska klen cirkulationspump. Det brukar aldrig gå att hitta användbara data för billiga prylar så det är svårt att räkna på om det ska fungera eller inte.

Jag gjorde tidigare ett försök att räkna på ett annat exempel där jag valde komponenter med användbara datablad. Kanske går det att göra en liknande beräkning på dina komponenter (eller några liknande som har användbara data)? Vet du vad innerdiametern på slangen är? Jag gissar att 38 mm är ytterdiametern.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=18275.msg127391#msg127391
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

38 mm bygger ett väldigt högt tryckfall , Pa , skall till en rejäl pump för att klara detta, oftast bättre att börja uppdatera slangen till större dimension för att få lägre tryck och lägre energiförbrukning

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Som regel drar en pump som får bättre flöde också mer energi - det är själva pumparbetet som orsakar högre energiförbrukning, inte mottrycket - men i övrigt kan jag hålla med.
Det stora problemet här verkar vara flödesvakten för värmepumpen, och då är det troligen grövre slangar, och kanske större pump som krävs.
Är slangarna av en typ som är "räfflade" både in och utvändigt för att vara lätta att göra böjar på så bromsas flödet dessutom mycket av "räfflorna" på insidan av slangen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Måste backspola hela tiden för att tryck ska vara bra, behövs större vattenpump?
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2022, 15:34:54:54 »
Hej,

Tittar på bilden med din värmeväxlare (värmepump) och ditt filter.

Förstår varför du har problem. Flexrören hjälper till med ditt problem. Huvudanledningen ser man på din bild. Stor värmeväxlare och litet filter. Gissar på att pumpen är dimensionerad efter filtret?

Vilket betyder mycket liten pump och filter i relation till din värmare. Lilla minsta hinder i ditt filter gör att du måste backspola pga. för klent dimensionerad pump.

Med vänlig hälsning
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag