VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Missfärgningar glasfiberpool  (läst 747 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emelie01

Missfärgningar glasfiberpool
« skrivet: maj 21, 2022, 14:52:02:02 »
Hej,
Vad tror ni om dessa missfärgningar?
Har haft poolen i 7-8 år men aldrig såna här fläckar när vinterplåtarna tagits bort.
Händer ingenting med gelcoat cleaner eller oxalsyra. Det som däremot fungerar är mirakelsvamp/microsvamp/nanosvamp. Men det känns också som att det slipar och då blir man orolig för att det kan bli värre nästa år...
Kan det kanske bara försvinna när klorat vatten tillsätts? Den är ju tom nu.
« Senast ändrad: maj 21, 2022, 14:56:37:37 av Emelie01 »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Missfärgningar glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2022, 18:06:56:56 »
Hej, Det finns en chans att det försvinner när du fyller med klorvatten. Jag har ingen uppfattning om vad det kan vara som du har. Det finns mycket tok som kan hända med plast. Om inte klorvatten löser problemet så skulle jag i nästa steg prova att polera med långsamtgående maskin med polerhätta och någon lämplig polish eller cleaner som man har till billack. Det kan fungera eller inte.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Emelie01

SV: Missfärgningar glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2022, 09:50:19:19 »
Hej, Det finns en chans att det försvinner när du fyller med klorvatten. Jag har ingen uppfattning om vad det kan vara som du har. Det finns mycket tok som kan hända med plast. Om inte klorvatten löser problemet så skulle jag i nästa steg prova att polera med långsamtgående maskin med polerhätta och någon lämplig polish eller cleaner som man har till billack. Det kan fungera eller inte.

För sent, körde hela poolen med microsvamp😁
Verkar inte som att det slipar så jättemycket, och det enda som fungerade.

Utloggad TommyC

SV: Missfärgningar glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2022, 11:47:26:26 »
Vad bra att det fungerar. Då gissar jag att vad det nu var inte satt speciellt hårt. Vissa beläggningar sitter så hårt att man inte orkar speciellt långt utan maskin.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Missfärgningar glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2022, 21:21:31:31 »
Mycket spännande färg på din missfärgning? Berätta gärna vilka kemikalier du använder. Vidare om dina täckplåtar täcker hela poolen?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Missfärgningar glasfiberpool
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2022, 21:49:29:29 »
Anledningen till mina frågor har med symmetrin på de lodräta linjerna. Alltså inte bara vattnet som är orsak. Symmetrin visar att anledningen kan komma uppifrån eller innanför pool?

Vissa komplex av koppar eller mangan kan ge denna färg. Har du använt multipuckar och försökt höja pH eller alkalinitet kan det vara en orsak till denna missfärgning.

Så min tanke är att du ska slippa nöta på din pool varje år. Bättre att hitta orsaken till denna missfärgning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan