Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bastutunna + pool = problem?  (läst 611 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jasblo

Bastutunna + pool = problem?
« skrivet: maj 12, 2022, 22:11:29:29 »
Hej!

Jag genomförde ett litet experiment idag som gick lite på röven.

Jag har en befintlig pool installerad hemma, en mindre modell med 1.5x4m. Har poolvärmepump + poolfilter/pump (500w) och sandfilter osv. Har för några veckor sedan även installerat en bastutunna med eget reningsverk (poolpump+filter).

En tanke slog mig då att jag skulle kunna göra en slinga av allt detta så skulle jag ha en någorlunda varm bastutunna hela tiden då värmepumpen går (går inte åt lika mycket ved). Tänkte även slippa klora den separat. En sista tanke var att när jag eldat/badat klart så släpper jag ut den värmen i poolen vilket är energivinst.

Sagt och gjort kopplade jag ihop detta med 4 kulventiler och lite slangar etc. Så kunde nu alltså stänga av tunnans egna poolpump och öppna ventilerna så det strömmade i pool+tunna. Det fungerade en stund tills jag insåg att tunnan fylldes mer och mer.

Poolen har 50 slang och bastutunnan har 32 slang. Därmed har jag lite T-kopplingar med muffar/adaptrar mellan dessa.
Har det med pumpen att göra (förklen)? är det slangarna (måste det vara 50 överallt)?
 
Kan även tilläggas att tunnan står lite högre än poolen, kanske 20cm.

Är det ens görbart?

« Senast ändrad: maj 12, 2022, 22:33:15:15 av jasblo »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bastutunna + pool = problem?
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2022, 06:58:16:16 »
Tror knappast det är möjligt om du inte kompletterar med nivåvakter som styr cirkpumpen som fyller badtunnan - så den stannar när nivån i badtunnan blir för hög, och startar när nivån blir "låg".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan