Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: UV-rengöring är det värt kostnaden?  (läst 1473 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nhl

UV-rengöring är det värt kostnaden?
« skrivet: maj 11, 2022, 14:06:33:33 »
Hej, håller på med ett poolbygge 6 x 4 meter och funderar på att köpa in en UV-lampa.

Enligt all reklam skall det vara kanon, men är det i verkligheten?

Vilket märke och modell skall man köpa? skiljer ganska mycket i pris på de olika modellerna

https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvard/uv-rening/uv-c-rening-steriliser.html 55w, kostar: 7 490:-

https://www.poolkungen.se/ecolight-uv-c-p77?idx=396 75w, kostar: 12 550:-

Poolgiganten

Utloggad PeeWee

SV: UV-rengöring är det värt kostnaden?
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2022, 15:03:28:28 »
Har man en så kommer man nog säga att den är kanon. Vi har ingen iaf och jag vet faktiskt inte vad den skulle tillföra. Vi har saltvatten om det gör någon skillnad och har aldrig haft problem med vattenkvalitén även om kloret tidvis varit i praktiken noll. Vissa saker till pool känns som rena säljprylar som man eg kan vänta med och se om man verkligen behöver. Säger inte att uv-lampa är en sådan men poolrobot är det definitivt.

Utloggad hemirg

SV: UV-rengöring är det värt kostnaden?
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2022, 16:47:54:54 »
Har en UV-lampa som knappt används. Installerade den när jag byggde poolen för att min tanke var att då kunna ha en lägre klorhalt. I praktiken känns den onödig när man har automatiserad klortillförseln med en saltklorinator och därför kan hålla en stabil klorhalt istället. Mitt råd är att skippa UV och ha någon form av automatiserad klortillförsel. Blir kanske lite dyrare men det ger bättre vatten.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: UV-rengöring är det värt kostnaden?
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2022, 18:13:05:05 »
Delar uppfattning med föregående talare. Har förvisso ingen heller men kan inte se hur mitt vatten skulle bli bättre med en sådan.
Instämmer fullt gällande robot, har en som bara används för att jag har lagt pengar på den men helt ionödan.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: UV-rengöring är det värt kostnaden?
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2022, 08:25:01:01 »
Jag som så många andra fick min UV-lampa med i beställningen gratis. butikerna brukar tjäna på att man byter lampan i den som vanligtvis kostar över 1000kr.

Så funkar lampan då och ska man ha den. helt ärligt jag vet inte. har jag märkt någon skillnad? nja, jag har kem atuomatik sp jag har ständigt bra värden och om lampan gör till eller från med reningen är jag tveksam till. nu har jag dock haft min lampa i 4 säsonger så den är ju att beteckna som slut och i år är första gången jag mätt upp några direkta halter av bundet klor.
så för att slå sönder det bundna kloret kan det finnas någon sanning bakom kanske.
Iof lätt åtgärdat med en klorchock om du skulle behöva.

Slutsatsen är väl att måste du betala för lampan, typ 6000kr eller vad dom kostar nu så är det inte värt det. får du den gratis kör!
sen en väldigt viktig punk till alla som har UV lampor, när lampan är slut köp inte via poolbutiken för 1500 kr, jag beställde själv en ny lampa exakt samma modell från philips på nätet för endast 200 kr så kolla upp vad ni har för modell och sök på internet när ni behöver byta lampan så kan ni spara mycket pengar
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: UV-rengöring är det värt kostnaden?
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2022, 19:42:15:15 »
UV-ljus har sitt ursprung från dricksvattenrening. Den räknas som en mikrobiologisk barriär.

I en sådan anläggning passerar allt vatten denna UV. För att lampan ska kunna inaktivera/döda mikroorganismer måste tiden de utsätts för denna strålning vara rätt. Alltså rätt flöde på vattnet i relation till lampans effekt. Är flödet för högt blir denna lampa verkningslös.

Min erfarenhet av pool och cirkulation är att denna alltid är för stor för att lampan ska ha en betydelse. Min lampa har äntligen gått sönder. Kommer inte ersätta denna.

Man ska aldrig se en UV-lampa som att det kan minska kloret. Den är ett komplement till klor. Klor är mycket dålig på att inaktivera parasiter.

Den vanligaste UV på området är lågtrycks-UV. Den dödar inte men inaktiverar mikroorganismer. Den UVC-strålning den utsänder är på 254nm. Anledningen till denna våglängd är att den inte förbrukar fritt klor. Men sönderdelar första steget av bundet klor. Så det kan finnas en vinning med denna UV?

Har man klorinator så är det ingen vinst med detta.

Sen finns medeltrycks-UV. Den dödar allt liv. Tyvärr så sönderdelar den andra ämnen också. Kan orsaka lukt och eventuellt mer tillgänglig föda för andra mikroorganismer.

Oavsett uv eller inte och flöde. Allt vatten i en pool cirkulerar inte genom sandfilter och UV.

Spelar ingen roll vilket flöde pumpen ger. Det bildas alltid språngskikt och halokliner i en pool.

Oftast bara ytvattnet som cirkulerar.
Håller helt med föregående skribenter. Bättre att lägga pengarna på någon slags automatik.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag