Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur noga är Blueconnect kalibrerad vid leverans?  (läst 815 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokkepool45

Hur noga är Blueconnect kalibrerad vid leverans?
« skrivet: april 29, 2022, 14:32:03:03 »
Fick problem med min nyinstallerade Blueconnect. Den skulle vara kalibrerad vid leverans.
Jag har skaffat kalibreringsvätska PH 7.01,( Hannas instrument) eftersom jag ville se om min Autocheck 10 gav tillförlitliga värden. Det gjorde den .7.17 och 7,10. Sedan mätte jag poolens vatten och fick PH 7,7.
Det stämde inte alls med Blueconnect som säger 8.1.  Blue connect skall också skall ge råd om hur mycket klor som bör tillföras, men den funktionen säger supporten,går in först när PH-värdet är inom rekommenderad gräns 7,2-7,6.
Det betyder att den verkliga PH-halten i poolen måste vara 7,3 för att Blueconnect skall komma ned till 7,6 och ge mig råd om klortillförsel. Har någon annan upplevt att Blueconnect läser för högt?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hur noga är Blueconnect kalibrerad vid leverans?
« Svar #1 skrivet: april 29, 2022, 21:03:54:54 »
Sensorers mätvärde påverkas ofta av flöde. Speciellt pH.

Tror din pH-sensor är rätt kalibrerad. Inget fel på denna. När sensorer installeras i en anläggning så är det viktigt att de sitter i en bypass där flödet till denna går att reglera. pH-sensorer har egenskapen att visa för högt pH om flödet ökar. Är det inte så kommer denna sensor alltid visa ett för högt värde.

Spelar ingen roll hur många gånger du kalibrerar. Bra att veta om noggrannhet?
0,1 noggrannhet om man kalibrerar 1ggr/vecka. 0,01 behövs varje dag.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hur noga är Blueconnect kalibrerad vid leverans?
« Svar #2 skrivet: april 29, 2022, 21:23:10:10 »
Alltså din kalibrering sker vid noll flöde men din mätning sker vid flöde?

Utloggad matbl

SV: Hur noga är Blueconnect kalibrerad vid leverans?
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2022, 20:15:20:20 »
Funkar fint att kalibrera blue connect i stillastående och sen mäta i fullt flöde.
Jag trodde min blue connect mätte för högt ph förra året. Så tog vattenprov till ackrediterat labb. De mätte samma ph som blue connect på några hundradelar när.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hur noga är Blueconnect kalibrerad vid leverans?
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2022, 21:24:54:54 »
Om man ska mäta på 100-delar krävs kalibrering varje dag. tiondelar säkert varje vecka? Vattnet och sensorn påverkas med tiden.

Flödet påverkar sensorn som mäter pH. Därför är det viktigt att sensorer sitter i en by-pass där det går att reglera flödet.

Som jag skrev in en annan tråd så är tiden mellan ditt poolvatten och mätning på lab avgörande för korrekta värden.



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan