Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: G&J v30 kopplad enfas eller trefas? Behövs motorskydd för v30 eller x30-3p?  (läst 798 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jayal1972

Hej, har lite el/drift och poolvärme funderingar och skulle behöva er hjälp från detta eminenta forum.

Från den tidigare ägaren så har jag en existerande och fungerande Gullberg och Jansson v30 som är inkopplad via trefas men maskinen är troligen bara enfas då lasten inte är jämn över faserna?
Jag är lite osäker på denna punkten så behöver er hjälp :-)

V30 modellen såldes ju även som en trefas modell (v30-3p) men tror min modell bara är enfas eftersom inget annat nämns än v30.

En annan fråga är om v30 modellen har inbyggt motorskydd? (Eller detta kanske inte behövs?)

Jag kom över en nästan ny x30-3p (trefas) billigt och har någon i detta eminenta forum en aning om den behöver kompletteras med ett externt motorskydd?

Elarbetet var inte det bästa bla då jordfelsbrytaren för v30:n var felkopplad och dessutom saknades ett för Pahlén 3-fas 6kw elvärmaren (två olika elcentraler) men nu börjar det ordna upp sig .-)

Mätningar Gullberg & Jansson V30 i drift:

N & L1: 233V ca
N & L2: 34.8V ca
N & L3: 229V ca

L1-L3: 400V ca.
L1-L2: 240V ca.
L2-L3: 194V ca.

Om detta nu är en enfas maskin, stämmer mätningarna enligt ovan då jag inte trodde det skulle vara någon spänning på de andra faserna?

I huvudskåpet så har jag en Shelly 3em som läser lasten och där ser jag att V30:n drar ca 10A på L2 (Phase B) och inget på de andra faserna (vilket tyder på en enfas maskin).

Om jag har förstått rätt så har en trefas maskin jämnare last över faserna?

Tack för er hjälp och kommentarer!

// J

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Det där ser heltokigt ut, ta dit en elektriker som får titta på installationen.
Jag har sett nåt liknande en gång på en luftvärmepump som bara fick 80 V fram till värmepumpen, där hade man kopplat så att man delade matningen med en 2-fas radiator där spänningen efter att säkringen till luftvärmepumpen gått sönder fick spänning bakvägen via radiatorn, kan vara nåt liknande hos dig.
Om värmepumpens kompressor inte brunnit upp med de spänningarna så är det troligen en enfas maskin ansluten till L2, men ta inte mina ord för sanning, det där måste en elektriker titta på, en som kan sitt jobb.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

En trefas motor KRÄVER trefas matning som skall vara symmetrisk. Det skall endast skilja obetydligt mellan de tre huvudspänningarna (L1-L2,L2-L3,L1-L3). Motorskydd fodras normalt alltid för trefas motorer. Det gäller ju först att kontrollera att husets trefassystem som sådant har symmetrisk spänning, vilket bör göras av en person som är fackman - man får mäta direkt i elcentralen. Det finns en möjlighet att man får en trefas osymmetrisk spänningsbild som den du mätt upp i vissa speciella fall, t.ex. om man har en transformator som matar anläggningen och du får avbrott (t.ex. en trasig högspänningssäkring) så att högspänning saknas på en av faserna. Den typen av fel måste felsökas av kraftbolaget, det eventuella felet ligger över överlämningspunkten. Men har ni råkat ut för något sådant så brukar det märkas på fler system i huset, lampor som lyser svagt, lysrör som inte tänder o.s.v.

Det kan också vara så att ni har avbrott i en fas på lågspänningssidan (400/230 V) så att endast två faser, i ditt fall då L1 och L3, matas korrekt, och då kan bakspänning ge de konstiga värdena som du mätt upp på L2. Spänning leds då in i L2 från L1 och L3, t.ex. via någon krets som belastar alla faserna. Med tanke på att det inte låter som du har fackkunskaper på elkraftsidan så bör du ta dit en elektriker som får mäta upp och kontrollera inkopplingen. >Det kan vara så att t.ex. en huvudsäkring har gått sönder i fas L2 så att sedan fasen spänningssätts av spänning som kommit dit som bakspänning via andra elapparater i huset. Det förekommer även fel i trefasiga dvärgbrytare (automatsäkringar) eller 4-poliga jordfelsbrytare för trefas så att det blir avbrott i en fas fast att enheten inte löst ut (orsakas t.ex. av en avbrunnen kontakt inne i enheten).

Utloggad jayal1972

Tack för er ovärderliga feedback. Trevlig Valborg på er!

Med vänlig hälsning, Joakim

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan