VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygger träpool - några rookiefrågor  (läst 2002 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Övermod och ryggskott

Bygger träpool - några rookiefrågor
« skrivet: april 13, 2022, 09:56:27:27 »
Hej på er. Lurkat lite här tidigare, men nu är jag här "på riktigt". Först kort bakgrund för den som har lust. Konkreta frågor lite längre ner.

Dags för nedgrävd pool då vi rivit den sunkiga ovanmarkspoolen som ingick när vi köpte gården. Q-märkt mindre herrgård förtjänar något mer diskret som inte skymmer husgrunden. Hyrt in grävning, elektriker och linersättning, men restan bygger jag själv. Egentligen mest för att en dryg säljare på Folkpool i Täby sa att jag aldrig skulle klara av det. Snart vet vi vem som hade rätt. Än så länge har jag inte stött på alltför mycket problem och det har gått fortare än jag trodde det skulle göra. I väntan på att grävarna kommer tillbaka och återfyller ska jag försöka få klart det mesta av tekniken. Linernkillen kommer om en dryg månad.

Lurigt det härmed att bifoga bilder. Jag försöker och ser om det kommer med en bunt i bilder i slutet av inlägget, eller hur det funkar här.

Toleranser på stommen
Nu diffar diagonalerna på poolen 5 mm.
Höjden på sargen varierar, men är inom 10mm mellan högsta och lägsta.
Är det ok för en 10*4 m pool? Jag har försökt justera tills det blir perfekt, men stommen är såpass styv, att den "fjädrar" tillbaka.

Skillnad på slang/rör
I leveransen kom det med 60 meter galet styva polyetenrör och 10 m betydligt mer lätthanterlig "flexibel slang". Eftersom priset per meter är ungefär samma, så undrar jag vad fördelen med den styva är och vad den kan som den andra inte kan.

Montera kopplingar
Jag har fått med en massa kopplingar. En del gängade, en del klämkopplingar och del med båda. Jag har använt båda sorterna tidigare - de gängade med tejp och klämkopplingarna med muskler. Min utmaning är att jag fått med PVC-cleaner och lim. Jag trodde sånt bara var för att limma PVC-rör och det har jag inte hittat några. För inte ska man väl använda lim till gäng- eller klämkopplingar?


Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #1 skrivet: april 13, 2022, 10:40:58:58 »
Botanisera på dammbutiken.se så hittar du massor av kopplingar/T-rör/ventiler som kan limmas. Slangen du har kan limmas och tror jag i klämkoppling. Min PVC-slang har jag bara limmad, men precis som du skriver ska du inte ha lim i klämkopplingar.

PEM-slang tål att frysa med vatten i. Det gör inte PVC-slang/rör. Mycket bättre att ha utomhus. Jag har PEM-slang på allt utanför boden, och PVC inne då det är mer lättarbetat.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Delta2004

SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #2 skrivet: april 13, 2022, 10:50:59:59 »
Om slangarna. Vi hade samma i vår Folkpools leverans.
De styva är för nedgrävning, de mjukare är för kopplingar i teknikrummet (dvs ska inte grävas ner).
Vi hade inga limkopplingar från Folkpool tror jag, alla skruvades med eller utan gängtejp (vi hade montagetjänst, så har inte 100% koll på hur alla kopplingar sitter

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #3 skrivet: april 13, 2022, 11:09:25:25 »
Okej nu ska jag försöka vara tydlig här.
Det hårda PE slangarna skall du använda klämkopplingarna på. absolut inget lim!

De grå lättare slangarna är PPVC slangar, dessa SKA du använda lim på.

Det som är gängar är bara övergång från din PVC till PE eller från gängkopplingarna från inlopp och skimmer m.m. dessa använder du gängtejp till.

Vad gäller den svarta jobbiga PE slangen är den till för de utvändiga dragningarna som det kan ligga kvar vatten i på vintern då den tål det bättre.
Den grå PVC slangen/rören skall tömmas på vintern så de inte frys sönder.

PE slangens styvhet gör den även bättre lämpad för nedgrävning då den håller formen. gör du det samma med PVC slangen så kan den tryckas ihop så använd endast PVC slangen i teknikutrymmet för att sammankoppla pumpar och filter m.m
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Övermod och ryggskott

SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #4 skrivet: april 13, 2022, 11:39:19:19 »
Tack för snabb och bra respons. Det här blir nog bra.

@Oneill
Säker på att man ska limma i klämkopplingen med den flexiblare slangen? Tätningen är ju en o-ring, så menar du att limmet hindrar klämkopplingen från att gå upp, eller vad är syftet med limmet?

Det styva polyetenröret tål säkert både nedgrävning och istid, men frågan är då hur jag ska hantera det. Det kommer ligga i en sex meter lång rätt grund ränna mellan pool och värmare. Nu är den i en stor, styv och icke samarbetsvillig rulle. Jag kan med egen kraft inte sträcka ut den rakare, eller ordna någon som helst böj på den. Enda sättet att ansluta den mot värmaren är att jag sätter en 90-graders koppling i markytan upp mot pumpens anslutning. Fast det kräver att jag på något sätt lyckas få den rak och det vill den inte. Nu har jag spänt den mellan två stenstolpar och ändrat diametern från två till fyra meter, men efter flera timmar i spänn går den tillbaka till nästan ursprunglig form. Några tips om man hanterar monstret?

Utloggad Delta2004

SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #5 skrivet: april 13, 2022, 14:01:42:42 »
Våran slang hanterades av två killar. På bilden syns att de kopplade slangen med klämmor till stommens stålben. Och in i rännan till tekninkrummet. Hur kallt är det ute hos dig nu?
T-kopplingar och böj var bara vid anslutningar

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #6 skrivet: april 13, 2022, 14:05:35:35 »
Du behöver inte limma någon av dessa slangar  limmet är till för limkopplingar som du inte har fått några om jag förstår. Är nog standard att skicka med det. Som dom andra skriver så pemslang i marken rulla ut den på marken i solen fäst var ände med ett rep och håll den sträckt så blir den lite lättare att jobba med. PPVC slangen bygger du med vid pump och filter lite lättare att göra med den men den behöver inget lim. Fasa kanterna på slangarna och se till att dom bottnar i kopplingen man kan smörja dom lite (såpa diskmedel vaselin) lycka till med poolbygget.

Utloggad Övermod och ryggskott

SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #7 skrivet: april 13, 2022, 18:28:20:20 »
Låter som jag ska ge stelslangen en chans. Jag har spänt dem så gott det går på tomten och får väl invänta på sol och värme. Nu är det åtta grader och mulet, så det kanske löser sig med lite sol och tålamod. Just nu är barnen otroligt nöjda, då de fått rörtelefon på tomten.

Jag packade upp pumpen och ser att den har kopplingar som ska limmas, så där kom förklaringen till att jag fick med lim.

Ingen som har några åsikter om toleransen för en poolstomme?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #8 skrivet: april 13, 2022, 21:07:13:13 »
Nu är jag ingen byggare, men det känns som att det är väldigt rakt. Tror nog att det är tillräckligt rakt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #9 skrivet: april 14, 2022, 11:53:58:58 »
Gud nej inte lim i klämringskopplingar.
Det vanliga är att man har fasta kopplingar som limmas till PVC. Klämringskopplingar funkar väl hyffsat för PVC men inget jag personligen skulle nyttja antagligen för att man är så van med att limma.

Vad gäller styv PEM körde jag värmepistol eller gasol när jag ville sträcka ut tidigare men där får man vara lite försiktig om man inte är van.

Sen som med alla rör som folk är för dåliga med enligt mig, klamra fast det ordentligt. beroende på djup du ska lägga slangen på så kan du ju klamra bra i stommen.
Jag kör själv betongpool och har klamrat ganska tätt, detta gör även att röret blir mindre känsligt för sättningar och håller då bättre (risk att det slits och skaver vid kopplingar annars)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan