Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stänga av spa bad sommaren ?  (läst 3449 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swe122

Stänga av spa bad sommaren ?
« skrivet: mars 04, 2022, 08:13:24:24 »
Hej
Har en fundering på att stänga av spa badet under den tiden det inte föreligger någon frysrisk för badet så det inte kommer att användas.
Ser ingen vits med att låta det stå i ” sleep mode”
Har haft spa bad i ca 10 år så är väl bekant med spa bad.
Min fråga till er ” kem personer ” är om man tömmer spa badet och gör rent det med typ pipe cleaner så allt är rent och fint . Tömmer sedan badet så mycket man kan, fast har en i sista vattnet en ” riktig dos ” med pipe cleaner “ kvar i rör och slangar , tar det skada då ?
Tänker alltså skapa en miljö för det vattnet som står kvar i slangar att inte växa alger allt för mycket eller är det någon annan som har någon idé på kem som kan stå i ett par månader ?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Stänga av spa bad sommaren ?
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2022, 08:21:47:47 »
Ska du åka bort över sommaren eller använder du inte badet alls under den tiden?

Jag brukar dra ner värmen till 32 grader på sommaren, det är perfekt temp för att få lagom avsvalkning(!) när det är riktigt varmt ute. I den tempen kan man sitta ett bra tag i badet innan man blir för kall, liksom. Jätteskönt. Jag är en riktig badkruka när det gäller kallt vatten..hehe.. Det förbrukas nästan inge el heller under sommaren fast man måste ju hålla koll på kemin likväl förståss.

Inte det svar du frågade efter men men men....

/Urban.

Utloggad Swe122

SV: Stänga av spa bad sommaren ?
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2022, 10:31:19:19 »
He he nja inte riktigt svar på min fråga 😉
Jag har pool som är ca 30-32 grader så spabadet blir lite överflödigt.
Tanken är ju att tömma badet och har kvar lite ” bra vatten ” i slangar så man begränsar tillväxten av alger etc.
Ser inget vits i dessa ekonomiska tider med höga elpriser att köra det i ca 6 månader och ingen rör badet.
Någon annan som tror på att lämna kvar en ” tuff vätska av tex pipe cleaner ” så man slipper det mesta i tillväxt.
Man kan väll köra en omgång av det till när man startar upp igen, men tänke bara att det måste ju vara flera i detta land som har både pool och spa samtidigt och där spa badet inte använts på länge

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stänga av spa bad sommaren ?
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2022, 12:19:44:44 »
Problemet är väl att vattnet är "varmt". I poolen ser man ju till att man har ca 10 grader innan man chockar och stänger av. Du kommer ju troligtvis ha ca 20 grader i vattnet tidvis, och då växer det ju grejor, kloret i det vattnet lär ju förbrukas.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Swe122

SV: Stänga av spa bad sommaren ?
« Svar #4 skrivet: mars 04, 2022, 14:03:28:28 »
Ja så är det nog.
Men tänker att det får väll växa lite… och sedan köra en pipeclean när man ska dra igång det igen.
Det måste väll lossna då och funka eller ?

Utloggad Swe122

SV: Stänga av spa bad sommaren ?
« Svar #5 skrivet: mars 08, 2022, 11:32:48:48 »
Eller någon som vet om det finns någon vätska som håller rören utan tillväxt, fast det är typ 20 grader i rören ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stänga av spa bad sommaren ?
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2022, 18:01:24:24 »
Varför inte öppna dräneringen och låta det torka upp?
Du kanske kan suga ut lite vatten med en vattendammsugare också.
Tycker inte det borde hända så mycket även om det skulle ligga kvar några skvättar vatten i nåt pumphus eller så.
Inget som inte kloret vid uppstart tar hand om i alla fall.

Jag skulle inte vilja ha starka kemikalier stående i det i alla fall, då är det bättre med lite alger och bakterier.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan