Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bästa metoden sköta poolkemin?  (läst 3684 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa metoden sköta poolkemin?
« Svar #10 skrivet: maj 11, 2022, 07:44:15:15 »
Mmm, tror ytterst få skulle vägra automatik om de fick den, så primärt är det nog en kostnadsfråga.
Det man inte får glömma är också att det finns fler än man tror som har mycket pengar, och då är det väl mer eller mindre självklart att man köper automatik.
Och elbil för att dra bilparallellen.  O0

För många som bygger på tight budget, och förverkligar en dröm, så är Automatiken något man ofta sparar in på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad matbl

SV: Bästa metoden sköta poolkemin?
« Svar #11 skrivet: maj 11, 2022, 11:54:59:59 »
Automatik behöver inte vara dyrt eller kräva större ombyggnad.
En blueconnect och en styrbar strömbrytare. Totalt ca 5000 kr. Håltagning i lämpligt rör för blue connecten.
Allt som behövdes för automatisering av kloreringen.
PH mätning får man på köpet men visst , ph justering får man göra själv.
Nu hade vi iofs turen att ha saltklorinator, annars får man ju lägga till en sån också.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bästa metoden sköta poolkemin?
« Svar #12 skrivet: maj 12, 2022, 20:08:20:20 »
Hej,

Undrar hur EU:s nya kemikaliedirektiv kommer påverka oss poolägare. Handlar om att minska kemikalieanvändningen till en tiondel.

Ofta innebär automatik mer kemikalier. Speciellt om pH är automatiskt. Puckar ökar ofta både kemikalier och hur mycket vatten som ska bytas ut.

Vidare kommer vattentaxan minst öka 3ggr de närmaste 10 åren. Sen kommer restriktioner om vatten och pool som kommer att stramas åt?

Det här kan betyda att man inte kan lösa sina vattenproblem med att byta vatten i närstående tid?

Har varit mycket om Blueconnect senaste tiden. Bara att plugga in den i ett rör?
 
Sensorerna är oftast kalibrerade för ett nollflöde/i burk. Klart att dessa kan visa fel? Därför måste dessa sitta i en bypass med minimalt flöde för att visa rätt.

Utloggad matbl

SV: Bästa metoden sköta poolkemin?
« Svar #13 skrivet: juni 07, 2022, 10:53:02:02 »
Tyvärr kan man ju inte påverka vad de hittar på. Det är bara att svälja effekterna eller att fylla igen poolen...

Blueconnect är smidig, ja det är bara att plugga in i ett rör. Eller ja, borra hål, sätt dit fästet och skruva fast. Dock som alla prober känslig för att torka så behöver tas loss och sättas i buffertvätska för vinterförvaring.

Har testat, och den ger samma mätvärden på stillastående och strömmande vatten. Då den är gjord för rörmontage så ser jag inget konstigt i det. Kan återkomma efter närmare testning efter kalibrering.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa metoden sköta poolkemin?
« Svar #14 skrivet: juni 07, 2022, 16:43:46:46 »
De lär väl få svårt att förbjuda vanligt klorin och bikarbonat i alla fall, så på nåt sätt borde det gå fixa desinfektionen.
Möjligen om de tillsätter någon kemikalie som man blir sjuk av om man sätter klorin i poolen, men det skulle ju motverka syftet med att minska på kemikalierna.

Nu visar det sig i alla fall att vi har för låg CYA, blir ett köpa en burk puckar med CYA som man får upp nivåerna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ktd

SV: Bästa metoden sköta poolkemin?
« Svar #15 skrivet: juni 07, 2022, 19:14:40:40 »
Nu visar det sig i alla fall att vi har för låg CYA
Vad anser du är för lågt? Jag har stannat på 10 ppm men funderar på att gå upp till 20 ppm för att få lite mer stabilitet. Men är ny på sånt här så...  <dontkn>

Utloggad TommyC

SV: Bästa metoden sköta poolkemin?
« Svar #16 skrivet: juni 07, 2022, 21:36:03:03 »
Mmm, tror ytterst få skulle vägra automatik om de fick den, så primärt är det nog en kostnadsfråga.
Det man inte får glömma är också att det finns fler än man tror som har mycket pengar, och då är det väl mer eller mindre självklart att man köper automatik.
Och elbil för att dra bilparallellen.  O0

För många som bygger på tight budget, och förverkligar en dröm, så är Automatiken något man ofta sparar in på.
När man räknar på drift och underhåll av många tekniska anläggningar så pratar man ofta om livscykelkostnaden (Life Cycle Cost) när man jämför olika alternativ. Jag tänker ofta så även privat. För oss som aldrig åker bort mer än max 1 vecka under poolsäsongen så ser jag väldigt liten nytta med automatik men mycket onödigt arbete (släpa 25 litersdunkar och reparera automatiken) och kostnader (dyra kemikalier jämfört med puckar och granulat) jämfört med manuell hantering. Jag skulle inte installera automatik även om jag fick den gratis. Burkar med klor kan man få levererat till närliggande postombud. Dunkar med klor och syra får man åka längre sträckor för att hämta.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa metoden sköta poolkemin?
« Svar #17 skrivet: juni 09, 2022, 08:07:31:31 »
Vad anser du är för lågt? Jag har stannat på 10 ppm men funderar på att gå upp till 20 ppm för att få lite mer stabilitet. Men är ny på sånt här så...  <dontkn>

Kan inte se några tecken på CYA på de två olika fabrikat av stickor jag mätt med, så jag antar att det är för lågt, vill i alla fall se att testplutten färgas litegrann.
Det går ju mycket klor om man har helt CYA-fritt och poolen öppen en hel dag, nästan kräver en mindre chockklorering vid dagens slut tycker jag mig se.
Hällde i ett par dl chockklor efter helgens badande, såg liiiite grumligt ut på söndag kväll trots att jag uppmätte 3 ppm på söndag morgon.
Söndag kväll vara det knappt så det färgade fältet för fritt klor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ktd

SV: Bästa metoden sköta poolkemin?
« Svar #18 skrivet: juni 10, 2022, 22:54:11:11 »
Ok, kör Scuba II och kan mäta. Tycker 10 ppm funkar bra men sommaren har ju inte riktigt kommit igång så det är ju inte så många baddagar i rad hittills. Därav min fundering på att gå upp til 20 ppm.
Men jag ska ligga kvar på 10 ppm och se hur kloret påverkas när det är mer konsekvent badande.

Utloggad matbl

SV: Bästa metoden sköta poolkemin?
« Svar #19 skrivet: juni 14, 2022, 11:56:11:11 »
När man räknar på drift och underhåll av många tekniska anläggningar så pratar man ofta om livscykelkostnaden (Life Cycle Cost) när man jämför olika alternativ. Jag tänker ofta så även privat. För oss som aldrig åker bort mer än max 1 vecka under poolsäsongen så ser jag väldigt liten nytta med automatik men mycket onödigt arbete (släpa 25 litersdunkar och reparera automatiken) och kostnader (dyra kemikalier jämfört med puckar och granulat) jämfört med manuell hantering. Jag skulle inte installera automatik även om jag fick den gratis. Burkar med klor kan man få levererat till närliggande postombud. Dunkar med klor och syra får man åka längre sträckor för att hämta.
Beror väl på vad man prioriterar. Jag prioriterar låg klorhalt och rent vatten samtidigt.
Svårt att åstadkomma med klorpuckar men går finfint med enkel automatisering med saltklorinator.
Enda kemikalien som behöver tillsättas är då ph- och där verkar saltsyra funka bäst. Den köper man med fördel i bygghandeln till betydligt lägre pris än poolvarianterna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag