Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skenade elpriser!  (läst 6364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Skenade elpriser!
« Svar #20 skrivet: januari 24, 2022, 19:14:48:48 »
Den roterande massan är en parameter där vattenkraften är värdefull, även vid ett läge då man inte exporterar någon elenergi. Att Norrland hela tiden skulle få ett underskott på el är dessutom mindre sannolikt, i så fall har planeringen helt spårat ut. Att man kan få brist vid vissa tider är en annan sak. Vattenkraften kan även användas för utjämning av förbrukning. När det är gott om el så kan man låta vattennivån i magasinen stiga något (givetvis inom de dämningsgränser som man måste följa) och sedan vid brist köra ut lite extra. I mera extrem tappning, pumpkraftverk, kan man pumpa upp vatten till högre belägna reservoarer för att sedan använda vattnet för elproduktion. Sverige har ett sådant kraftverk (Juktan) men f.n. används det inte som pumpkraftverk. Men det skulle gå att både sätta detta i pumpdrift igen och även att bygga fler pumpkraftverk, förutsatt att det finns tillräckliga nivåskillnader att utnyttja, något som man har mycket större chans att hitta uppe i norr jämfört med i Sydsverige.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Skenade elpriser!
« Svar #21 skrivet: januari 24, 2022, 21:47:38:38 »
Enligt någon typ av normfördelning verkar 2/3 av en villaförbrukning vara uppvärmning och varmvatten. Tror du har koll, du utvecklar ju lådor för att mäta så gissar att du har stenkoll på vad som förbrukar vad hos dig. Själv har jag mätare till poolen, men inte till garaget. I garaget har jag elektrisk golvvärme, termostaten står på 15 grader så sommartid ska den inte dra något. Kåken är på 185 kvm i två plan.

Men som sagt, vill ju bygga ny kåk och flytta till Lokrume, där vill jag ha ackumulatortankar för uppvärmning och varmvatten, då har man möjligheter till vedeldning, energi från solen antingen via värmepatron (solceller->el) eller tuber som värmer vattnet direkt. Dessutom borde man kunna fixa in även bergvärme i det hela, eventuellt jordvärme då vi har nästan 10000 kvm åker att gräva ner den i.

Man kommer nog inte undan att skaffa elbil i framtiden även om det dröjer. Själv nöjer jag mig med gamla bilar, vi har tre st V70 varav två är 2003 och en 1997. Men när elbilen kommer så behöver man solceller, i alla fall om priserna som de har varit nu kommer tillbaka.

Såg att man får bidrag att installera ladduttag hemma, men bara om de är förberedda att ansluta till internet. Inte helt säker att jag tolkade infon jag såg rätt, den som vet kan få rätta till vad jag skivit fel. Antar att skattepengarna ska in hur man än gör, idag går de på bränslet, i framtiden måste elen beskattas som man laddar bilen med. Var ska de annars få in så stora summor med skatt? Är för att ha gemensamma saker som staten sköter om, som t.ex. vägar, telekommunikation, sjukvård, skola m.m. där det primära är landets invånare och inte göra vinst, men har insett att för många vill annorlunda och orkar inte engagera mig igen. Känns som tåget har gått med den svenska modellen.

Kan bara hålla med dig.

Roger

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Skenade elpriser!
« Svar #22 skrivet: januari 25, 2022, 10:13:07:07 »
Jag hade föredragit att våra inkompetenta politiker inte hade förstört elsystemet. Kärnkraft och vattenkraft kostade under flera decennier 10-20 öre/kWh före alla skatter. För december betalade vi 3,47 kr/kWh. Både ved och olja är mycket billigare idag. Hur kunde det gå så fel? Jag tror att jag vet men ingen vill veta.
Jag har inte svaret på hur man skall gå till väga, men helt klart är att om man inte gör något omedelbart kommer framtida företag inte ha viljan att etablera sig och befintlig industri att fly ifrån Europa. Jag är för en avveckling av kärnkraft, men f*n inte innan vi har ett alternativ som funkar.
« Senast ändrad: januari 25, 2022, 10:16:28:28 av lillebrormats »
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skenade elpriser!
« Svar #23 skrivet: januari 25, 2022, 18:06:09:09 »
Skattetrycket går inte höja mycket mer nu, så om vi börjar ladda våra bilar med el så kommer den skatten att ersätta bränsleskatten - annat vore märkligt.
Över tid så måste det till en regering som på allvar ser över alla statliga verk och myndigheter och skär ned i offentliga verksamheter så att det frigörs utrymme för skattesänkningar.
Den naturliga utvecklingen är annars att alla offentliga myndigheter växer av sig själva, speciellt när man har ett parti i regeringsställning där stora delar av väljarkåren finns just inom offentliga verksamheter.
Man biter inte den hand som föder en.
Den utvecklingen måste brytas, och ett sätt att göra det är att gå lite i USA:s fotspår, där byter man ut stora delar av chefsgarnityret inom offentlig sektor för att kunna genomföra de politiska förändringar som den sittande regeringen vill.

Till Erica kan jag säga att jag inte kollat exakt hur det kommer att bli med eventuella brister i norr, men det som planeras här uppe nu, utöver det vi har, kommer att kräva 25% av Sveriges nuvarande elproduktion.
Vet inte hur mycket vi "exporterar" till södra Sverige idag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Skenade elpriser!
« Svar #24 skrivet: januari 27, 2022, 11:59:15:15 »
Man kanske snart får installera en braskamin ändå.
Den som inte fick plats när barnen var små. (och med risk för brännskador)

Min gamla far (avliden) blev heligt förbannad när jag började prata om braskamin...

Hålla på att avverka, kapa, klyva, trava, bära in, städa efter inbärningen, elda, sota, betala för sotningen, riskera brand, riskera att barnen bränner sig.

Han vann över mig till "antibraskamin" på den tiden, men...

Hur tänker ni?
Jag är lyckligt lottad att få vårt bränsle från en speditionsfirma som får sitt gods spikat på pall, när dom har frigjort godset från virket så dom behåller endast hela pallar, resten är vårat. Endast kostnaden för att hämta det och min tid att såga upp det, gör det helt klart värt "jobbet".

Har fostrat fyra barn i det huset utan att det skett någon olycka på eller runt kaminen.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skenade elpriser!
« Svar #25 skrivet: januari 27, 2022, 18:58:00:00 »
Jo, men en normal villa kanske drar 6000 kWh/år för värme om man har värmepump - det finns nog mer välbetalda sysslor man kan ha än att ordna med årsved, OCH elda 6 månader/år för att spara de slantarna, de flesta värmer ju dessutom inte hela huset med en braskamin, de flesta kanske 60%?
Resten värms då som regel? med el, som drar kanske 6000 kWh/år.

En annan sak som det talas tyst om är att de rökgaser som man får in när det eldas kan vara hälsovådliga, i princip i nivå med att röka.
Samma sak om man bor i ett område där det eldas flitigt på kvarteret: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/vedeldning-lika-farligt-som-avgaser-kan-leda-till-demens
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Skenade elpriser!
« Svar #26 skrivet: januari 27, 2022, 20:05:14:14 »
Jo, men en normal villa kanske drar 6000 kWh/år för värme om man har värmepump - det finns nog mer välbetalda sysslor man kan ha än att ordna med årsved, OCH elda 6 månader/år för att spara de slantarna, de flesta värmer ju dessutom inte hela huset med en braskamin, de flesta kanske 60%?
Resten värms då som regel? med el, som drar kanske 6000 kWh/år.

En annan sak som det talas tyst om är att de rökgaser som man får in när det eldas kan vara hälsovådliga, i princip i nivå med att röka.
Samma sak om man bor i ett område där det eldas flitigt på kvarteret: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/vedeldning-lika-farligt-som-avgaser-kan-leda-till-demens
Hej Rikard,

Du har en poäng där angående bildade produkter från förbränning. Gäller väl också ljus?
Själv eldar jag för mysfaktor. I stugan för värme. Där har jag gratis ved.

Har ett Heru 130s-aggregat på vinden med värmeåtervinning. Låter väldigt energismart och kostnadseffektivt. Tror inte jag under en livstid tjänar på denna investering med tre elmotorer samt filterkostnad? Vidare underhåll av denna anläggning. Däremot med dessa Hepafilter blir luften bra. Får även fart på luften i källaren på sommaren.

Det finns en fördel med dessa aggregat om man eldar. Det är att man kan styra till och frånflöden som när man eldar. Tex. stänga av frånluften eller minska denna vid eldning. Vidare öka vid behov som vädringsfunktion utan att öppna fönster.

Min öppna spis skulle aldrig kunna värma upp hela huset.

Lyckades däremot att få det kommunala fjärrvärmebolaget att bygga om styrningen till min fjärrvärme. Idag Siemens regulator, utomhussensor och inomhuscentral med givare. Klockrent med regleringen.

Roger

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skenade elpriser!
« Svar #27 skrivet: april 21, 2022, 16:19:58:58 »
Och så har återbäringen kommit. Vi fick tillbaka en himla massa pengar, känns bra i plånboken. Men jag anser fortfarande att det inte borde varit något alls.

Sparar du pengar i en högriskfond och den går ner i värde har du gjort ett aktivt val med chans till högre avkastning (rörligt pris), lågriskfond lägre avkastning men troligen låg risk att pengarna försvinner (fast pris).

Jag hade lite pengar i Rysslandsfond, vem ska jag gråta hos och få tillbaka pengarna?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skenade elpriser!
« Svar #28 skrivet: april 22, 2022, 05:55:43:43 »
Sossarnas upplägg för denna "återbetalning" är klockrent valfläsk, det tillsammans med "Bilbidraget" på 1000 kr till alla som äger en bil hade ju kunnat fördelas mycket mer rättvist.
Elbidraget hade kunnat sättas på en subvention till alla som fått betala mer än x antal kronor/kWh istället för att smeta ut det på alla. Vi hade t.ex som mest 1.02 kr/kWh i elpris, allt inräknat, totalt för de 3 månader vi fått bidrag tror jag vi betalat ca 7500 kr, och vi får tillbaks 6000 kr - strålande uträknat av våra ledande politiker.  :'(

Bränslesubventionen hade kunnat fördelas via ett höjt bidrag/avdrag för de som pendlar långt till jobbet istället för att smetas ut på alla som äger en bil, men bäst hade förstås varit att sänka skatten, momsen, och minska inblandningen av fossilfria tillsatser - som alldeles säkert inte är bättre för miljön än vad vanlig bensin eller Diesel är med tanke på att det allra mesta kommer från sydamerika eller Ryssland.

Summa summarum kan man väl säga att vi har haft en följd av regeringar som utpressats av miljöpartiet att leda in Sverige i en energikris som kommer att ta årtioenden att åtgärda - om det ens är möjligt.
Det absolut bästa som kunde hända nu var om Miljöpartiet förlorade all makt att påverka energipolitiken i Sverige som vågmästare efter höstens val - det skulle öppna därren för en nykter energipolitik som på kanske 15 års sikt skulle kunna återupprätta någon form av garanterad energiförsörjning till rimliga priser.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan