VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vakuumrör mot pool  (läst 973 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sege

Vakuumrör mot pool
« skrivet: januari 09, 2022, 14:07:03:03 »
Har idag 60 vakuumrör mot en 500L tank samt även en Daikin LVVP mot detta. Poolen är en ovanmark snik som värms med en G&J P15.

Jag har inget större behov av > 60 grader i ack-tanken och ligger ofta på 80-100 sommar-månaderna, den står i en tvättstuga som blir knallvarm och vi spolar till och från varmvatten bara för att få ner temp i acktanken så den inte ska koka. Samtidigt som LVVPn till poolen går hej vilt för att värma den.

Dvs, jag skulle med glädje dumpa ner en mängd värme i poolen, ofta finns 3 kW av vacker värme tillgänglig från taket många timmar per dag.

Som bonus vore det ju fint att kunna bralla på med Daikin-pumpen också för att snabbt kunna lyfta temp med två LVVPs.

Vad är bästa sättet att koppla in det hela?

Styra ner vatten till en titan-VVX direkt från vakuum-rören? Vakuumrören sitter mot en solslinga i tanken. Fördel är att den slingan också blir glykol-vätska och frysskyddad, slipper jag tömma den och härja inför vintern.
Då kan jag inte använda Daikin dock. Om jag inte tar värme ‘baklänges’ från tanken med hjälp av slingan i tanken. Kanske lirar men känns som verkningsgraden kan bli lidande?

Använd ett uttag högt i tanken med egen cirkpump ner till poolen?

Använd golvvärme-systemets cirkpump och ha en trevägsventil som styr ner -> poolen istället för golv när det är intressant? Golvvärmen tas dock långt ner i tanken, då missar jag den härliga topptempen som finns i acktanken, vore synd.

Och; var sätter man VVX på pool-slingan? Före eller efter LVVP?
« Senast ändrad: januari 09, 2022, 14:14:30:30 av sege »

Poolgiganten

Utloggad Bsod

SV: Vakuumrör mot pool
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2022, 20:52:48:48 »
Jag hade satt en trevägsventil efter solslingan, för att kunna styra mot poolen. Dvs med glykolslinga som man slipper hålla på att tömma på vintern.

Tror inte det spelar så stor roll om du sätter den före eller efter lVvp, tempen före respektive efter lvvp är väl bara ett par C högre? Vad är enklast att göra rent kopplingsmässigt? Vad väljer du för vvx? Viktigt att den inte bygger för mycket tryckfall, så du inte försämrar flödet för mycket.

Hade inte krånglat med den andra luftvattenvärmepumpen. Det ger ju ingen besparing, bara lite snabbare möjlighet att värma poolen.

Lite halvdyrt att räkna hem kanske? Poolväxlare + en massa rör (kulvert?) trevägsventil (med automatik antar jag?).

Utloggad sege

SV: Vakuumrör mot pool
« Svar #2 skrivet: februari 15, 2022, 16:48:41:41 »
Den LVVP'n sitter bättre till bullermässigt, delvis därför den lockar men även för att kunna dra på med två pumpar och höja tempen lite snabbt när årets sommardag infinner sig. Det blir dock mycket jobbigare inkoppling.

Jo, ROI'n blir nog usel, inget snack. Får in ~4 mWh från solen plus överskott när ack-tanken är full och solkretsen står still. Ärligt är det kanske 1,5 av dessa jag kan dumpa till poolen istället.

1500 kWh är inte många kronor ur en LVVP. Men det är inget skoj att tänka så! :)

Fördelen är att vi slipper smälta bort i tvättstugan på sommaren och får bättre effekt i solkretsen mot lägre temp som det är i poolen, blir säkert multi-millions med kWh. Lura mig nu så jag får ett skoj projekt. Tack på förhand. :D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag