CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ingen värme HotSpring  (läst 1138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brodén

Ingen värme HotSpring
« skrivet: december 30, 2021, 15:44:14:14 »
Hej!
Har nu äntligen fått hem mitt spabad. Fyllde det i dag och allt verkar ok förutom att det inte bli varmt. Det står 10 grader celsius men det ökar inte. Det har varit igång i ca 2h och det fylldes med kallvatten i från husets vatten-utkast. Det är ca 5+ ute. Badet är ett HotSpring modell Sovereign. Sedan märkte jag att jag inte får igång ”vattenfallet” heller. Tror inte att det har nått samband.
Nån som har nått tips på vad felet är?

Med vänlig hälsning, David

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Ingen värme HotSpring
« Svar #1 skrivet: december 31, 2021, 22:10:15:15 »
Är badet korrekt anslutet och har korrekt matning ?  Om det är trefas anslutet så kan det ju vara så att det saknas en eller två faser, vilket i så fall gör att vissa funktioner inte kommer att fungera. Vem kopplade in det - ni själva eller en elektriker ? Vissa span kan kopplas/byglas på olika sätt beroende på om de ansluts en,två eller trefasigt. Det bör vara ganska enkelt för en elektriker att kontrollera spänningstillförseln till ditt spa. De olika funktionerna är ofta uppdelade på olika faser för att inte få för hög belastning på någon fas i huset.

Utloggad TommyC

SV: Ingen värme HotSpring
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2022, 12:04:23:23 »
Det kan vara det s k höggränsskyddet som har slagit till. Läs i manualen som du ska ha fått medlevererad med badet. Inte säkert att manualen jag hittade är rätt till ditt bad. Enligt den manualen så matas badet av en fas med 16 A säkring och värmaren är bara på 1500 W. Annars är 3000 W vanligt och vissa har kompletterat med värmare till 4500 W. Förmodligen är badet extra bra isolerat för att fungera med 1500 W. Det är viktigt att locket är på och tätar väl när badet inte används. Det sitter en jordfelsbrytare i badet. Kontrollera om den har slagit ifrån. Manualen är omfattande och verkar väl skriven. Läs på ordentligt!

https://hotspring.se/wp-content/uploads/2021/10/2018-Highlife-50Hz-Owners-Manual-Rev-B-Swedish-4.pdf

PÅFYLLNAD MED KALLT VATTEN
• Om det skulle bli nödvändigt
att tömma och fylla på ditt
massagebad i temperaturer under
10 °C, kan massagebadet
gå till läget höggränsskydd (vilket
leder till att massagebadet slutar
fungera) om kranvattnet är under
10 °C. Om utlösning vid hög gräns
Sida 31
sker är det snabbaste sättet att omaktivera kontrollsystemet att först
koppla bort strömmen till massagebadet helt och hållet, sedan värma
upp de två sensorerna på värmeelementets ovansida och vinylslangen
(som finns i utrustningsfacket) med en hårtork i ca 10 minuter. När
du tror att sensorer och värmeelementets slang har värmts upp
tillräckligt, återanslut strömmen till massagebadet.
• När du blandar varmt vatten med kallt kranvatten så att det
överstiger 10 °C under påfyllnaden kommer det också att uppnå
samma resultat om detta är en möjlighet för dig.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Ingen värme HotSpring
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2022, 22:46:11:11 »
Det kan inte vara så att badet går att koppla om mellan 10 A med två faser alt. 16 A enfas ? I så fall kan det ju vara en bygling som saknas ? När jag googlade på typen hamnade jag på någon engelskspråkig hemsida där det stod som 10 A. Kanske installeras det i Sverige på 16 A enfas, men att man då måste bygla på någon kopplingsplint ?

Utloggad Brodén

SV: Ingen värme HotSpring
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2022, 10:25:22:22 »
Hej!
Det var en auktoriserad elektriker som gjorde elinstallationen. Han nämnde att det var lite krångligt pga ritningen/skissen inte stämde på hur man konverterar det från amerikansk-standard till svensk. Det slutade med att elektrikern ringde och pratade med HotSpring i Norge. Försökte nå elektrikern igår men fick inget svar. Ska imorgon måndag ringa till både honom och HotSpring i Göteborg där jag köpte spat och be om support/hjälp. Det enda jag gjort är att fyllt badet, kopplat in nån form av givare för saltet och en slags plugg som bytes ut. Upptäckte när jag öppnade elektronikboxen att ett kontaktdon hade gått isär. Satte ihop den men är nu osäker på om den skulle sitta ihop?
Tänkte ta det med elektrikern. Har inte sett jordfelsbrytaren men tror inte att det kan vara nått med för då borde inte jett-pumpen funka heller. All belysning funkar också. Tack för era olika inputs 😊

Med vänlig hälsning, David.

Utloggad TommyC

SV: Ingen värme HotSpring
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2022, 16:25:29:29 »
Hej
Det är något som inte stämmer eller så är det jag som inte förstår. Titta på sidan 35 i manualen som jag länkade till. Där står "Fabriksinstallerade byglar på kopplingsplinten" till höger i figuren längst ner på sidan. Den kopplingen är för drift med 220-240 V, 50 Hz d v s det elsystem som vi har i bl a Sverige. Jämför med manualen som du fick med badet! Är det samma innehåll som i manualen enligt länken?

Har du fått ett bad avsett för den Amerikanska marknaden så ser det annorlunda ut. Så borde det inte vara. Har du fått ett bad avsett för Sverige så ska det troligen redan vara rätt konfigurerat från fabriken.

Att ansluta ett kontaktdon som eventuellt har gått isär skulle jag inte våga prova utan att vara 100% säker på att jag hade förstått vad som är rätt koppling.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Brodén

SV: Ingen värme HotSpring
« Svar #6 skrivet: januari 03, 2022, 21:23:05:05 »
Har varit i kontakt med HotSpring Norge och dem ska hjälpa mej imorgon med felsökning. Det känns bra 😊

Utloggad Brodén

SV: Ingen värme HotSpring
« Svar #7 skrivet: januari 04, 2022, 18:23:29:29 »
HotSpring ska skicka mej 2 st termistorer som ev är problemet. Tömde badet för det ska bli lite kallare här i Herrljunga och har inte fått nån lev-tid på grejerna. Fanns bra tips på youtube ifrån HotSpring Norge hur man ”vintersäkrar” ett spabad. HotSpring Norge känns väldigt engagerade, hjälpsamma och proffsiga.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag