CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Förvaring av kemi och klor  (läst 1178 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ida

Förvaring av kemi och klor
« skrivet: november 15, 2021, 08:39:55:55 »
Hej! ;D
Jag undrar om det finns någon som har en idé att dela med sig av hur en bra förvaring av kemi och klor bäst förvaras. Förutom torrt, utom räckhåll för barn, frostfritt och ej utsatt för sol.
Själv har vi det i ett uppvärmt förråd. Vad vi upplever som ett bekymmer är att vi har rör till vattenpump mm. i utrymmet som far illa av att kemi och klor står där.
Tacksam för idéer!
Mvh Ida :)

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Förvaring av kemi och klor
« Svar #1 skrivet: november 15, 2021, 08:58:12:12 »
Vet inte vad du har för annan kemi, men oftast är det kloret som är boven i dramat. jag antar att du har metaller som rostar och ärjar i närheten av där du har ditt klor?

Det absolut bästa du kan ha är ett ventilerat kemiskåp helst i trä eller laminat.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad TommyC

SV: Förvaring av kemi och klor
« Svar #2 skrivet: november 15, 2021, 17:20:51:51 »
Klor är mycket aggresivt mot olika metaller. Det ska absolut inte förvaras i närheten av bilar eller något annat värdefullt som kan korrodera. Jag har byggt en låda av 50mm frigolitskivor under trädäcket vid poolens kortsida. Den enda metall som finns i närheten är skruv av klassen rostfri A4 som håller ihop trädäcket. Jag har även ett hemsnickrat lock av impregnerat trallvirke som jag lägger över klorburkar som ibland förvaras utomhus. Kanske skulle en dynlåda av plast placerad i skuggan  på stort avstånd från all metall kunna fungera.
« Senast ändrad: november 15, 2021, 17:34:54:54 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Förvaring av kemi och klor
« Svar #3 skrivet: november 15, 2021, 20:19:52:52 »
Klor och syror får aldrig blandas - då bildas giftig klorgas och det är så pass riskabelt att klor- och syra skall förvaras i skilda utrymmen och separerade med en vägg i brandklass B30 eller bättre - kemikalierna skall inte kunna blandas ens vid brand. Vi har syradunken i poolens maskinrum och klordunken (flytande klor, natriumhypoklorit) i ett litet källarutrymme..

Jo klor är aggressivt. Jag känner en man som körde en klordunk i sin bil, när dunken började läcka. Han försökte tvätta bort det utspillda, men fick väl långt ifrån bort allt. Bilen fick senare skrotas p.g.a. extrem rost.

Utloggad SingingSailor

SV: Förvaring av kemi och klor
« Svar #4 skrivet: november 16, 2021, 20:16:39:39 »
Håller med tidigare inlägg. Lite olika för olika klorsorter också, oorganiskt / ostabiliserat klor sönderfaller till klorgas, det stabiliserade / organiska (diklor / triklor) är lite stabilare.
Jag förvarade en stor hink med gammal kalciumhypoklorit i garaget, och fick rostangrepp på allt bonnjärn.   :-\
Kalciumhypoklorit är också mycket reaktivt om det blandas med något som kan oxideras, t.ex. olja eller även stabiliserat klor, kan bli brand eller explosion.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Solpool

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna, norr om Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Nyfiken på att lära mig mer
    • Visa profil
SV: Förvaring av kemi och klor
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2022, 21:42:15:15 »
Som ny poolägare funderar jag på om även veckopuckar (i plastburk) kan riskera korrodera metaller, eller gäller det bara flytande klor? Tänkte förvara klorpuckar samt övriga kemikalier vi fick med poolen i vårt trädgårdsförråd i anslutning till carport. Där har vi även trädgårdsredskap, cyklar mm.
4x9m markpool av plåt från Ellipspool byggd 2021 uppstart maj 2022, blå mosaikliner, hörntrappa med sittbänk längs kortsida, Leia pooltak

Utloggad Basic

SV: Förvaring av kemi och klor
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2022, 07:18:56:56 »
Som ny poolägare funderar jag på om även veckopuckar (i plastburk) kan riskera korrodera metaller, eller gäller det bara flytande klor? Tänkte förvara klorpuckar samt övriga kemikalier vi fick med poolen i vårt trädgårdsförråd i anslutning till carport. Där har vi även trädgårdsredskap, cyklar mm.

Jag har samma fråga   O0

Utloggad TommyC

SV: Förvaring av kemi och klor
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2022, 08:40:26:26 »
Plastburkarna som klor levereras i håller inte tätt mot klorgasen. Allt som kan rosta kommer att göra det om klorburkar förvaras i samma utrymme. Detta gäller åtminstone för granulat typ chockklor och klorpuckar.

Flytande klor i stora dunkar för poolrening har jag ingen erfarenhet av. Koncentrationen torde vara avgörande för om de ger problem eller inte. I vår tvättstuga har vi ett plåtskåp med diskbänk. Flaskan med klorin har stått där i många år men ingen rost syns. På etiketten framgår att klorinflaskan innehåller 27 gram kalciumhypoklorit på 750 ml d v s koncentrationen är väldigt låg.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Förvaring av kemi och klor
« Svar #8 skrivet: maj 09, 2022, 12:16:43:43 »
Ett tips är att späda om möjligt. Nu använder jag bara kemikalier i flytande form förvisso men jag späder både klor och syra med 50% vatten. Har inga problem med detta ser bara fördelar bortsätt från själva spädningsaktiviteten då men det går snabbt utomhus med tratt och trädgårdsslang.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag