Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur fästa sista trallbrädan vid poolkanten?  (läst 3082 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasssst

Hur fästa sista trallbrädan vid poolkanten?
« skrivet: oktober 15, 2021, 20:14:53:53 »
Hej!
Sitter och klurar på hur man får den sista trallbrädan att ligga stabilt ovanför poolstommen/linerlisten på poolen.
Vi ska bygga en plåtpool från poolkungen och tänker ha en ram av 120 x 28 trallbräda närmast poolen.

Om man tittar på de bilder jag bifogar i tråden(OBS! Inte mina bilder!) så ser det ut som att en eventuell bräda får ett ordentligt överhäng över poolstomme och linerlist och känns inte alls stabilt. Man vill ju inte belasta stommen eller linerlisten med vikt.

Idéer någon?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur fästa sista trallbrädan vid poolkanten?
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2021, 08:48:57:57 »
Förborra genom reglarna och skruva fast klossar utvändigt regeln "inifrån" med långa skruvar.
Om jag minns rätt så satte jag dit plåtvinklar (eller klossar)? innan jag skruvade dit reglarna

Använder du ett bygglim också så minskar risken att det skall börja glappa med tiden.

På de flesta ställena kan du väl annars bara skruva i de stående reglarna?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hasssst

SV: Hur fästa sista trallbrädan vid poolkanten?
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2021, 21:32:19:19 »
Förborra genom reglarna och skruva fast klossar utvändigt regeln "inifrån" med långa skruvar.
Om jag minns rätt så satte jag dit plåtvinklar (eller klossar)? innan jag skruvade dit reglarna

Använder du ett bygglim också så minskar risken att det skall börja glappa med tiden.

På de flesta ställena kan du väl annars bara skruva i de stående reglarna?

Tack för svar!
Är dock inte riktigt säker på att jag förstår :angel:...

Och gällande att bara skruva i de stående reglarna.. Det är då jag tänker att det blir för mkt överhäng. En 120cm trallbräda ser uppskattningsvis ut att ha 2cm regel under sig. Och cirka 10cm som hänger ut över poolstommen utan att ha något bärande under sig

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur fästa sista trallbrädan vid poolkanten?
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2021, 21:50:34:34 »
Det där kommer nog inte hålla så länge, förstår inte att det måste vara 120x28 men 145x35 kommer inte heller hålla.
Antingen behöver du regla närmare, över kanten eller tänka om med materialval till sargen.
Tänk att att du fäster en 120x28 på en altan med 100mm överhäng, den kommer gå sönder om man går på den, speciellt då denna är utsatt för vatten mer än vanligt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Hasssst

SV: Hur fästa sista trallbrädan vid poolkanten?
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2021, 22:18:22:22 »
Det där kommer nog inte hålla så länge, förstår inte att det måste vara 120x28 men 145x35 kommer inte heller hålla.
Antingen behöver du regla närmare, över kanten eller tänka om med materialval till sargen.
Tänk att att du fäster en 120x28 på en altan med 100mm överhäng, den kommer gå sönder om man går på den, speciellt då denna är utsatt för vatten mer än vanligt.

Nej precis. Jag vill ju inte ha det överhänget. Därav min undran :angel:
Jag ser flera poolbyggen där regelbygget ser snarlikt ut(ungefär som bilderna ovan) men jag undrar hur dom fäster sista brädan.

Bifogar skiss på hur jag menar. Röda stjärnan markerar där jag inte förstår hur folk får till bärighet i brädan närmast poolen.
« Senast ändrad: oktober 17, 2021, 15:09:59:59 av Hasssst »

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur fästa sista trallbrädan vid poolkanten?
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2021, 23:01:05:05 »
Ett alternativ kan vara att trallen inte ligger jäms med poolen utan ifrån den. Då kan trallen ha ett visst överhäng sedan fäster du sargen ovanpå.
Annars får du nog glatt höja däcket men då blir avståndet mellan vatten och däck högre..

Min sarg är också av trä och har ett överhäng på 20mm, men min stomme är av betong och då kan man fästa rätt i.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Hasssst

SV: Hur fästa sista trallbrädan vid poolkanten?
« Svar #6 skrivet: oktober 16, 2021, 23:15:22:22 »
Ett alternativ kan vara att trallen inte ligger jäms med poolen utan ifrån den. Då kan trallen ha ett visst överhäng sedan fäster du sargen ovanpå.
Annars får du nog glatt höja däcket men då blir avståndet mellan vatten och däck högre..

Min sarg är också av trä och har ett överhäng på 20mm, men min stomme är av betong och då kan man fästa rätt i.

Yes, jag är med på hur du menar. Tack.
Men man vill ju ha sargen nästintill dikt an linerlisten. Några få millimeter ovanför.

Jag förstår att ingen här kan svara för dom som tagit bilderna... har hittat dom på nätet. Men hur tusan har dom fäst sina?? ;D
Båda har nämligen trall direkt på sista snutten av stomme. Och dom har plåtpool...

(Bilderna nedan är alltså fortsättningen på de byggen jag postade i början av tråden...)
« Senast ändrad: oktober 16, 2021, 23:26:51:51 av Hasssst »

Utloggad Hasssst

SV: Hur fästa sista trallbrädan vid poolkanten?
« Svar #7 skrivet: oktober 16, 2021, 23:40:25:25 »
Jag hittar bara fler och fler bilder som tyder på att det läggs brädor längst ut vid kanten i jättemånga olika byggen av plåtpool och trall.

Någon måste sitta på svaret i detta kunniga forum. Kom igen nu internet! Hjälp mig : ;D


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur fästa sista trallbrädan vid poolkanten?
« Svar #8 skrivet: oktober 17, 2021, 06:29:40:40 »
Hepp
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hasssst

SV: Hur fästa sista trallbrädan vid poolkanten?
« Svar #9 skrivet: oktober 17, 2021, 09:11:18:18 »
Hepp

Ja precis! Det där är en bra tanke O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan