VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bubblar efter backspolning  (läst 4618 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bubblar efter backspolning
« Svar #10 skrivet: februari 26, 2022, 17:00:23:23 »
Har man kalk i vattnet och sänker pH så är det fortfarande kvar i vattnet. Inget har försvunnit från vattnet.
Som att kissa i byxan? Verkar fungera. Sen står man där med mjölkigt vatten vid jämna mellanrum.

Sänk pH behövs då i större mängd än tidigare. Lätt att få en rundgång i kemikalier.

Det jag menat i denna fråga de senaste åren är att det är bättre att låta pH stiga och kalken fastnar i sandfiltret. Backspola ut denna innan pH-sänkning. Man slipper då att denna kalk motverkar pH-sänkning.
Fortfarande Langeliers index som riktvärden.

För att undvika mjölkigt vatten måste en bort?

Kalcium/hårdhet
Vätekarbonat/alkalinitet
Karbonat (samma som höj pH). Med hög hårdhet kommer mjölkigt vatten som ett brev på posten. Eller ökat pH.

Vidare hög hårdhet i kombination med hög alkalinitet och temperatur ger mjölkigt vatten.




Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Bubblar efter backspolning
« Svar #11 skrivet: februari 26, 2022, 21:12:53:53 »
Att kalken finns kvar i vattnet är en sak, men så länge den inte fälls ut har mon inte ont av den. Skall man få bort den ordentligt får man om man har hårt vatten skaffa ett rejält avhärdningsfilter och ta bort kalken innan vattnet ens når poolen, eller åtminstone få bort en stor del av den.

När vi fick kalkutfällning försökte vi först filtrera bort den, men kalkpartiklarna var för små och gick rakt igenom sandfiltret. Möjligen skulle det ha gått om vi haft diatomitfilter, men de förekommer knappt i Sverige, bl.a. p.g.a. hygienproblem vid hanteringen av diatomiten. Vi hade ett sådant filter till en pool vi hade under USA-tiden (där är sådana filter mycket vanliga) och det tog även de minsta partiklar utmärkt. Men de är bökigare att hantera eftersom man måste fylla på ny diatomit efter varje backspolning och dessutom hantera diatomitpulvret försiktigt med tanke på att dammet är hälsovådligt. Dessutom är diatomit inte så lätt att hitta i handeln i Sverige. Möjligen skulle man kunna kombinera flockning + sandfilter, det kanske skulle gå, vi testade aldrig det mot kalken, däremot när vi vid uppstart fick poolen grön-brun av utfällt järn. Men sänkt pH förhindrade vidare utfällning av kalk. Men efter bytet till den djupborrade brunnen har vi inte särskilt hög kalkhalt i vattnet. Däremot har vi åkt på en betydligt högre manganhalt varför vi numera luftar och filtrerar vårt vatten direkt i vattensystemet.

Vi har pH och klorautomatik, så pH-sänkningen gjorde vi helt enkelt genom att justera inställningen på mätenheten. Sedan får man ju inte sänka för mycket, alltför surt vatten ger ögonirritation när man badar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bubblar efter backspolning
« Svar #12 skrivet: februari 26, 2022, 21:56:46:46 »
Hej,

Har ett oanvänt avhärdningsfilter för 20kkr i garaget. Rätt kemi och ett sandfilter är mycket bättre om man gör rätt. Därav står det oanvänt och jag får inget mjölkigt vatten trots kalciumhypoklorit. Jag bestämmer om jag vill ha det och när.
Fördelen med att inte använda avhärdningsfilter/jonbytare är att man slipper en massa andra joner i sitt vatten.

Sen är det viktigt att fylla sitt sandfilter med olika fraktioner av sand. De minsta försvinner efter en tid för att de är lätta. Då fungerar inte sandfiltret för avhärdning.

Ofta fungerar inte enbart luftning som oxidation för att få bort mangan från sitt vatten. För en pool eller spa inget problem, med oxidationsmedel. Fäller direkt ut och kan ge missfärgningar om detta sker för fort.

Vidare kommer alltid kalk eller alkaliniteten motverka pH-sänkning








Min erfarenhet är att flockningsmedel eller ej har ingen betydelse för kalken.

Vidare fungerar inte flockning enligt principen för flockning. Snarare en gegga som bildas i filtret. En del ser man som geggiga fällningar i poolen.

Vill man veta mer om det så är det bara att söka på Sternlager och zetapotential.

När man väl lär sig om flockning så är de vanligaste kemikalierna aluminiumsulfat eller PAX, polyaluminiumklorid. Dessa sänker pH. Tillsätter man krita/kalk så buffrar den denna pH-sänkning.

De vanligaste problemen för att rena vatten är; humus, kalcium, mangan och järn.

Till Erica tänker jag mig att ni kanske bör installera ett filter med mangandioxid. En katalysator som både oxiderar järn och mangan.

Finns några varianter på dessa. Själv vet jag vad jag skulle föredra.







Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bubblar efter backspolning
« Svar #13 skrivet: februari 26, 2022, 22:08:24:24 »
Glömde en detalj angående flockning och kalk.

Två jämförelser

Kalk används vid flockning för dricksvatten då aluminium används.
När aluminiumjonerna frigörs kommer pH sjunka. Då löser det sura vattnet upp kalken och stabiliserar pH. Bildar geggan aluminiumhydroxid. Händer inte detta så geggar det ihop sig i vattenledningsnätet senare.

Samma kemikalier aluminium används för pool. De sänker pH och löser upp eventuell kalk. Vilket medför att det är omöjligt för detta att fastna i sandfiltret.

Flockningsmedel hjälper troligen inte till för att få bort kalk från poolen om man inte samtidigt höjer pH. Då kanske detta fungerar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan