VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips om Spa kemi till gammal poolägare  (läst 2472 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« skrivet: juli 04, 2021, 16:07:55:55 »
På väg att skaffa spa och tar gärna tips om spa kemi.
Gammal poolägare som gillar klor och kan en del om det, men spamiljön är ju ganska annorlunda och ny för mig.

1. Spaklor brukar oftast vara diklorisocyanursyra. Finns det någon anledning att använda stabiliserat klor med cya i ett spa, annat än att det är lätt att hantera? Man behöver väl knappast ha cya i för att skydda kloret mot solen i ett spa menar jag.

2. Pahlens rekommenderar spachock baserat på aktivt syre: https://www.pahlen.se/poolkemi/spakemikalier/. Folkpool verkar sälja samma. Jag vet hur man använder klor effektivt för chockbehandla en pool. Men är aktivt syre bättre för spa? Vad är fördelarna?

3. Pahlens rekommenderar också algmedel i spa. Är det nödvändigt - spabad har ju oftast locket på och då växer väl inga alger utan solljuset?

4. Både Pahlens och Folkpool rekommenderar Brom för spa (gärna i kombination med klor (diklor) och spachock/aktivt syre). Någon som har provat, och har praktisk erfarenhet av brom? Fördel/nackdel jämfört med bara klor i ett spa?

5. Man rekommenderas ofta att justera kalciumhårdheten om man har mjukt vatten för att få ett "balanserat vatten" som inte är aggressivt. Jag hade i ett par kg kalciumklorid/hårdhet+ vid uppstart varje år med poolen, men slutade sedan. Tror att det egentligen bara är viktigt om man har en betongpool, då kan mjukt vatten ta upp kalk från poolväggarna. Men har läst tror jag att mjukt vatten också kan ge problem med skummande vatten i spabad. Någon som vet mer?

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2021, 17:32:30:30 »
Hej,
SingingSailor.

Kul att du är tillbaka och hjälper andra.

I detta land och många andra får man alltid uppfinna hjulet vare år angående pool- och spakemi. Det mesta är känt om detta. Ändå har många problem. Gjorde tidigare en liknelse med att köpa bil. Fick 1h genomgång på alla funktioner. Köper man pool eller spa står man där ensam. Har man problem är man fortfarande ensam. Vidare har jag tidigare klagat på råd och riktlinjer. De som levererar har inte alltid koll på kemikaliernas verkan, samverkan, motverkan eller dynamik.

Se mina kommentarer i rött.


På väg att skaffa spa och tar gärna tips om spa kemi.
Gammal poolägare som gillar klor och kan en del om det, men spamiljön är ju ganska annorlunda och ny för mig.
Fortsätt gärna med klor. Har bäst desinfektion av de flesta kemikalierna.

1. Spaklor brukar oftast vara diklorisocyanursyra. Finns det någon anledning att använda stabiliserat klor med cya i ett spa, annat än att det är lätt att hantera? Man behöver väl knappast ha cya i för att skydda kloret mot solen i ett spa menar jag.

Du har helt rätt angående diklor och CYA. Men kloret som sitter på CYA kan vara lite av en reserv om det fria kloret tar slut. Naturligtvis orsakar inte solen detta sönderfall av det fria kloret. Det gör temperaturen och tiden. Så se CYA på kanske 20ppm som en reserv. Men du bör då alltid ligga på en klormätning över 1,5 ppm. (Har tidigare skrivit om frittklormätningar då CYA finns närvarande. CYA*0,075= nollnivån för vad som är verkligt fritt klor.

2. Pahlens rekommenderar spachock baserat på aktivt syre: https://www.pahlen.se/poolkemi/spakemikalier/. Folkpool verkar sälja samma. Jag vet hur man använder klor effektivt för chockbehandla en pool. Men är aktivt syre bättre för spa? Vad är fördelarna?

Om vi tittar på olika desinfektionsmedel så är de flesta oxidationsmedel. Listar upp i ordning på desinfektionsgrad.
Klor
Brom
Syre
Tyvärr är det omvänt med vilka skadliga ämnen de kan bilda med badgäster. Syre värst osv.



3. Pahlens rekommenderar också algmedel i spa. Är det nödvändigt - spabad har ju oftast locket på och då växer väl inga alger utan solljuset?

Totalt onödigt enligt mig. Kloret är mycket bättre än alla algmedel som desinfektion. Vidare är de flesta algmedel tensider som diskmedel är att skumma. Kopparsulfat skummar inte. Men är mycket dåligt som desinfektionsmedel.

4. Både Pahlens och Folkpool rekommenderar Brom för spa (gärna i kombination med klor (diklor) och spachock/aktivt syre). Någon som har provat, och har praktisk erfarenhet av brom? Fördel/nackdel jämfört med bara klor i ett spa?

Bundet klor som bildas efter bad kan orsaka badhusdoften. Det luktar klor. Denna del brukar vissa vara känsliga för och få besvär. Därav finns andra alernativ.

Om du använder brom kan också bundet brom bildas. Denna doft brukar beskrivas som en doft av get.

Klor, brom och syre är oxidationsmedel. Kombinerar man två av dessa så tar de ut varandra. Alltså blir man utan desinfektion denna tid. Ett klassigt exempel på detta är OS-bassängen i RIO 2006. De hade för mycket bundet klor. Man tillsatte väteperoxid (samma verkan som aktivt syre). Det brände bort det bundna kloret och det fria kloret. Bassängen stod där utan desinfektion. Alger förökade sig fort och vattnet blev grönt.

Om du har tillsatt brom en gång kommer det alltid att vara desinfektionsmedlet. Spelar ingen roll om du tillsätter klor. Fungerar ungefär som en klorinator. Har du bromjoner i vattnet och tillsätter fritt klor kommer de att byta plats.


Själv skulle jag inte rekommendera att trixa med två olika oxidationsmedel. Man kommer få problem om man inte har stenkoll på alla värden.

5. Man rekommenderas ofta att justera kalciumhårdheten om man har mjukt vatten för att få ett "balanserat vatten" som inte är aggressivt. Jag hade i ett par kg kalciumklorid/hårdhet+ vid uppstart varje år med poolen, men slutade sedan. Tror att det egentligen bara är viktigt om man har en betongpool, då kan mjukt vatten ta upp kalk från poolväggarna. Men har läst tror jag att mjukt vatten också kan ge problem med skummande vatten i spabad. Någon som vet mer?

Kul att du tog upp detta med hårdhet. Du har helt rätt i det du skriver. Tyvärr när kadmium och bly blev förbjudet i linerpooler så ersattes detta med kalcium. Vilket betyder att man kan se en liner idag som en kaklad eller betongpool. Risken finns att betongen eller kakelfogarna vittrar sönder om för låg kalciumhalt är i vattnet (Hårdhet=låg). Kalcium, karbonat och vätekarbonat kan skydda järn från att rosta. Därav ordet aggressivt vatten. Tror de flesta inte har vanligt järn i sitt vatten?

Naturligtvis löddrar mjukt vatten mer än hårt vatten. Bundet klor och algmedel är nog den vanligaste orsaken till skummande vatten?
Vore jag som dig hade jag köpt snabbklor på Biltema för att få upp en CYA på 20 ppm.

Sen hade jag åkt till ÖoB och köpt deras 5 liters klorin. När klorhalten sjunker hade jag tillsatt en deciliter av detta och kollat hur mycket klorhalten stigit. Då har man ett bra riktvärde.

Med vänlig hälsning
Roger


Utloggad SingingSailor

SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2021, 00:05:52:52 »
Tack för bra svar, Roger!
Lite CYA är nog bra, reserv effekten av CYAn är positiv.
Lutar åt att jag kommer använda en kombo av diklor och calcium hypo, möjligen lite aktivt syre.


Kloret är mycket bättre än alla algmedel som desinfektion. Vidare är de flesta algmedel tensider som diskmedel är att skumma. Kopparsulfat skummar inte. Men är mycket dåligt som desinfektionsmedel.
Finns det NÅGON risk för alger i spa, som ju är övertäckta för det mesta? Frågar för att jag hade återkommande problem med alger i poolen, där klor inte löste det helt (trots användning verkligen by-the-book). Efter många år började jag motvilligt att använda multipuckar med just kopparsulfat, och därefter hade jag inga problem alls.


Klor, brom och syre är oxidationsmedel. Kombinerar man två av dessa så tar de ut varandra. Alltså blir man utan desinfektion denna tid. Ett klassigt exempel på detta är OS-bassängen i RIO 2006. De hade för mycket bundet klor. Man tillsatte väteperoxid (samma verkan som aktivt syre). Det brände bort det bundna kloret och det fria kloret. Bassängen stod där utan desinfektion. Alger förökade sig fort och vattnet blev grönt.
Jag tror du kan ha delvis fel där. Som jag förstått det så funkar klor och aktivt syre/MPS utmärkt att kombinera. Väteperoxid däremot förbrukar ditt fria klor som du skriver, men det är inte samma som aktivt syre / MPS. Har läst lite olika om MPS, möjligen är det lite bättre på att oxidera badsmuts mm än klor, och möjligen har det en lite längre verkan än klor så man inte måste fylla på klor dagligen när man inte använder spabadet. Vill lära mig mer om det.


Sen hade jag åkt till ÖoB och köpt deras 5 liters klorin.
Tyvärr har de slutat med 5l dunken, finns bara 1,5l och det blir rätt mycket dyrare än calc hypo
Men kanske får stå ut med det för smidighet i flytande klor jämfört med att behöva lösa upp kalcium hypo innan jag slår i det  ;D.
Har du provat klorin? Jag är lite osäker på pH värdet i klorinet, verkar ha lite högt pH värde (innehåller mer NaOH rester än "riktigt" poolklor?) enl. en gammal tråd här på forumet. Men värt att prova.


Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2021, 23:40:02:02 »
Hej SingingSailor,

Klorin är samma som flytande klor (natriumhypoklorit). Den är bara utspädd (3-5%).

Båda dessa har ett högt pH. Har inte att göra med att de har tillsatt NaOH. Fungerar som du beskrivit tidigare vid tillsats. Först ökar pH. Om vattnet är rent återgår pH till det som var innan tillsats.

Du verkar redan ha bestämt dig om din lösning med aktivt syre och klor?
Om klor inte finns närvarande kan inte bundet klor bildas. Där är poängen med aktivt syre. Den oxiderar bort ammonium och ammoniak som vi frisätter vid bad. Men den är mycket dålig som desinfektionsmedel. Därav kombon klor. Kloret ska döda mikroorganismer.

Skrev att oxidationsmedel motverkar varandra.
Exempel på detta är att om du använt klor som är sönderfallit eller förbrukats bildas vanliga kloridjoner som finns i vanligt koksalt. Aktivt syre kan bilda tillfälligt fritt klor av detta. Det aktiva syret förbrukas.

Det är heller inget problem.
Aktivt syre har man för att undvika bundet klor. Är sämre på att hantera bundet klor.

Tyvärr så är det samma kemikalie DPD som mäter fritt klor, bundet klor, fritt brom, bundet brom, fritt syre och klordioxid.

Vilket betyder att aktivt syre och klor påverkar mätningarna angående fritt klor och syre. Alltså aktivt syre visar klorhalt och klor visar fritt syre vid mätning.

Det var här jag skrev om att ha koll.

En länk om aktivt syre och vad de kan bilda. Tyvärr säger den inget om kemisk jämvikt, dvs. åt vilket håll den kemiska reaktionen går åt (höger eller vänster). Vilket inte denna länk vägleder om. Tyvärr kommer detta bildade klor försvinna fort. Har du badat kommer bundet klor bildas.

https://www.organic-chemistry.org/chemicals/oxidations/oxone-potassiumperoxomonosulfate.shtm

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2021, 15:01:16:16 »
Hej Roger,
All natriumhypoklorit innehåller som jag förstått det också NaOH i små mängder, dels som rest från tillverkningen och dels behövs det för att stabilisera produkten och sänka nedbrytningshastigheten - just genom att det höjer pH.
https://www.troublefreepool.com/wiki/index.php?title=Liquid_Chlorine
Här finns en gammal tråd på forumet där någon konstaterat att Klorin har ett högre pH värde än Clorox som rekommenderas till pooler i USA:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5610.10
Om detta har någon verklig praktisk betydelse vet jag inte, därför var jag nyfiken på om någon provat praktiskt med Klorin. Men jag kommer nog prova själv snart.  O0

Har inte bestämt mig än om jag skall använda aktivt syre / MPS, är nog tveksam till det. Det håller nog inte längre än klor som jag läste någonstans, den effekten var nog refererad till i kombination med silverjoner vilket jag inte vill använda. Däremot verkar det vara positivt att använda direkt efter kraftig användning av badet för att rena / oxidera bort smuts utan att skapa bundet klor. Men man måste ju ändå ha i klor efteråt, eftersom aktivt syre inte är bra på att desinficera precis som du skriver. Dessutom är aktivt syre dyrare.
Du får gärna ge lite mer info om varför syre är värst vad det gäller att bilda skadliga ämnen som du skrev i första inlägget? Det jag hittat på troublefreepool verkar inte ge en bild av detta, se bl.a. här:
https://www.troublefreepool.com/threads/oxidizer-shock-vs-ozone-generator.154574/
https://www.troublefreepool.com/threads/how-do-i-use-chlorine-in-my-spa-or-pool.9670/

Länken du skickade med kemiska reaktioner överstiger tyvärr mina kemikunskaper, så jag har ingen möjlighet att relatera det till poolkemi.

Viktigt det du skriver att ha koll på hur man mäter om man kombinerar syre/klor/brom. Men det är väl inte så att aktivt syre påverkar all klormätning med DPD?
Såhär har jag förstått att aktivt syre påverkar de mätmetoder jag har använt:
-   DPD 1 tabletter för provrör / manuell avläsning : Påverkar inte.
-   DPD 3 tabletter för totalt klor: Aktivt syre kommer att ingå i värdet för totalt klor.
-   FAS-DPD test: Påverkar inte färgningen från DPD, men påverkar dropparna så man får ändå fel värde på Fritt klor.
-   FAS-DPD test för totalt klor: Påverkar också DPD-3 reagenten, så halten aktivt syre kommer att ingå i det värde man får för totalt klor.
-   OTO test för totalt klor (gul vätska): Mäter totalt klor, så aktivt syre kommer att ingå i mätningen.
-   Stickor för klormätning fritt klor – Tror inte aktivt syre påverkar, men stickorna är ändå värdelösa till annat än att se om det finns något klor överhuvudtage  :)
Har jag förstått det rätt?

Jag har också förstått lite bättre nu varför det alltid är diklor som rekommenderas till spa. Ostabiliserat klor kan bli lite för aggressivt vid de höga temperaturerna i ett spa. Men det går utmärkt att först använda diklor tills man har fått upp en lämplig CYA nivå, och därefter Kalcium / Natrium hypoklorit. Eftersom jag har väldigt mjukt vatten så blir det perfekt för mig med Kalcium hypoklorit. Mycket viktigt dock att man inte blandar diklor med kalcium hypoklorit, då kan man få en mycket kraftig reaktion, t.o.m. explosion. Eftersom båda två ibland benämns som ”chockklor” så kan man lätt tro att det är samma sak och blanda dem.

Mer att läsa om detta bl.a. här:
https://www.troublefreepool.com/threads/bleach-vs-mps.106306/

och här:
https://www.troublefreepool.com/threads/help-with-hot-tub-chemistry.65543/
(lång tråd, men intressant. Hävdas här även att klor långsamt oxiderar även CYA i spabad, i en hastighet på ca 5 ppm per månad. Det i kombination med vattenbyten ganska ofta i spa kan förklara varför det funkar bra med bara diklor i många fall.)

mvh
SingingSailor
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2021, 22:02:15:15 »
Hej Roger,
All natriumhypoklorit innehåller som jag förstått det också NaOH i små mängder, dels som rest från tillverkningen och dels behövs det för att stabilisera produkten och sänka nedbrytningshastigheten - just genom att det höjer pH.
https://www.troublefreepool.com/wiki/index.php?title=Liquid_Chlorine
Här finns en gammal tråd på forumet där någon konstaterat att Klorin har ett högre pH värde än Clorox som rekommenderas till pooler i USA:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5610.10
Om detta har någon verklig praktisk betydelse vet jag inte, därför var jag nyfiken på om någon provat praktiskt med Klorin. Men jag kommer nog prova själv snart.  O0

Har inte bestämt mig än om jag skall använda aktivt syre / MPS, är nog tveksam till det. Det håller nog inte längre än klor som jag läste någonstans, den effekten var nog refererad till i kombination med silverjoner vilket jag inte vill använda. Däremot verkar det vara positivt att använda direkt efter kraftig användning av badet för att rena / oxidera bort smuts utan att skapa bundet klor. Men man måste ju ändå ha i klor efteråt, eftersom aktivt syre inte är bra på att desinficera precis som du skriver. Dessutom är aktivt syre dyrare.
Du får gärna ge lite mer info om varför syre är värst vad det gäller att bilda skadliga ämnen som du skrev i första inlägget? Det jag hittat på troublefreepool verkar inte ge en bild av detta, se bl.a. här:
https://www.troublefreepool.com/threads/oxidizer-shock-vs-ozone-generator.154574/
https://www.troublefreepool.com/threads/how-do-i-use-chlorine-in-my-spa-or-pool.9670/

Länken du skickade med kemiska reaktioner överstiger tyvärr mina kemikunskaper, så jag har ingen möjlighet att relatera det till poolkemi.

Viktigt det du skriver att ha koll på hur man mäter om man kombinerar syre/klor/brom. Men det är väl inte så att aktivt syre påverkar all klormätning med DPD?
Såhär har jag förstått att aktivt syre påverkar de mätmetoder jag har använt:
-   DPD 1 tabletter för provrör / manuell avläsning : Påverkar inte.
-   DPD 3 tabletter för totalt klor: Aktivt syre kommer att ingå i värdet för totalt klor.
-   FAS-DPD test: Påverkar inte färgningen från DPD, men påverkar dropparna så man får ändå fel värde på Fritt klor.
-   FAS-DPD test för totalt klor: Påverkar också DPD-3 reagenten, så halten aktivt syre kommer att ingå i det värde man får för totalt klor.
-   OTO test för totalt klor (gul vätska): Mäter totalt klor, så aktivt syre kommer att ingå i mätningen.
-   Stickor för klormätning fritt klor – Tror inte aktivt syre påverkar, men stickorna är ändå värdelösa till annat än att se om det finns något klor överhuvudtage  :)
Har jag förstått det rätt?

Jag har också förstått lite bättre nu varför det alltid är diklor som rekommenderas till spa. Ostabiliserat klor kan bli lite för aggressivt vid de höga temperaturerna i ett spa. Men det går utmärkt att först använda diklor tills man har fått upp en lämplig CYA nivå, och därefter Kalcium / Natrium hypoklorit. Eftersom jag har väldigt mjukt vatten så blir det perfekt för mig med Kalcium hypoklorit. Mycket viktigt dock att man inte blandar diklor med kalcium hypoklorit, då kan man få en mycket kraftig reaktion, t.o.m. explosion. Eftersom båda två ibland benämns som ”chockklor” så kan man lätt tro att det är samma sak och blanda dem.

Mer att läsa om detta bl.a. här:
https://www.troublefreepool.com/threads/bleach-vs-mps.106306/

och här:
https://www.troublefreepool.com/threads/help-with-hot-tub-chemistry.65543/
(lång tråd, men intressant. Hävdas här även att klor långsamt oxiderar även CYA i spabad, i en hastighet på ca 5 ppm per månad. Det i kombination med vattenbyten ganska ofta i spa kan förklara varför det funkar bra med bara diklor i många fall.)

mvh
SingingSailor
Hej,

När natriumhypoklorit löses i vatten bildas NaOH. Det är inget man tillsätter.
Men det är inget problem. Men det är inte det som höjer pH vid tillsats. Det är när hypokloriten bildar Hypokloritsyra. Om vattnet är rent kommer pH att först stiga för att sedan återgå till det som var innan tillsats av natriumhypokorit.

Det är därför råden är att justera först pH och sen klor.

Själv kör jag manuellt med kalciumhypoklorit. Mitt rekord att inte behöva tillsätta höj pH är 1,5 månader.

Vidare har jag räknat på klorin för spabad och hur mycket som behövs.
Har väglett fem andra som är mycket nöjd i jämförelse med spaklor.
En berättade om att vattnet känns bättre på något sätt?

Troublefree pool är en mycket bra sida. Men de har inte heller alltid rätt i alla frågor.

Har ingen länk direkt just nu till farligheten med aktivt syre i skrivandets stund. Men det stämmer det jag skrivit om tidigare.

Tyvärr så är DPD anpassad för att mäta allt du skrev om.Just kombon aktivt syre och klor blir svår. Om du inte nollar ett av dessa värden blir det svårt att mäta den andra.

Det är inget bekymmer med att blanda diklor och kalciumhypoklorit.

Folkpool har något som heter klorbalans (CYA). Tanken med denna är att tillsätt en bestämd mängd för att få en viss halt av CYA. Skyddar kloret mot solens uvstrålning, värme och tid från sönderfall.

Så en viss mängd CYA kan också vara bra att ha i ett spabad. En reserv med klor.

Tror du läst fel eller så ger sidan fel information om klor och CYA.

Diklor är i Sverige en reservkemikalie för desinfektion av dricksvatten. Vilket betyder att CYA är harmlös för oss att insupa.

Vidare har vi för desinfektion av dricksvatten mellan 0 och 1ppm FC. Normalt kanske 0,1ppm.

USA har samma krav för poolvatten som dricksvatten 1-4ppm. Vidare använder man diklor i vattenreservoarer. 4ppm FC (diklor) kan räcka i 31 dagar.

Tror du skrivit tidigare om olika typer av klor? Chock, snabb, action, dags, vecko och multiklor.

Tyvärr är branschen vilseledande. Handlar inte om vilket klor det är utan formen på kloret. Granulater, tabletter eller puckar.

Oavsett vilket klor du har så sönderfaller klor eller regagerar med något. CYA består.

Hoppas jag fick med allt?

MVH
Roger



Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2021, 22:31:23:23 »
Skrev fel om rekord. Handlar om sänk pH.

Roger

Utloggad dehreje

SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #7 skrivet: januari 16, 2022, 03:41:35:35 »
Jag ger mig in i en gammal tråd som gav mig flera nyttiga svar från dig Roger!
”Själv kör jag manuellt med kalciumhypoklorit”.

Jag är ny spabadsägare som badat frekvent och använt diklor. Tyvärr tog det inte lång tid innan CYA passerade 200 för mig.

Mitt kranvatten är 2,5 °dH.

Kan det vara en bra lösning för mig att börja med diklor till CYA når 20-50 och sedan övergå till kalciumhypoklorit eftersom jag har mjukt vatten?
Eller är natriumhypoklorit bättre oavsett vattnets hårdhet som du rekommenderat flera andra ?

Är 2,5 °dH ett problem så att jag bör höja hårdheten redan vid byte av vatten?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #8 skrivet: januari 16, 2022, 16:52:36:36 »
Jag ger mig in i en gammal tråd som gav mig flera nyttiga svar från dig Roger!
”Själv kör jag manuellt med kalciumhypoklorit”.

Jag är ny spabadsägare som badat frekvent och använt diklor. Tyvärr tog det inte lång tid innan CYA passerade 200 för mig.

Mitt kranvatten är 2,5 °dH.

Kan det vara en bra lösning för mig att börja med diklor till CYA når 20-50 och sedan övergå till kalciumhypoklorit eftersom jag har mjukt vatten?
Eller är natriumhypoklorit bättre oavsett vattnets hårdhet som du rekommenderat flera andra ?

Är 2,5 °dH ett problem så att jag bör höja hårdheten redan vid byte av vatten?

Hej,

Inget problem med din hårdhet i form av kalcium.
Kör kalciumhypoklorit och som du tänkt. Granulater. Vidare rätt tänkt om CYA.

Fungerar lika bra med natriumhypoklorit. Där skulle jag använda rätt klorin från typ ÖoB. Lättare att dosera med lägre koncentration.

MVH
Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2022, 17:48:13:13 »
Hej,

Du ska få ett tips/råd.

20 eller 50 ppm CYA. Ju mer du har dess längre håller kloret. Mer långlivat. För mycket blir desinfektionen lägre.
CYA påverkar också då du behöver chocka ditt vatten då det luktar badhus.

Normalt om man tex har 1ppm bundet klor är att tillsätta 10 ppm klor (8ppm). Här påverkar CYA hur mycket du behöver tillsätta för att driva bort bundet klor.

Vid 20 ppm CYA är nollnivån för detta 1,5ppm. Vilket betyder att chocken behöver vara 10+1,5ppm.
Vid 50ppm CYA är nollnivån för detta 3,75ppm. Vilket betyder att chocken behöver vara 13,75ppm.

Ligger du på 20 ppm CYA fungerar en chock på 10 ppm klor.

Tyvärr när du mäter fritt klor så är inte verkligheten detta då CYA finns i vattnet. Här blir det fel med råd och riktlinjer.
När du chockar ditt vatten med CYA närvarande kommer din uppmätta halt av fritt klor visa en högre halt än verkligheten.

Normalt för ett spabad är 1-5ppm fritt klor.

Vilket betyder om du har 20 ppm CYA är din nollnivå 1,5ppm. Då blir "normala" värden 2,5-6,5.
Ligger du på 50ppm betyder det 4,75-8,75ppm fritt klor. Ingen vågar bada i detta vatten. Alla tror att det är för mycket klor.

Kallas för 7,5%-metoden.

Eller det senaste. Tänk så här; CYA delat i uppmätt fritt klor får aldrig uppnå 20. CYA/FC=20. Då har man ett riskvatten.


MVH
Roger



Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #10 skrivet: januari 16, 2022, 18:21:16:16 »
Hej,

Lägger till att i ditt fall borde du uppmäta en fritt klorhalt  (FC) på över 10 för att inte ha ett riskvatten med 200ppm CYA.

När du chockat ditt vatten så kommer du en lång tid ha mätbara fritt-klormätningar långt över riktlinjer.

Det är då du ska tänka CYA/FC=20.

MVH
Roger

Utloggad dehreje

SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #11 skrivet: maj 14, 2022, 19:37:08:08 »
Uppdatering efter 3 månader.
I stället för spaklor (med CYA) har jag nu använt Delphins Chockklor granulat (kalciumhypoklorit) i tre månader.

På tre månader har hårdheten ökat från 4 till 14 °dH.
Översatt till kalkhårdhet i PPM har det ökat från 71 till 249 om jag förstått konverteringen rätt.
I snitt ökar alltså kalkhårdheten för mig med 60 PPM per månad vid användande av kalciumhypoklorit.

Rekommenderat värde enligt folkpool är 200-400ppm så det är bara den senaste (tredje) månaden jag ens kommit upp i rekommenderat värde och jag kan antagligen köra på två månader till utan att överskrida deras rekommenderade värde för kalk. Vattnet är fortfarande kristallklart efter tre månader så det finns ingen anledning att byta vatten!

Vid uppstart använde jag lite av de kvarvarande klor jag har med CYA och har fyllt på lite efter behov för att hålla CYA kring 20 PPM.

Alkanitetens rekommendation om 80-160 PPM har jag struntat i. När jag skulle uppfylla detta tidigare blev det en oändlig förbrukning av PH- och Alka+.
Jag har försökt att hålla alkaniteten runt 60 men inte mätt den jätteofta.

PH har jag försökt hålla kring 7,3 vilket krävt att jag behövt sänka PH någon per vecka eller varannan vecka.

Mitt spabad innehåller cirka 1300 liter vatten.

För mig har användandet av kalciumhypoklorit fungerat toppen! Med lägre alkanitet och högre kalknivå har vattnet inte skummat något alls heller.
Om något jag inte ser förstörts av att inte använda spaklor vet jag ju inte, men den risken tar jag för att slippa alla problem jag upplevde med spaklor/CYA.  :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #12 skrivet: maj 14, 2022, 21:36:20:20 »
Hej,
Med kalciumhypoklorit kommer du få en kalkuppbyggnad vid din värmare. Inget problem om du sänker ditt pH till runt 6 en par dagar innan vattenutbyte. Kommer då lösa upp denna kalk som du spolar ut.

Alltså inget problem med kalciumhypoklorit i ett spabad?

Tror du gör helt rätt…….

Blir vattnet mjölkigt med kalciumhypoklorit finns det andra möjligheter för att få bort detta utan att sänka pH.

Utloggad dehreje

SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #13 skrivet: maj 15, 2022, 17:08:46:46 »
Får man alltid kalkuppbyggnad i värmaren oavsett kalkvärden?

Enligt de "rekommenderade" värdena håller jag mig inom intervallet och dessutom i undre halvan... 

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #14 skrivet: maj 15, 2022, 21:52:43:43 »
Hej,

Folkpool har nog de bästa råden av alla? Så beröm där.

Tyvärr är oftast alla råd efter kaklad-, betong- eller linerpool. Själv tycker jag att råd och riktlinjer beror på vilket material det är i konstruktionen och vilket klor man använder. Eller om man använder aktivt syre eller brom. Allt beror på? Kemin är inte lika då.

Endast ett fåtal som använder kalciumhypoklorit i ett spabad. Anledningen är risken för kalkbildning vid värmaren. Det finns spabadstillverkare som bara godkänner spaklor som desinfektion. Anledningen är risken för kalkbildning vid värmaren.

Använder man kalciumhypoklorit kommer alltid alkaliniteten vara låg. Försöker man höja den så är risken att kalk bildas och vattnet blir mjölkigt.
Två kemikalier behövs vid användande av kalciumhypoklorit och de är sänk pH och föregående.

I ett spabad med kalciumhypoklorit kommer det alltid finnas mycket kalciumjoner.
Alkaliniteten (vätekarbonat) sönderdelas vid högre temperatur till gasen koldioxid och karbonatjoner (samma som höj pH). Naturligt att alkaliniteten minskar vid högre temperaturer då kalciumhypoklorit används.

Kombinationen kalcium, vätekarbonat och hög temperatur kommer alltid fälla ut kalk. Naturligtvis är det varmast vid värmaren. Där fälls kalken ut först. Alltså risk för kalkbeläggningar där.

Inget problem med detta om man sänker pH till nära 6 innan vattenbyte. Surt vatten löser upp kalk.

Tyvärr kommer denna kalk att motverka din pH-sänkning. Du kan behöva tillsätta sänk pH ett antal gånger?

När kalken bildas minskar ditt uppmätta värde av kalk. Din mätning visar bara vattnet och inte det kalk som sitter i din värmare.

Lätt att bli lurad av mätvärden.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan