VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: VARNING  (läst 3963 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl_L

  • Gäst
Carl_L
VARNING
« skrivet: april 26, 2021, 10:51:05:05 »
Vill utfärda en varning för att köpa pool/tillbehör via Poolkungen. Har aldrig varit med om maken till dåligt bemötande efter att man väl har handlat av dem. Kommer nu behöva ta dem till ARN då de vägrar ta en reklamation av utrustning som gått sönder efter drygt 1 år (precis förbi garanti-tiden). Har varit i kontakt med svenska generalagenten för utrustningen som säger det är solklar reklamation men Poolkungen vägrar hjälpa till. När man ringer deras kundtjänst så vill de inte hjälpa till över telefon utan hänvisar till kommunikation via plattform på deras hemsida. Skriver man där så vill de dock inte föra någon konstruktiv diskussion utan avslutar bara ärendet efter de sagt sin ståndpunkt vilket omöjliggör vidare kommunikation. Har även försökt via säljaren men han hänvisar bara till kundtjänst och har sedan gjort sig oanträffbar. Så gör er själva en tjänst och skippa Poolkungen.
« Senast ändrad: april 26, 2021, 11:32:28:28 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: VARNING
« Svar #1 skrivet: april 26, 2021, 11:28:42:42 »
Vad är det som gått sönder?
Inte sällan så kan ju kund och säljare ha olika uppfattningar om det är ett garanti eller reklamationsärende, och då finns ju alltid risken att det måste upp i ARN för att avgöras.
Har ni kommunal konsumentvägledare kan det annars vara en möjlig lösning, inte sällan så kan de påverka utan att det behöver kosta så mycket.
För att vara reklamation så måste du kunna bevisa att felet varit ursprungligt.
Under garantiitiden finns inte det kravet.

När det gäller kundkommunikation är det många i poolbranschen som är svåra att nå, speciellt när säsongen har börjar rulla igång.
Det kan vara nog så svårt att få fatt i någon om man VILL KÖPA saker av dem, så en viss förståelse kanske man kan ha för att de hanterar andra mindre akuta saker via formulär, så de kan ta tag i det när det finns tid.
Jag säger inte att det är önskvärt, men det är inte så konstigt att de fokuserar på att sälja.
« Senast ändrad: april 26, 2021, 11:32:40:40 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nilma

SV: VARNING
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2021, 18:18:49:49 »
Jag kan intyga utmaningarna med Poolkungen. Man hänvisas till deras verktyg och sedan 3 månader har jag haft en dialog med dem om mitt pooltak och att hjulen på det inte snurrar. Pooltaket instalerades i höstas och problemet observerades i våras. Jag har testat att snurra varje hjul och märker då att en del sitter fast. Jag får förslag på att justera vindlåsen men det är inte de som kärvar. Det är hjulen. Mycket tröttsam process som man kan undvika genom att handla hos någon annan.

Utloggad nyburjare

SV: VARNING
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2021, 19:22:04:04 »
Jag har positiv erfarenhet av Poolkungen , jag säger inte att gästen som haft pool i ett år och säkert poolintresse längre än så verkligen har upplevt det som skrivs, men samtidigt .... hm... detta är ditt allra första inlägg på forumet .. inget annat under 1 år, och det gör du av omtanken för oss andra ... eller kanske som hämnd på butiken.... vem vet .

Inlägget backa sedan upp av ytterligare ett inlägg från en medlem som gör sitt första inlägg o väljer denna tråd....... hm IGEN

Min åsikt är att det är för enkelt att lämna ett liknande omdöme om en butik och om man skall göra det borde man inte vara gäst eller ens anonym .

Men det är så klart min åsikt , jag vet inte vad forumägarna anser

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: VARNING
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2021, 23:03:47:47 »
Hej,

Har ingen erfarenhet av poolkungen.

Men tycker att man kan vara anonym och eller gäst.

Tanken med ett forum är att nästan allt kan skrivas. Är något fel finns det förhoppningsvis andra medlemmar som kan bekräfta eller förkasta inlägget.

Vidare kanske fylla på?
Det är syftet med ett forum?

Själv tror jag att detta år har alla säljare haft för mycket att göra. Tyvärr missar man dialogen/uppföljning med kund. Tror att problemen kommer ligga på detta?

Förvånad att vi inte ser mer av dessa inlägg? Så något bra måste säljarna göra?

Själv skulle jag önska mig längre utbildning för de som jobbar i butik och säljer vår utrustning mm.

Det finns företag som försökt hjälpa till på forumet. Någon/några har totalsågat dessa. Vilket betyder att dessa inte hjälper till idag. Vilket är synd.

Är man saklig tycker jag det är helt ok med sina åsikter.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad nyburjare

SV: VARNING
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2021, 23:20:14:14 »
Håller med, som du vet kanske så brukar jag skriva exakt vad jag tycker, en del anser då att jag är oförskämd och kränkande, men jag fortsätter, är tillräckligt gammal för att inse värdet av att få säga o tycka vad man vill , jag kränker inte personer ! kritiserar handlingar och produkter .

I just detta fall ansåg jag att upplägget var misstänksamt , en gäst som skriver sitt första o enda inlägg efter mer än ett år med pool och aldrig innan köpet , detta inlägg backas sen upp av en nybliven medlem var enda o första inlägg är att backa upp en gäst som sågar <dontkn> ett företag .


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: VARNING
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2021, 23:30:09:09 »
Håller med, som du vet kanske så brukar jag skriva exakt vad jag tycker, en del anser då att jag är oförskämd och kränkande, men jag fortsätter, är tillräckligt gammal för att inse värdet av att få säga o tycka vad man vill , jag kränker inte personer ! kritiserar handlingar och produkter .

I just detta fall ansåg jag att upplägget var misstänksamt , en gäst som skriver sitt första o enda inlägg efter mer än ett år med pool och aldrig innan köpet , detta inlägg backas sen upp av en nybliven medlem var enda o första inlägg är att backa upp en gäst som sågar <dontkn> ett företag .
Hej Nyburjare,

Du behövde inte förklara för mig.
Tror vi känner varandra tillräckligt?

MVH
Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: VARNING
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2021, 23:36:25:25 »
 O0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: VARNING
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2021, 07:34:54:54 »
Det är uppenbart att inlägg som dessa är till för att sätta press på leverantörerna, INTE att varna andra (Även om det säkert kan finnas någon medkännande själ som verkligen gör det bara för att varna).
Av den anledningen brukar jag försöka bemöta varningarna med fakta om vad som gäller, t.ex. att efter att garantitiden gått ut så måste köparen bevisa att felet var befintligt vid leverans - vilket som regel är svårt.
Kan man inte göra det så är det bara bita i det sura äpplet och betala vad det kostar att fixa felet.
Visst finns det säkert leverantörer som ger goodwill och ersätter varan om de vet att den inte riktigt håller måttet, och är någorlunda billig att ersätta, men som regel går nog de flesta efter de lagar vi har som stipulerar hur problem som dessa skall hanteras.

Det jag gör för att minska allvaret i den kränkning som leverantörerna utsätts för i fall som dessa är ofta att jag plockar bort leverantörens namn från ämnesrubriken, Google och andra sökmotorer indexerar sidorna väldigt mycket efter ämnesrubriken, så varningsinlägg som dessa kan skada företagen rätt mycket, även om ämnet bara startats i utpressningssyfte, utan att kunden ens har rätt i sak (Som jag tolkar det första inlägget i denna tråd).
Ibland händer det att jag raderar också, men inte så ofta - då skall det vara ställt utom varje rimligt tvivel att kundens krav är otillbörliga.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: VARNING
« Svar #9 skrivet: augusti 18, 2021, 09:25:50:50 »
Jag tycker att du oftast kör med en bra balans vad gäller det här. Avundas dig inte att driva forumet  :)
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan