CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bästa plats för skimmer, Intex Ultra XTR 31 m2  (läst 1054 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Bästa plats för skimmer, Intex Ultra XTR 31 m2
« skrivet: mars 22, 2021, 15:00:12:12 »
har tänkt sätta in en riktig skimmer i poolen. Frågan är vart denna ska vara? Se bifogad bild.

Det verkar inte vara bra att sätta den direkt i skarven, och frågan är om man vill ha den nära inblås eller utsug?

Att sätta den på gaveln hade kanske varit bäst men problemet är att den då hamnar i vägen för bubbelplasten som vi brukar rulla bort och lägga i ena änden av poolen. Vi har ingen upprullningsmekanism.

I andra änden av poolen har vi stegen, och där blir det en dålig placering av skimmer, då det finns risk att folk hänger och klänger på slangar och annat. Helst hade man ju velat ha den på "tekniksidan".

Poolen kommer att grävas ner om kanske 1 år, har lite andra projekt först. Kanske är det bättre att vänta med att montera dit den tills den är nergrävd? då kan jag sätta den på gaveln, då bubbelplasten kommer att rullas upp av nån sorts vevanordning. Vad tycker ni?

MVH
H



Poolgiganten

Utloggad ErikBrannstrom

SV: Bästa plats för skimmer, Intex Ultra XTR 31 m2
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2021, 07:21:05:05 »
Hej Henrik! Vi ses i denna tråd också.  :) Hur har du tänkt med en ”riktig” skimmer? Förklara gärna. Jag vet och har funderat på de enkla varianterna från Bestway/Intex som du helt enkelt hänger över kanten. Men det är vare sig snyggt eller kanske de mest effektiva.

Har du planerat att skära i linern? Har sett i andra trådar att en del gjort så. Det skapar ju helt nya möjligheter med såväl placering som att faktiskt få till en mycket bättre lösning. Det jag funderar mest på är:

1. Hur blir det med ev garanti om man ger sig på att skära i linern?

2. Har du en plan/idé för hur du ska göra? Berätta gärna då jag funderat på något liknande.

3. Har du hittat någon skimmer som du är nöjd med?

Din pool och min har ungefär samma storlek. Vore intressant att höra din plan för skimmer om du vill dela med dig?

Utloggad henrik79

SV: Bästa plats för skimmer, Intex Ultra XTR 31 m2
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2021, 17:18:49:49 »
Hej Henrik! Vi ses i denna tråd också.  :) Hur har du tänkt med en ”riktig” skimmer? Förklara gärna. Jag vet och har funderat på de enkla varianterna från Bestway/Intex som du helt enkelt hänger över kanten. Men det är vare sig snyggt eller kanske de mest effektiva.

Har du planerat att skära i linern? Har sett i andra trådar att en del gjort så. Det skapar ju helt nya möjligheter med såväl placering som att faktiskt få till en mycket bättre lösning. Det jag funderar mest på är:

1. Hur blir det med ev garanti om man ger sig på att skära i linern?

2. Har du en plan/idé för hur du ska göra? Berätta gärna då jag funderat på något liknande.

3. Har du hittat någon skimmer som du är nöjd med?

Din pool och min har ungefär samma storlek. Vore intressant att höra din plan för skimmer om du vill dela med dig?

Har beställt en skimmer från poolklor.se, den kommer med packning i två delar. Nackdelen med intex-poolerna är att man inte kan ha fullt vattendjup med denna typ av skimmer, då det blir för tajt högst upp vid röret, så att det inte går att klämma ihop skimmern. Jag har testat med skruvtving och två träbitar, och det går att montera skimmern ungefär halvvägs mellan max vattendjup och metallröret.

1) Antar garantin är förbrukad. Har man inte märkt nåt konstigt med poolen första året lär den hålla. Har inte märkt någon rost på vår efter ett helt år. Poolerna är ganska billiga, få delar som kan gå sönder. Går något sönder gör de antagligen det första säsongen, därefter bryr jag mig faktiskt inte.

2) Gör som standard. Märk ut vart skimmer ska sitta, märk med penna skruvhålen, gör hål med syl eller liknande och börja skruva fast skimmer, ram och gummilist. När allt är fastdraget, skär ut hålet i duken. Montera inte över någon skarv. Skimmer ska helst sitta åt det håll där vinden blåser (i vårat fall väst-öst). Sen rördragning med unionskoppling mot befintligt utlopp så att pump inte brinner upp om vattennivån sjunker under skimmern.

3) De flesta skimmers är kopior av varandra känns det som. Jag köpte en MEGA från poolklor, bra pris och mycket grejor med. Tog ett tag innan jag fattade vilken adapter man ska ha till 50 mm rör. Widemouth känns bäst men antagligen klarar man sig med en vanlig fyrkantig.

VI kommer att köra med den där flytande skimmern ett år till, och montera den riktiga skimmern först när pool är nedgrävd.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag