CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermoblockpool: Montera och sätta liner själv?  (läst 1743 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hemester

  • Gäst
Hemester
Thermoblockpool: Montera och sätta liner själv?
« skrivet: februari 18, 2021, 19:12:32:32 »
Hej,
hoppas få svar från er som kan ha erfarenhet av att montera poolen själv.
Vi har offert på Folkpool Thermo Dura 4 x 8 m och markarbeten från entreprenör - men bara kostnaden för att montera poolen inkl gaveltrappa samt att sätta linern går på 70 000 kr.

Ni som har erfarenhet, hur svårt är det om man är hyfsat händig och har goda grannar?

Vi tänker att grävaren gör förarbetet inkl mäter upp, gjuter platta samt återfyller efteråt.

Poolgiganten

Utloggad Stompen

SV: Thermoblockpool: Montera och sätta liner själv?
« Svar #1 skrivet: februari 18, 2021, 21:38:56:56 »
Ingenting som är direkt svårt. Staplandet går ju fort, är armering som tar lite tid.
Jag gjorde det mesta själv. Vid gjutning är det bra att ha hjälp. Även vid linersättningen kan det vara bra att vara två.

Ingår det inget annat i priset du fått? El eller montering av pumprum? Galet dyrt, men när man ser hur mycket poolgropar det grävs så inser man väl att det finns en marknad.

Hemester

  • Gäst
Hemester
SV: Thermoblockpool: Montera och sätta liner själv?
« Svar #2 skrivet: februari 18, 2021, 22:34:23:23 »
Tack för svar!
Ja, det känns rätt dyrt för bara de delarna. Hela arbetet med till gräv m m till färdiginstallerad pool ligger på 207 000 kr exkl bortforsling av schaktmassor. Så det är bara själva monteringen av poolblocken, armering, liner och gaveltrappan är 70 000 kr av totalen.
Tänker att det borde gå att montera de delarna själv och sedan låta entreprenören fortsätta med markarbetet.

Utloggad Stompen

SV: Thermoblockpool: Montera och sätta liner själv?
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2021, 08:34:07:07 »
Vet inte hur Folkpool är men från Poolstore fick man en bra manual som rätt detaljerat beskriver vad du ska göra. Finns väl roligare saker att göra med dessa pengar..

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Thermoblockpool: Montera och sätta liner själv?
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2021, 08:53:14:14 »
Många byggtrådar nedan handlar just om att bygga en Thermopool så kika där först och bedöm sen hur svårt det kan vara:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?board=22.0

Poolstores manual som jag fick finns att läsa här:
http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/Monteringsanvisning_Thermopool.pdf
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermoblockpool: Montera och sätta liner själv?
« Svar #5 skrivet: februari 19, 2021, 09:08:03:03 »
Här är en manual från folkpool den är några år gammal men principen är den samma nu som då. Det enda som jag inte har gjort när jag la min nya liner med snäplist var de där listerna i hörnen jag har 90 graders hörn och började med att hänga hörnen först och låste dessa med en bit låstlist sedan hängde jag sidorna.

Hemester

  • Gäst
Hemester
SV: Thermoblockpool: Montera och sätta liner själv?
« Svar #6 skrivet: februari 19, 2021, 14:26:21:21 »
Tack för svar, de hjälper! Vi känner oss någorlunda händiga - och modiga - så jag tror vi kör på att montera själva då. Det är ju mycket pengar som kan gå till badankor istället  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag