VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Trall som färgar liner, hur får jag bort gul/brun rand ovanför vattenlinjen  (läst 2167 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grebmo

Hejsan!

Jag har en pool där jag har kommit fram till 99,9% säkert att det är trallen som färgar poolens liner till gul/brun rand ovanför vattenlinjen.

Skenorna till pooltäckningen har färgat sig oxå, men inte den delen som ligger utanför trallen men inte ovanför poolen (Se bifogade bilder)

Har ni några bra knep för att få bort detta?

Tack i förhand.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Trall som färgar liner, hur får jag bort gul/brun rand ovanför vattenlinjen
« Svar #1 skrivet: september 27, 2020, 20:14:07:07 »
Hej,

Tror du har helt rätt i ditt antagande. Inte den klassiska gula randen som beror av bundet klor. Vidare färgen på din färgning tyder inte på något som har med poolen att göra. Vidare avslöjar ränder uppifrån och ner att du troligen har 100% rätt.

Testa alkogel. Låt verka en stund och ta en tvättsvamp och gnugga.

Eller fukta en svamp i T-röd.
Skulle samtidigt avända en fettabsorbator från Folkpool som ser ut som en lotusblomma i skimmern. Ha cirkulationen igång och gnugga.Förhoppningsvis hamnar den feta färgen/oljan i absorbatorn
Roger

Hör av dig om det fungerar eller inte?
« Senast ändrad: september 27, 2020, 21:23:28:28 av Roger. »

Utloggad Grebmo

Hej,

Tror du har helt rätt i ditt antagande. Inte den klassiska gula randen som beror av bundet klor. Vidare färgen på din färgning tyder inte på något som har med poolen att göra. Vidare avslöjar ränder uppifrån och ner att du troligen har 100% rätt.

Testa alkogel. Låt verka en stund och ta en tvättsvamp och gnugga.

Eller fukta en svamp i T-röd.
Skulle samtidigt avända en fettabsorbator från Folkpool som ser ut som en lotusblomma i skimmern. Ha cirkulationen igång och gnugga.Förhoppningsvis hamnar den feta färgen/oljan i absorbatorn
Roger

Hör av dig om det fungerar eller inte?

Tack skall testa!

Utloggad MantaTIC

Fick du bort missfärgningen med något?

Utloggad Grebmo

Fick du bort missfärgningen med något?

Nej tyvärr. Har du några bra förslag?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Trall som färgar liner, hur får jag bort gul/brun rand ovanför vattenlinjen
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2021, 22:09:28:28 »
Hej,

Tråkigt när man inte lyckas lösa problem.
Den oljade trallen kanske som du skriver sprider sig till din pool?
Under vattenlinjen är det inget problem. Oljan kommer aldrig under vattenytan pga. att den är opolär och ligger på vattnet eller ovanför.

Aceton borde fungera utmärkt. Skulle bara våga använda det om poolen är vit. Men att vara mycket snabb med att ösa på vatten efter gnuggningen.

Då borde du få bort den feta delen av oljan. Är missfärgningen kvar att jag gjort samma sak med klorin.

Roger

Utloggad MantaTIC

Nej tyvärr. Har du några bra förslag?

Tyvärr inte. Jag misstänker att vår trall också missfärgar linern. Ny trall som vi aldrig oljat. Andra sommaren nu och tror att det minskar iallafall. Men det som sitter verkar sitta tyvärr.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan