VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020  (läst 21545 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad inge_klor

Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« skrivet: augusti 05, 2020, 22:02:24:24 »
Jag är amatör och har byggt en naturpool! Den är i och för sig inte riktigt klar ännu, men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter så att fler kan få upp ögonen för detta i mitt tycke alldeles för okända badvatten.  :)
Undrar ni något så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Måste man ha klor i en pool?  :o
Det finns ju naturliga vatten med klart fint vatten, bäckar och klarvattensjöar... då borde det gå att bygga en pool där förutsättningarna för mekanisk och biologisk rening av vattnet är så goda att det också ger ett vatten med fin sikt. Detta resonemang fick mig att börja söka information om ämnet och det verkar som att det finns många sådana badvatten i Europa och tyskarna verkar ha byggt dem sedan länge.

Mycket kortfattat innebär naturpools-principen att mikroorganismer får bra förutsättningar att ta uppväxtnäringsämnen från vattnet och detta leder till en låg nivå av minst ett begränsande näringsämne enligt Liebigs minimilag https://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Liebigs_minimilag. Detta näringsämne är troligast fosfor och kommer om konstruktionen fungerar som det är tänkt att omöjliggöra tillväxt av växtplankton/alger vilket är nyckeln för att få ett klart vatten. Mikroorganismerna som utför detta arbete finns i ett biofilter. I mitt fall är biofiltret 17 ton dräneringsgrus (2-8) som vattnet flödar igenom.

Sedan måste vattnet vara mer än klart, för bara ett bra siktdjup innebär inte att vattnet är rent eller har ett lågt bakterieinnehåll. Detta sköter det biologiska filtret med och kommer att bli bättre på att göra det med tiden. Jag har inte testat mitt vatten ännu, men planerar att göra det nästa säsong. Förhoppningen är att vattnet ska hålla dricksvattenkvalitet.

Det finns lite olika metoder för att rena vattnet i en naturpool och min pool är av typen technical wetland, alltså vattnet flödar genom en planterad grusbädd där växterna i förlängningen ser till att grusbädden inte sätter igen utan hålls öppen med hjälp av växternas rötter. En text på svenska finns här som sammanfattar lite olika typer av naturpooler: https://stud.epsilon.slu.se/13208/1/fernehall_n_180109.pdf

Det jag har byggt är alltså en okonventionell pool, det är första gången jag bygger en sådan. Allt kommer kanske inte bli helt hundra med andra ord  ;D

Jag hade tur att hitta en duktig grävmaskinist i närheten som började gräva under långfredagen  O0

Jag visste att det kunde bli problem med vatten, särskilt eftersom vi skulle gräva så djupt då poolen blir 1,85 meter djup. Jag hade förberett med en pump för att kunna få bort vattnet under grävningen om det skulle bli problem. Blev det problem? Jajamen! Vi var tvungna att gräva snabbt och sedan fick jag förstärka schaktet med pallar jag hade liggandes. Såg ut som regalskeppet Wasa när det var som mest trä i gropen  ;D
Ett annat problem dök upp med i form av ett stort stenblock som var för stort för grävaren. Jag funderade en kort stund på om den skulle spräckas, men då det var ont om tid p.g.a. att grundvattnet gjorde det svårt att gräva och jag var rädd att schaktet skulle förstöras så blev stenen kvar och pooldesignen ändrades för att ta hänsyn till stenen.

Hålet är 2,5 meter djupt på djupaste stället då jag lade in ett betongrör med sugrör där för att kunna pumpa bort vatten. I schaktet lades sedan 10 ton makadam på geotextil. Det blir alltså som en extra brunn kan man säga och jag har faktiskt fyllt en del vatten i poolen "underifrån". Vanligtvis rekommenderas det att dränera bort grundvatten men jag är rädd om vattnet på tomten då vår dricksvattenbrunn är grävd. Tanken är att kunna fylla upp poolen vid behov underifrån och också att kunna vattna i trädgården med det här vattnet.

Nästa steg efter att makadamen packats var att bygga formar och gjuta en sula för muren. Muren är vanliga murblock av leca som sedan slammades och en krona gjöts på toppen.

Jag vet inte hur stor skillnad det gör men i botten samt på sidorna utanför leca-blocken sattes falsad 50 mm XPS. Mot isoleringen återfylldes sedan grävmassorna som kompakterades med en vibrostamp.

Efter att ha rensat från stenar som kan skada dammduken (EPDM 1,0mm Greenseal) lades ett tunt lager sand, geotextil (N2), dammduk samt ytterligare geotextil.

Poolgiganten

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2020, 22:43:40:40 »
Ytterligare några bilder...

För att förhindra att filterbädden med dräneringsgrus åker ner i bad-delen av poolen så krävs någon form av skiljevägg. Denna kan byggas av lite olika material som sandsäckar eller trä (håller länge under vatten), men då jag hade mycket sten så valde jag att kallmura en mindre stenmur runt bad-delen för att hålla gruset på plats.
I grusbädden finns en dräneringsslang som löper runt hela filterzonen. Det är en "top-down" cirkulation genom att vatten dras ner genom bädden och in i drän-röret med hjälp av en så kallad air lift. Det finns alltså ingen pump i poolen, utan cirkulationen sköts av en kompressor som står i ett uthus och förser poolen med luft genom en slang. Cirkulationen är uppskattningsvis cirka 7 m3 per timme och har en effekt på endast 50 W.

Utloggad aromata

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2020, 09:37:59:59 »
Det är ett intressant men vågat projekt. Men du verkar ha tänkt igenom det mesta. Gratulerar till all din energi!

Utloggad Stompen

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2020, 09:50:24:24 »
Kul projekt.
Vad kan man hoppas på för badtemperaturer i något sådant här?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2020, 14:33:19:19 »
Det är ett intressant men vågat projekt. Men du verkar ha tänkt igenom det mesta. Gratulerar till all din energi!

Det ligger en hel del research bakom och så är jag biolog i grunden. Det mest riskfyllda var nog att gräva så tidigt på våren. Själva konstruktionen/principen är rätt svår att misslyckas med så länge man inte dimensionerar fel.

Kul projekt.
Vad kan man hoppas på för badtemperaturer i något sådant här?

I skrivande stund är det 23,5 grader C. I morse var det prick 20 så nu när solen ligger på går temperaturen upp snabbt. En stor del av vattenytan är grund och EPDM-duken är svart vilket gör sitt för att absorbera värme. Som mest har vi haft 26,5 grader. Jag har funderat lite på att ordna någon partiell täckning för att förhindra avdunstning men sen är det kanske inte det snyggaste...
Jag har också funderat på att växla ut värme från mina acktankar som ofta har ett överskott av värme på sommaren då det sitter 9 m2 solfångare på taket. Måste lösa slang/rördragning in i källaren på något smart sätt i så fall. Har en lämplig värmeväxlare i källaren...  :D

Gjorde en principskiss på hur cirkulationen fungerar med luftkompressor för intresserade. Det är ett mycket effektivt sätt att flytta stora volymer vatten med liten energiinput så länge vattnet inte flyttas över vattenytan. Ingen head hight med andra ord och kräver större rördimensioner. Sen är det kanske inte den vackraste skapelsen och det är svårt att dölja stigar-röret, även om det går att bygga in i filterbädden så att den blir osynlig. Det hade jag gjort om jag byggt en till  ::) Men det finns många fördelar. Inget rörligt i poolen som kan gå sönder t.ex. och det är snällt mot både stora och små organismer. Ingen el i vattnet heller.


Utloggad GöranB

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #5 skrivet: september 20, 2020, 11:56:06:06 »
Intressant projekt!
Jag funderar på ett liknande projekt. Har sneglat en del på David Pagan Butler och kontinentens schwimmsteich's. Planen för närvarande är att ha en separat pool (ca 4x8) och separat reningsdamm förbundna med vattenfall och airlift-pumpar. Planerar för pooltak över pooldelen, främst för att jag vill få varmare vatten. Jag är vare sig biolog eller konstruktör till vardags...
Funderingar:
Finns det växter som klarar varmare temperaturer i vattnet samt Norrlandsklimat i övrigt?
Nackdelar med att ha separat pool-/dammområde?
Jag vill ha pooltak främst för värmens skull (även säkerhet...), hur stor är risken för algproblem?
Dimensionering av reningsdel, jag har ganska gott om utrymme för "reningsdammen" men funderar på behov - uträkning?
Siktar på blå eller turkos duk i pooldelen, nackdelar?
/Göran

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #6 skrivet: september 21, 2020, 20:05:49:49 »
Hej GöranB!

Ja Davids videos har inspirerat mig med. Ska du köra med en glasfiberbalja eller är det någon annan konstruktion?
Pooltak är mycket bra om du ska ha en vanlig pool där det direkt blir djupt för säkerhets skull samt för att få upp temperaturen. För att öka den ytterligare kan du i reningsdelen ha vattenytan under grusbädden så minskar du eventuellt avdunstningen (gissning från min sida) särskilt om du har ett kapillärbrytande lager av grövre singel överst. I den kan du ha t.ex. kaveldun. Är det viktigt med lite högre temperatur kan du isolera reningsdelen ordentligt för att undvika värmeläckage neråt.
När det gäller höga temperaturer och växter skulle jag inte oroa mig sålänge den inte går över 28-30 grader. Om den når det någon vecka per år är det nog ingen fara heller.
Att värma med värmepump går ju såklart på sommaren.
Algproblem får man om det finns för mycket fosfor i vattnet och varmt vatten underlättar såklart för alger att föröka sig. Troligtvis får du algblomning första säsongen innan grusbädd och växter hunnit mogna. Från och med säsong två borde du inte ha några problem även om du håller hög temperatur på vattnet. Vilket vatten du använder för att fylla på poolen spelar stor roll.
Regnvatten eller grundvatten av god kvalitet (lågt fosfatinnehåll framförallt, men även nitratinnehållet bör vara lågt) är bäst.

Nackdelar med separat pool och reningsdamm; vet inte riktigt... lite dyrare att bygga, men som sagt det ger möjlighet till pooltak och en mer formell eller traditionell pooldesign. Min pool ser ut som en stor trädgårdsdamm på håll men nästa pool jag bygger får gärna vara av den typen du planerar med separat bad- och reningsyta.

Dimensioneringen av reningesdelen beror på flödet av vatten genom den. Ju större flöde desto mindre kan den vara. De minsta systemen utgör ca 10% av bad-delen men de kräver regelbunden backspolning. Det är kanske onödigt att överdimensionera (dyrt) men om du inte ska fläska på med en jättepump utan kör med lite mer modesta flöden, kanske med airlift-teknik för effektiv men låg elförbrukning, så borde reningsdelens yta vara 30-50% av bad-delens yta. Du verkar bo i Norrland och det är möjligt att det påverkar då växtsäsongen är kort. Håller du dig vid riktlinjen 50% kan det inte bli fel. Kan du få igenom hela poolens vattenvolym på ett par timmar kommer du få kristallklart vatten och det är möjligt med airlift. För vattenfallet får du ordna en elektrisk pump.

Angående dukens färg kan jag inte råda dig så mycket, mer än att du får lite mindre hjälp med uppvärmningen av solen (svart är bäst) om du kör på turkos. Om det är viktigt att linern är fri från biofilm skulle jag rekommendera en poolrobot som kan ta sidorna med.

En intressant bieffekt av airlift kan vara att du får en del djur med i flödet tillbaka till bad-delen, men det kanske man inte vill ha i en formell design... Men å andra sidan om du har vattennivån under grusbädden och reninsdelen helt saknar öppet vatten så slipper du dykarbaggar, trollsländelarver och groddjur där du simmar.

Du kan söka på "bog filter" för att få en idé om hur ett sådant underjordiskt filter fungerar. Den kan smälta in i trädgården och du kan gå över den om du vill

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #7 skrivet: september 22, 2020, 18:30:05:05 »
Är inte solens UV-strålar en kraftfull reningsteknik?
Tänker att taket kan motverka denna rening av vattnet?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #8 skrivet: september 23, 2020, 20:09:15:15 »
Är inte solens UV-strålar en kraftfull reningsteknik?
Tänker att taket kan motverka denna rening av vattnet?
Nja, inte rening skulle jag säga, däremot avdödande. Naturligt UV-ljus påverkar säkert livet i vattnet något, men så länge UV-instrålningen är på naturliga nivåer så är mikroorganismer, djur och växter anpassade att hantera strålningen. Använder man däremot en UV-C-lampa så kan man få en avdödande effekt men det gör egentligen inget för att rena vattnet. Biomassan i algerna blir snabbt tillgänglig igen när de bryts ner så förutsättningarna för algtillväxt finns fortfarande kvar.

Om man vill hantera t.ex. algtillväxt genom att kontrollera ljus så är det mer effektivt att begränsa det ljus som faller in i poolen, alltså ett icke-transparent poolöverdrag förhindrar algtillväxt. Ett pooltak i transparent polykarbonat kan nog försvåra algkontrollen då det förser alger med ljus och höjer vattentemperaturen så det skulle ställa större krav på låga halter av näringsämnen. Ett fosforutfällande filter som innehåller järnhydroxid kan användas för att svälta algerna på fosfor.
Jag har inte sett något exempel på en naturpool med transparent pooltak. Kanske finns det en bra anledning till det eller så har ingen vågat testa  ;D

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2021, 20:11:09:09 »
Såhär ser poolen ut på vintern. Imorgon blir det skridskoåkning!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan