VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020  (läst 21545 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad inge_klor

Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« skrivet: augusti 05, 2020, 22:02:24:24 »
Jag är amatör och har byggt en naturpool! Den är i och för sig inte riktigt klar ännu, men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter så att fler kan få upp ögonen för detta i mitt tycke alldeles för okända badvatten.  :)
Undrar ni något så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Måste man ha klor i en pool?  :o
Det finns ju naturliga vatten med klart fint vatten, bäckar och klarvattensjöar... då borde det gå att bygga en pool där förutsättningarna för mekanisk och biologisk rening av vattnet är så goda att det också ger ett vatten med fin sikt. Detta resonemang fick mig att börja söka information om ämnet och det verkar som att det finns många sådana badvatten i Europa och tyskarna verkar ha byggt dem sedan länge.

Mycket kortfattat innebär naturpools-principen att mikroorganismer får bra förutsättningar att ta uppväxtnäringsämnen från vattnet och detta leder till en låg nivå av minst ett begränsande näringsämne enligt Liebigs minimilag https://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Liebigs_minimilag. Detta näringsämne är troligast fosfor och kommer om konstruktionen fungerar som det är tänkt att omöjliggöra tillväxt av växtplankton/alger vilket är nyckeln för att få ett klart vatten. Mikroorganismerna som utför detta arbete finns i ett biofilter. I mitt fall är biofiltret 17 ton dräneringsgrus (2-8) som vattnet flödar igenom.