CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brom granulat  (läst 8549 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #30 skrivet: december 27, 2020, 00:13:04:04 »
Hej,

Du har kalk i ditt vatten som små korn. När du tillsätter pH- kommer detta att lösas upp. Tyvärr kommer det då att höja pH. Vidare återbildas kalken vid högre temperaturer.

Alltså din kalk i vattnet skapar en rundgång av sänk pH och pH ökar trots detta.

Finns två sätt att hantera detta. Ta bort kalcium från vattnet eller driva bort koldioxid.
Tyvärr kommer alltid koldioxid att tillföras ditt vatten. Alltså hade jag satsat på att ta bort kalcium och minska hårdheten.

Här kommer mitt tips!
Åk till typ Panduro och köp natriumsilikat (Bildar vattenglas). Sänk pH till ca. 6. Låt gå i en timme. Tillsätt 1/4 dl. flytande natriumsilikat. Gör rent ditt filter efter 24 timmar.

Om kalken fortfarande återbildas? Upprepa processen.

När kalken är borta kan det vara bra att tillsätta en matsked av flytande natriumsilikat i veckan.
Den bildar en beläggning som gör att kalken inte kan bildas på aluminium eller värmare.

Höjer du hårdheten kommer troligen ditt bekymmer att öka.
Roger

Poolgiganten

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #31 skrivet: december 27, 2020, 11:41:17:17 »
Ok, det är tvärtemot hur jag trodde det fungerade. Om jag har kring 7 i hårdhet nu  verkar det vara långt under rekommenderat för spabad. Jag kommer eventuellt få tag på ett hårdhetstest imorgon för att bekräfta.

Förklaringen jag hittat tidigare är att metalldelar tvingas ge ifrån sig en del i de fall det är för mjukt vatten.

Det är som sagt inga utfällningar på något annat i poolen. Endast på inlopp/utlopp och just efter jag kört pH-.

Observera att det ser ut som kalkutfällningar men när jag rengör anslutningarna märker jag ju att det är gropar i aluminiumet. Metallen verkar alltså förbrukas varje gång jag häller i pH-. Därtill har jag samma mängd utfällning/skador på både inlopp/utlopp (trots att en av dom levererar betydligt varmare vatten till poolen)

pH håller jag i snitt mellan 7,4-7,6 dagligen.
« Senast ändrad: december 27, 2020, 11:51:36:36 av henlin431 »

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #32 skrivet: december 27, 2020, 12:26:50:50 »
jag tog nog fel beslut tidigare. Jag trodde jag hade för hårt vatten innan mitt uran och kalkfilter. Därför tog jag vatten efter filtren. Gången innan blandade jag 50/50.

Kanske borde jag tagit allt vatten direkt innan filtreringen. Jag hade då haft hårdhet 14, istället för 5-7 som jag har nu (baserat på hur kalkfiltret är inställt). Tror vattnet varit betydligt mindre aggressivt då.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Brom granulat
« Svar #33 skrivet: december 27, 2020, 12:52:27:27 »
Roger - läste ditt tips om vattenglas. Verkar superbra. Funkar det i poolen också eller kan det skada liner, filter eller något annat? (Barn?) Bor på Gotland, som ju är gjort av kalk. :) /Johan

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #34 skrivet: december 27, 2020, 13:05:10:10 »
Frågan är väl hur den behandlingen fungerar baserat på vilket filter man har. Jag kör filterbollar, andra kör sand, vissa kör lamellfilter. Det lär väl finnas viss risk att filtret mår halvbra av den där behandlingen?

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Brom granulat
« Svar #35 skrivet: december 27, 2020, 13:11:01:01 »
Precis, jag har en uteplats av betong som är behandlad med vattenglas. Tydligen reagerar natriumsilikatet med betongen och bildar ett skyddande lager. Har glas i sandfiltret. Vill ju inte att det ska becka ihop till en stor glasklump. Men det handlar ju om helt andra koncentrationer här. /Johan

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #36 skrivet: december 27, 2020, 19:28:22:22 »
Roger - läste ditt tips om vattenglas. Verkar superbra. Funkar det i poolen också eller kan det skada liner, filter eller något annat? (Barn?) Bor på Gotland, som ju är gjort av kalk. :) /Johan

Hej,

Det fungerar i en pool också. Ca. 1dl varannan vecka. Backspola efter 24h. Geggar ihop sig rejält annars.

Använder själv sand i mitt filter. Det är bättre på att hantera kalk. Men om du tillsätter natriumsilikat med jämna mellanrum kommer detta bilda kalciumsilikat som fastnar i filtret som du backspolar ut.

När kalciumet är borta från vattnet kan vattenglas bildas som en skyddande hinna som borde vara bra för en liner.

Det är nog den kemikalie för vattenrening som är mest harmlös. Förr konserverade man ägg i detta.

Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #37 skrivet: december 28, 2020, 11:26:14:14 »
Pratade runt med lite olika spaförsäljare och deras erfarenhet av aluminium i bad var generellt dålig. Man ska helt enkelt inte ha aluminiumdetaljer i spabad. Alls.

När det gäller rekommendationer för hårdhet skiljer det sig rejält. Vissa rekommenderar 150-250 ppm, medan andra rekommenderar 250-400 ppm (vilket verkar rejält högt).

Men generellt ska det inte vara några problem om pH hålls inom rimliga nivåer.

Det enda jag verkar kunna göra är att byta anslutningarna till våren. Plast eller rostfritt lär det bli.

@Roger, om man vill ta bort ev. kalkbildning på värmarna, är det vad som sker om man drar ner pH till 6 under 24 timmar? Räcker det för att lösa upp det som redan bildats?

Jag lär demontera värmarna till våren för att kika in i värmarröret och bekräfta hur det ser ut.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #38 skrivet: december 28, 2020, 13:45:23:23 »
Pratade runt med lite olika spaförsäljare och deras erfarenhet av aluminium i bad var generellt dålig. Man ska helt enkelt inte ha aluminiumdetaljer i spabad. Alls.

När det gäller rekommendationer för hårdhet skiljer det sig rejält. Vissa rekommenderar 150-250 ppm, medan andra rekommenderar 250-400 ppm (vilket verkar rejält högt).

Men generellt ska det inte vara några problem om pH hålls inom rimliga nivåer.

Det enda jag verkar kunna göra är att byta anslutningarna till våren. Plast eller rostfritt lär det bli.

@Roger, om man vill ta bort ev. kalkbildning på värmarna, är det vad som sker om man drar ner pH till 6 under 24 timmar? Räcker det för att lösa upp det som redan bildats?

Jag lär demontera värmarna till våren för att kika in i värmarröret och bekräfta hur det ser ut.
Hej,

Du har uppfattat det rätt. Tyvärr när man löser upp kalk kommer det bildas samma som höj alkalinitet. Denna kommer att höja pH trots att du nyss sänkte pH. Alltså bör du ha koll på pH under tiden. Kanske tillsätta pH- en gång till under processen?

Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #39 skrivet: december 28, 2020, 19:31:52:52 »
Hej!

I och med att de flesta leverantörer rekommenderar ett hårdhetsvärde i spabad på mellan 150-250 har jag nu justerat så jag ligger där (strax under 200).

Därtill var jag helt säker på att pH- hela tiden har gett utfällningar/reaktioner på aluminium men inser nu att det lika gärna kan vara kloret/bromet i tablettform som reagerar med aluminiumet. Precis som någon tidigare nämnt.

Jag kommer köra bromtabletterna fram till våren men funderar sen på att gå över till klor helt. Jag är väl inte helt sugen på att köra klorin som desinficering. Har egentligen inget emot att börja med diklortabletter då cya-värdet känns försumbart om man ändå byter vattnet säg 5-6 ggr per år (bad 2 ggr per vecka).

Som det är nu verkar bromtabletterna göra ett rätt bra jobb. Jag har sänkt filtreringen till 2x3 h per dygn. Bromvärdet ligger kring 4 rätt stadigt. Går ner lite vid bad men rätt försumbart vad det verkar. Vill jag öka på bromet får jag fästa något snöre till doseringsflottören som gör att den ligger och guppar nära utloppet från pumpen. Då lär det lösas upp mer brom. Men nu behövs inget mer. Från desinficeringens håll är underhållet lite. Men jag behöver fortsatt jobba med pH- tills jag kommit ner i alkanivåer ytterligare (antar jag).

Det största problemet som jag ser det är de ganska höga alkavärdena jag dras med och som tar lång tid att justera ner varje gång vattenbyte sker. Jag tror att jag nu ligger på 120 från att ha gått ner från nära 200. Fick nyss svar från ett vattenprov och kan då se att vattnet jag fyller poolen med har alka på 190 och hårdhet på 6,1.


En annan fråga som dök upp:

Om jag löser upp ett antal bromtabletter (som innehåller 27% diklor) i en hink som jag låter stå 4 dagar. Är det ett bättre sätt än att krossa tabletter och hälla i poolen direkt? Då får jag dras med rejäla värden länge. Eller ska jag hellre utnyttja kloret i tabletterna och se det som en chockning? Finns ju ingen större anledning att chocka separat med klor vid uppstart och därefter krossa bromtabletter för att få upp bromidbanken? Det blir ju kaka på kaka.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag