CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brom granulat  (läst 8548 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #20 skrivet: december 23, 2020, 23:46:56:56 »
Lite oklart hur jag ska göra med pH-. Att tillsätta högre doser lär få mina aluminiumanslutningar att försvinna. Möjligt är att tillsätta lite mindre, men oftare. Nu ikväll lade jag i 1 msk pH-. Tror det kommer sänka omkring 0,1-0,15 i pH. Då hamnar jag på 7,4 från de 7,55 jag har nu. Om jag inte hade gjort detta nu på kvällen hade jag troligtvis haft nära 7,7 på morgonen nästa dag.

Oklart om det är kalkutfällningar eller något annat. Inget annat i poolen har några utfällningar. När jag precis köpt badet lyckades jag med rejäl kalk/kalciumutfällning och det blev skrovlig yta och ett vitt pulver vid botten. Problemet då var för högt pH-, vilket jag insåg efter ett tag (då jag använt otydliga stickor). Nu med digital mätare känns det som jag har betydligt bättre koll i och med att jag vid varje mätning alltid börjar att kolla mätaren mot kalibreringsvätska 6,86 för att säkerställa att mätaren visar rätt.

Som jag förstått är aluminium rätt känsligt, speciellt med pH-

Men om jag häller i mer...då hamnar jag ju under 7, eller hur menar du? Antar att du menar mer = mindre doser men oftare?

Poolgiganten

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #21 skrivet: december 24, 2020, 00:22:27:27 »
Dubbelkollade det klor jag har. Det står som sagt TROKLOSENNATRIUM DIHYDRAT.

Marknadsförs som chockklor. Men är givetvis inte säker på om de är kompatibla med bromtabletterna och det klor som är där.

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #22 skrivet: december 24, 2020, 00:46:45:45 »
Tror för övrigt jag borde vända på mina frågor gällande chockning av badet och istället fråga:

Om jag nu kör bromtabletter och håller en nivå på kring 5 ppm. Vilket ämne ska jag då använda för att varje/varannan vecka höja nivåerna av mitt desinficerande ämne (brom) till strax över 10? Och samtidigt inte använda olika ämnen.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #23 skrivet: december 24, 2020, 23:47:19:19 »
Hej,

Brukar rekommendera ÖoB:s klorin på 5 liter för 69kr.

1dl ger ca. 2.8 ppm fritt klor per 1500 liter om vattnet är rent.
Eftersom du tidigare använt brom ger det motsvarande i brom.

Vidare skulle jag byta ut ditt diklor mot föreslaget klor. Då slipper du cyanursyrans påverkan av klorets desinfektionsverkan. (di- och triklor sitter på en molekyl som kallas för cyanursyra, CYA). Vilket försämrar desinfektionen av vattnet drastiskt.

Skriv gärna namnet på produkterna du använder. Blir lättare att förklara då.

Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #24 skrivet: december 25, 2020, 00:37:32:32 »
Jag kör med poolklubbens chockklor (TROKLOSENNATRIUM, DIHYDRAT) och Nitors bromtabletter.

Igår försökte jag räkna ut hur mycket av chockkloret jag borde använda för att få upp bromnivåerna från 5 - 12 ppm under chockning i mitt 1500 liters spa. Jag kom fram till lite drygt 5 gram. Det låter rätt lite.

Det är baserat på att det går åt 1 ppm diklor för att aktivera 2,25 ppm brom.

Vill jag höja 7 ppm brom (från 5 upp till 12 ppm) borde det alltså blir 7 / 2,25 = 3,11 ppm klor. Vad jag får fram bör det motsvara 5 gram diklor. Men jag har nog missat en procentsats för kloret (56-65% eller liknande). Nu på kvällen badade vi 3 vuxna och 2 barn. Bromnivåerna gick ner till kring 1-2 och det är därför jag tänkte hälla i chockkloret. Men jag tycker 5 gram låter lite. Nu är bromet heller inte 5 som det var innan bad. Då det ligger på 1-2 efter bad bör jag alltså höja 10 ppm av bromet för att nå kring 12 ppm. Det borde bli kring 8-9 gram diklor istället. Men som sagt, det låter lite

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #25 skrivet: december 25, 2020, 02:16:07:07 »
hittade en poolkalkylator som  verkade  vettig: https://app.poolcalculator.com/

Där fick jag fram att jag skulle ha i 14 gram diklor för att motsvara mängden diklor med 5 ppm. Vilket borde gett 5x2,25 aktiverat brom.

Men 30 minuter efter mätning fick jag bara upp bromvärdet till 5 ppm. Efter ytterligare 30 minuter, fortsatt bara 5 ppm.

Borde borde jag dubblat dosen för att nå drygt 10 ppm för bromet och varför fick jag bara hälften (felkällor). Antar att det har att göra med att vi tillsammans var rätt skitiga, vilket gjorde att brom gick åt under tiden för chockningen.

Jag har inte tänkt tillsätta diklor varje gång någon badar men nu var vi ju ett gäng badare och därför kändes det lämpligt. I normala fall bör ju bromnivåer på 3-5 vara tillräckligt för att hålla bakterier i schack efter ett normalt bad (2 personer, 30-60 minuter), utan att behöva chocka bromnivåerna antar jag


/Henke
« Senast ändrad: december 25, 2020, 10:54:20:20 av henlin431 »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brom granulat
« Svar #26 skrivet: december 25, 2020, 20:11:04:04 »
Jag vill inte låta som en negativ person, men med klor kan du tillsätta mängder som garanterar effekt, och som klingar ut rätt fort.
Jag återkommer till "mitt" faktum, att klor är väl beprövat och fungerar.
Har svårt att förstå (förutom det affärsmässiga) att man skall ta fram en massa andra produkter/serier som skall göra samma sak men utan mindre erfarenheter och bevis för att det är ofarligt.
Visst, det finns människor som är "allergiska" mot klor, men då är de nog allergiska mot alla andra ämnen om de läser på om kemin, och eventuella åkommor man kan få av dem.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #27 skrivet: december 25, 2020, 21:47:29:29 »
Hej,

Om du använder klor för att återbilda fritt brom så krävs det dubbelt så mycket klor.
Jag kan jag hålla med Rickard om det som är beprövat. Vidare ju färre kemikalier du behöver tillsätta dess lättare är vattnet att sköta.

Anledningen till att andra produkter finns har att göra med den allmänna tron att klor är farligt. Lite lustigt att ett av det kemiska förvaret våra vita blodkroppar har mot bakterier är att de kan bilda hypoklorsyra. Detta som är det vanligaste desinfektionsmedlet i vårat dricksvatten och pooler. Vidare vill många ha en engångslösning för alla problem.

Ett rent vatten med klor ger inte "allergi". Det är biprodukter av bad och klor.

Listar man klor. brom och aktivt syre om deras biprodukters påverkan på hälsan.
Så säger artiklar på området enligt detta.
1. Aktivt syre verkar ge farligare biprodukter än,
2. Brom som ger farligare biprodukter än,
3. klor.

Alla verkar vara rädda för klor?
Antingen fungerar klor som desinfektion eller inte. Det skapar inte antibiotikaresistens eller biocidresistens.
Vilket många andra produkter gör.

Vidare är klor det bästa desinfektionsmedlet i ett bad.
Är man ny på området desinfektion i ett bad så försök att använda så få kemikalier som möjlig. Det blir lättare att lära sig om sitt vatten då. Vidare blir det enklare att tolka sina mätvärden.

Tänk vidare om att aktivt syre inte dödar mikroorganismer. Fritt brom är mycket bättre än aktivt syre på detta. Klor är mycket bra på detta. Tex. 1ppm fritt klor i en minut dödar E-coliebakterier.

Procentsatsen i vikt ligger för diklor på 56-57%, triklor på 90%, klaciumhypoklorit 65-70% och multiklor på normalt 80%.

Roger



Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #28 skrivet: december 26, 2020, 00:28:11:11 »
Det knepiga här är ämnenas olika positiva och negativa egenskaper.

* Inriktar vi oss bara på "säkert vatten" tror jag allt skulle bli enklare

* Inriktar vi oss på poolens alla material, förslitning/risker för metalldelar, plastdelar, silikontätningar, värmare, slangar, då kan det vara en annan femma. En del leverantörer påpekar att garantier inte gäller när en del av medlen används.

* Tar vi med skötsel/underhåll är det samma där. Vad jag fått fram är de som kör brom generellt nöjda när de fått till sina stabila värden.  Chockningen verkar de kunna dra ut en del på vilket givetvis skulle vara önskvärt. Badar man dagligen tror jag själv bromet inte skulle ha chans att hinna med i de fall man kör med flottör. Vi badar väl kanske max 2 ggr per vecka. Med den användningen har jag förstått det som att badet mer eller mindre blir underhållsfritt om jag håller koll på pH och att bromnivåerna är stabila

Jag försöker titta på allt sammantaget vilket givetvis inte är det lättaste.

Att återbilda fritt brom med dubbelt så mycket klor förstår jag inte. Eller blandar jag ihop att aktivera brom med att återbilda fritt brom? Därtill påstås det att chockning behöver inkludera 10 x mängden av det desinficerande ämnet. Det låter osannolikt att jag skulle vilja skicka upp bromnivåerna till 50 (!?).

Antalet kemikalier nu är väl egentligen två. Bromtabletten innehåller brom och diklor och jag chockar med diklor.

Men ni kör med andra ord allt typ av underhåll med klorin?

En av utmaningarna jag har är stigande pH. Höjer inte klorinet värdet ytterligare?

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #29 skrivet: december 26, 2020, 14:35:37:37 »
Gräver runt efter något vettigt test för att mäta hårdhet. Verkar som jag har för låga värden av kalciummagnesium eftersom aluminiumet hela tiden reagerar med pH-.

Dropptest skulle fungera bra men är det något speciellt man måste köra med? Mitt vatten från kranen ska enligt uppgift ligger på mellan 5-7 men jag har gjort nytt vattenprov som jag får svar på inom kort.

Tar även emot tips kring bra medel att tillsätta för att höja hårdheten.

Som tidigare nämnts glider jag upp mot 7,6 rätt snabbt, dagligen. Jag skulle hellre ligga närmare 7,2 generellt är 7,6. För varje gång jag lägger i pH- får jag elaka utfällningar på aluminiumanslutningarna. Jag skrapar bort dessa med naglarna och med en träkniv men de kommer tillbaka direkt.

Gör det någon skillnad för utfällningarna om jag försöker sänka pH mer varje gång så jag direkt hamnar på 7,2 istället för från 7,6 till 7,4?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag