VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brom granulat  (läst 8281 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

011joose

  • Gäst
011joose
Brom granulat
« skrivet: juni 09, 2020, 03:23:42:42 »
Någon som vet var man kan köpa brom granulat ?

Poolgiganten

Utloggad Johan Landin

SV: Brom granulat
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2020, 12:24:38:38 »
Menar du tabletter, pulver eller patroner (Spa frog)?

Utloggad Lassse

SV: Brom granulat
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2020, 19:12:37:37 »
Granulat = pulver

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #3 skrivet: december 20, 2020, 21:35:00:00 »
Ja, det här är rejält underligt. Sverige verkar ha extremt lite produktalternativ i bromsektionen. Allt som säljs är i princip bromtabletter. Men för att få igång en bra brominbank behövs bromgranulat om man inte vill stå och smula bromtabletter (som innehåller dichlor). Går man över till forum i US disktueras detta överallt och det finns mängder av produkter.

Jag har inte greppat varför bara halva bromkonceptet kommit till Sverige. Verkar som att dk är närmaste land att vända sig mot. Galet.

Utloggad Telekiter

SV: Brom granulat
« Svar #4 skrivet: december 21, 2020, 09:42:16:16 »
Jag använde tidigare just Bromtabletter i dispenser och fick, precis som du säger, hacka sönder några bromtabletter efter vattenbyte för att få upp Bromhalten lite snabbare. Jag la "smulorna" (i mitt fall delade jag bromtabletterna i 4-6 delar, typ) i en liten behållare med hål i som fick hänga ner i badet i två dagar efter vattenbyte. Tycker dock det funkade alldeles utmärkt göra det. Det var trots allt bara var 4:e månad så jag upplevde det inte som nått problem. Men om man måste byta vatten ofta blir det ju inge kul hålla på med det förståss.

Jag förstår inte det där med "dichlor" i bromtabletterna, kan du förklara det? Jag trodde nog att Bromtabletterna inte innehöll klor.

/Urban.

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #5 skrivet: december 21, 2020, 22:16:11:11 »
Hej!

Det stämmer. I stort sett alla bromtabletter innehåller klor (BROMO-KLOR-5,5'-DIMETYLHYDANTOIN). Syftet är att få hjälp med oxideringen, vilket kloret hjälper bromet med. Problemet är väl just att klor tillsätts trots att man tror sig köra bara brom. Därtill blir det lite dubbelt med att oxidera separat även om det verkar vara tanken. Jag läste en klok formulering i ett USA-forum: Kör du bromtabletter i ett spabad är din primära källa till desinficering klor till dess att bromidbanken byggts upp.

Jag har läst igenom det mesta i detta forum relaterat till brom och aktivt syre. Alltifrån folk som tror de överdoserat när de i själva verket verkar underdoserat, till allergiska reaktioner (som jag själv inte tror har med själva bromet att göra).

Det finns väldigt lite information om den bromidbank man måste bygga upp på rätt sätt. Det är här granulatet kommer in (som i många fall bara innehåller brom). Det gör att man kommer upp i 15-30 ppm snabbt, vilket blir banken (som för övrigt inte kan mätas). Därefter chockar man med valfri oxidering så att man når en bit över 10 ppm. När oxideringen gjort sitt går bromet tillbaka i banken (det brom som inte bundits till något). Till skillnad mot klor som inte återgår på samma sätt. USA-forum är full av denna information och det beskrivs rätt utförligt. Även hyfsad tydlighet från tillverkare och leverantörer. Där säljs också sodium bromide som snabbt får till den här bromidbanken. I Sverige kör vi med svindyrt bromsalt istället vilket jag själv förstått inte är samma sak (iaf inte om man tittar på doseringen i ett spa).

Problemet med att krossa tabletter (som jag också gjorde för några dagar sen) är att du får ut rätt rejäla mängder klor. Det gör att det blir extrema brom/klorvärden under flera dygn eftersom allt klor i tabletterna aktiverar allt brom i tabletterna omgående. Jag har hållit på i 2 dagar nu och börjar väl närma mig 10 ppm, från att ha varit uppe en bit över 20. Bortkastad tid och onödigt slitage på badet.

I de fall folk kommer upp i höga värden, för att sen gå ner på nära noll, har det att göra med att bromidbanken inte finns där. Granulat skulle hjälpa till enormt här.

Jag har gått igenom de flesta leverantörer i hela Sverige och är tveksam till att de vet vad de säljer. En leverantör visste inte om att tabletterna han sålde hade dichlor i sig. Nån bank verkade han inte känna till heller. Som jag ser det säljer de flesta leverantörer 50% av en komplett lösning. De flesta kunder får igång tabletterna efter några veckor (men inte alla). När det sker är nog allt ok men det är orimligt länge. Med bromgranulat kan du ju vara igång med systemet relativt omgående. Därtill är det lätt hänt att man förbrukar mer brom än vad tabletterna ger ifrån sig. Samma sak där. Då kan man snabbt lägga i extra granulat. Förbrukar du mer brom än vad tabletterna ger dig kommer du aldrig få stabila värden. Därtill finns egentligen ingen anledning att chocka om man konstant lyckas ligga på 4-5 i bromvärde, förutsatt att man använder tabletterna med dichlor i sig. Anledningen till att man chockar ändå är för att skapa trygghet för de situationer där man via bad gått ner till otrygga nivåer.

En annan detalj jag hittar väldigt lite om är hur man ska bete sig för att inte chocka onödigt hårt. Chockar man ett vanligt spa med klor går nivåerna ner dagen efter och kloret förverkas. Att chocka Brombad med klor gör att bromvärdena sitter i längre, vilket gör att man gärna inte vill hamna på rejält höga värden vid chockningen. Värdena tar lång tid på sig att gå ner (man tappar 3 dagars bad)

Målet bör alltså vara att chocka till strax över 10 för att sen få det att gå ner till kring 4-5. Det har jag givetvis inte lyckats med än, eftersom jag granulerat 4 tabletter och fortsatt väntar på att nivåerna skall gå ner till rimliga nivåer. Därefter skall jag i med flottören och försöka stabilisera bromvärdet över tid.

Bromgranulatet och bromvätskan som finns i andra länder har missats helt här i Sverige. Oklart varför.

Anledningen till att jag vill gå över till brom är dess positiva egenskaper i spaets temperatur och pH-skiftningar. Brom klarar sig bättre än klor i spa. Om man lyckas med bra bromnivåer, har koll på banken och chockar en gång i veckan med aktivt syre i rätt mängd tror jag själv man har bra säkerhet kombinerat med minimalt slitage på poolen.

Slitaget är också något det står väldigt lite om på svenska forum och som de flesta bara viftar bort. Det känns lite dumt eftersom för hårt klorerade bad pajar locket. Locket och värmarna är det dyraste, i alla fall i den badtunna jag kör med.

Jag anser mig inte kunnig på något sätt. Däremot har jag gått igenom mängder av forum och försäljares rekommendationer och instruktioner. Därtill gått igenom en del studier kring aktivt syre och brom.

Kort summerat är det en soppa av bra fakta baserat på studier, blandat med rent och skärt bullshit om vartannat. De flesta upprepar dessutom varandra utan att ha referenser från studier eller annat. Jag själv är fortsatt osäker på en del detaljer men jag fortsätter gräva och läsa på.

Har för mig att du Urban i en annan tråd nämnde att du hällde i några skopor aktivt syre efter bad. Vad är en skopa i ditt fall? Vad har du för värden efter den/dessa skopor?

Som det ser ut måste jag dosera 3-4 ggr mer än vad leverantören rekommenderat för att nå de värden man bör nå när det gäller aktivt syre. Å andra sidan är det just denna leverantör som inte kände till kloret i bromtabletterna han sålde. Jag tar alltså hans info kring dosering med en nypa salt.

Jag har försökt hitta leverantörer som är sugna på att skicka bromgranulat till Sverige men det verkar knepigt. Kan verkligen tipsa om att läsa på en hel del om bromidbanken. Extremt intressant, om än lite rörigt och abstrakt.


En annan detalj jag både håller med om men som jag samtidigt ser som en risk: Att alltid dosera enligt instruktion utan att mäta efter.

Aktivt syre är ett bra exempel. Hade jag kört på enligt förpackning hade jag aldrig någonsin oxiderat överhuvudtaget. Nivåerna blev för låga för att ens få någon effekt. En utebliven oxidering kan väl vara lika illa som dålig desinficering. De hänger ju ihop.
« Senast ändrad: december 21, 2020, 22:44:42:42 av henlin431 »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #6 skrivet: december 21, 2020, 23:47:33:33 »
Hej,
Du har helt rätt i att de flesta kopierar andra angående råd. Är dessa rätt?

Förstår din frustration. Vad ska man lita på? Gör man rätt? Det här är branschen i ett nötskal i detta land.
Tyvärr har du tolkat informationen fel om klor, brom och aktivt syre. Troligen alla andra också?

Dessa tre motverkar varandra. Vilket betyder att dessa inte tillsammans ger ett bättre resultat. Tillsammans ger de ett nollresultat för desinfektion och mätvärden.

Aktivt syre kommer alltid att förbrukas.
Har du klor eller brom kommer aktivt syre att motverka dessa.
Vidare om du använt brom och tillsätter klor kommer aldrig du ha klor som desinfektion.

Tyvärr luktar bundet brom mycket illa. Vidare är dessa mer ohälsosamma än biprodukter från klor.
Flera länder avråder från användning av brom som desinfektionsmedel.
Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #7 skrivet: december 22, 2020, 00:57:11:11 »
Hej!

Nej, troligtvis inte :)

Jag förstår inte riktigt. Om brom är den aktiva substansen för desinficering och aktivt syre är till för att oxidera, hur motverkar då dessa varann på ett dåligt sätt? Jag fick för mig att oxideringen fick bromaminerna att släppa taget om smutsen som de gängat med? Oavsett vad man oxiderar badet med.

När det gäller doften har jag ingen erfarenhet av bromdoften ännu men som jag förstått har man misslyckats om det luktar illa och det som bör göras är väl då att oxidera ordentligt, alternativt löpande?

När det gällde banken för brom försökte jag mig på ett räkneexempel.

för cirka 1500 liter vatten, omvandlat till vikt, skulle jag behöva 44 gram brom för att nå 30 ppm.

Om varje bromtablett (20 gram) har ett innehåll på kring 63% brom, bör jag (när jag granulerat 4 tabletter) ha frigjort kring 50 gram brom. Är jag fel ute? Det motsvarar lite drygt 30 ppm.

När det gäller ohälsosamma biprodukter för brom behöver jag läsa på ytterligare. Jag vet att de flesta jämför klor och brom och vad som generellt är bäst men det är rätt mycket att väga in. Som jag förstått är klor inte lika verksamt i högre temperaturer samt i verkar i ett smalare spann av pH. Restprodukter och information kring det har jag inte kommit över (ännu).

Anledningen till att jag inte gärna byter ut vattnet är att min alka är rejält hög, vilket verkar göra att pH ökar med i snitt 0,2 per dag. Halvkul att ständigt peta ner pH med pH-. Över tid verkar det blir mer stabilt men det tar flera veckor och det går åt en hel del pH-. Därtill älskar inte mina aluminiumanslutningar den behandlingen, vilket de vita utfällningarna vittnar om varje gång jag tillsätter pH-.

Förklara gärna vidare kring nollresultatet. Bromet och syret har ju helt olika syften? I de fall folk kör med brom som desinficering och aktivt syre efter varje bad trodde jag syftet var att oxidera så mycket smuts som möjligt så att bromet skulle behöva desinficera mindre i slutänden, och givetvis därtill aktiveras med hjälp av syret.


Mina frågor är givetvis båda många och dumma men enda sättet att lära sig är att ställa dom.

I övrigt har jag förstått att aktivt syre främst oxiderar, även om det också dödar bakterier. Dock inte i den takt som krävs för att kallas desinficerande. Stötte för övrigt på en leverantör som påstod att aktivt syre var världens bästa desinficering i poolmiljö. Det rimmade illa med allt annat jag läst.

Vart hittar jag för övrigt fakta som går att lita på? Om jag söker på farliga restämnen för klor lär jag hitta en hel del information. Letar jag samma för brom lär jag få lika många träffar där. Söker jag på utlägg om järnspettets alla rörliga delar lär jag hitta tonvis av information även om det.

Mitt i allt informationselände finner jag däremot allt jag kommer över intressant. Enda problemet är väl att jag numera läser mer än jag badar. En förhoppning (när mina bromvärden gått ner) är väl kanske att kombinera de två.






Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brom granulat
« Svar #8 skrivet: december 22, 2020, 15:23:18:18 »
Jag har provat några olika decinficeringsalternativ under årens lopp, men för mig står det klart att klor är enklast och mest beprövat.
Så länge vattnet ser bra ut, luktar OK och man har OK mätvärden så känns det mer säkert än de alternativ jag provat i alla fall.
Har dock aldrig provat Brom, mest för att jag helt enkelt inte fattade hur det skulle kunna fungera, lite som du nu också förklarar utifrån dina studier.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #9 skrivet: december 22, 2020, 18:15:20:20 »
Är säkert där det slutar för mig med men jag gillar att utreda alternativen rätt grundligt. Om det nu går.

Om någon kan utveckla vidare/hänvisa till studier som pekar på att restämnen från brom är farligare än restämnen från klor eller andra desinficerare, tas det tacksamt emot. Om ett land med betydligt större poolerfarenhet än Sverige använder brom brett är jag frågande till varför.

Med en sådan källa är jag frågande till hur brom kan vara godkänt även i Sverige.

När det gäller länder/land som valde att ta bort en del bromprodukter från hyllorna gällde det produkter kopplat till sodium bromide och saltbrominatorer som jag förstått det. Kopplat till gaser som kan skapas i en del av dessa brom-system. Brom som produkt i pool och spa (tabletter) är fortsatt godkända. Det är väl främst Canada som förbjöd detta. Vilken data de tagit beslutet baserat på är rätt otydligt, vilket också omnämns på många forum.

« Senast ändrad: december 22, 2020, 18:35:14:14 av henlin431 »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #10 skrivet: december 22, 2020, 22:35:20:20 »
Hej,

Klor, brom och aktivt syre har olika oxiderande verkan.

Om du tillsätter klor bildas hypoklorsyra. Tillsätter du brom bildas hypobromsyra dessa är desinfektionsmedel. Tillsätter du natriumbromid utan brominator har du ingen desinfektion.

Aktivt syre är bra på att oxidera det som vi utsöndrar vid bad. Tyvärr mycket dåligt desinfektionsmedel. Vidare behövs en aktivator för att frigöra löst syre. Verkar bara vara en tillverkare som förstått detta?

Som exempel;
Du har använt brom i ditt bad och vill chocka med klor. Den senare är ett starkare oxidationsmedel. Den kommer att bilda hypobromsyra av bromidjoner. Bromidjoner bildas då hypobromsyran sönderfaller.

Vilket betyder att om du använder brom så är ditt desinfektionsmedel brom. Detta oavsett om du tillsätter klor.
Växlar du mellan aktivt syre och en av halogenerna, klor/brom så kommer du få nollade mätvärden pga. att dessa tar ut varandras verkan.

Tyvärr kan inte aktivt syre oxidera bundet klor eller brom.

Du verkar ha räknat rätt.

Det finns en rapport från IVL som nämner brom som desinfektionsmedel på sidan 74. Aktiva badhus.

När du använder brom och vattnet inte är helt rent kommer pH att stiga. Även alkaliniteten ökar då pH stiger.

Aktivt syre sänker pH och alkalinitet.

Om du har fritt brom kvar i badet och tillsätter aktivt syre så bildas harmlösa bromidjoner och det aktiva syret förbrukas.

Har du aktivt syre kvar i badet och tillsätter brom händer samma sak. Alltså måste det ena oxidationsmedlet vara borta innan du tillsätter ett annat.

En klorinator bildar klorgas som i sin tur bildar fritt klor. En brominator fungerar på samma sätt. Har man mycket lågt pH kan dessa gaser bildas.

Klor har använts som desinfektion i ca 100 år. Det finns mycket forskning och kunskap om klor. Brom har inte använts lika länge.
Sverige följer EU:s lagstiftning om kemikalier.

Övrigt;
Du har inga dumma frågor. Tycker dessa visar på intresse och intelligens.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #11 skrivet: december 22, 2020, 23:11:55:55 »
Hej!

Det stämmer. I stort sett alla bromtabletter innehåller klor (BROMO-KLOR-5,5'-DIMETYLHYDANTOIN). Syftet är att få hjälp med oxideringen, vilket kloret hjälper bromet med. Problemet är väl just att klor tillsätts trots att man tror sig köra bara brom. Därtill blir det lite dubbelt med att oxidera separat även om det verkar vara tanken. Jag läste en klok formulering i ett USA-forum: Kör du bromtabletter i ett spabad är din primära källa till desinficering klor till dess att bromidbanken byggts upp.

Jag har läst igenom det mesta i detta forum relaterat till brom och aktivt syre. Alltifrån folk som tror de överdoserat när de i själva verket verkar underdoserat, till allergiska reaktioner (som jag själv inte tror har med själva bromet att göra).

Det finns väldigt lite information om den bromidbank man måste bygga upp på rätt sätt. Det är här granulatet kommer in (som i många fall bara innehåller brom). Det gör att man kommer upp i 15-30 ppm snabbt, vilket blir banken (som för övrigt inte kan mätas). Därefter chockar man med valfri oxidering så att man når en bit över 10 ppm. När oxideringen gjort sitt går bromet tillbaka i banken (det brom som inte bundits till något). Till skillnad mot klor som inte återgår på samma sätt. USA-forum är full av denna information och det beskrivs rätt utförligt. Även hyfsad tydlighet från tillverkare och leverantörer. Där säljs också sodium bromide som snabbt får till den här bromidbanken. I Sverige kör vi med svindyrt bromsalt istället vilket jag själv förstått inte är samma sak (iaf inte om man tittar på doseringen i ett spa).

Problemet med att krossa tabletter (som jag också gjorde för några dagar sen) är att du får ut rätt rejäla mängder klor. Det gör att det blir extrema brom/klorvärden under flera dygn eftersom allt klor i tabletterna aktiverar allt brom i tabletterna omgående. Jag har hållit på i 2 dagar nu och börjar väl närma mig 10 ppm, från att ha varit uppe en bit över 20. Bortkastad tid och onödigt slitage på badet.

I de fall folk kommer upp i höga värden, för att sen gå ner på nära noll, har det att göra med att bromidbanken inte finns där. Granulat skulle hjälpa till enormt här.

Jag har gått igenom de flesta leverantörer i hela Sverige och är tveksam till att de vet vad de säljer. En leverantör visste inte om att tabletterna han sålde hade dichlor i sig. Nån bank verkade han inte känna till heller. Som jag ser det säljer de flesta leverantörer 50% av en komplett lösning. De flesta kunder får igång tabletterna efter några veckor (men inte alla). När det sker är nog allt ok men det är orimligt länge. Med bromgranulat kan du ju vara igång med systemet relativt omgående. Därtill är det lätt hänt att man förbrukar mer brom än vad tabletterna ger ifrån sig. Samma sak där. Då kan man snabbt lägga i extra granulat. Förbrukar du mer brom än vad tabletterna ger dig kommer du aldrig få stabila värden. Därtill finns egentligen ingen anledning att chocka om man konstant lyckas ligga på 4-5 i bromvärde, förutsatt att man använder tabletterna med dichlor i sig. Anledningen till att man chockar ändå är för att skapa trygghet för de situationer där man via bad gått ner till otrygga nivåer.

En annan detalj jag hittar väldigt lite om är hur man ska bete sig för att inte chocka onödigt hårt. Chockar man ett vanligt spa med klor går nivåerna ner dagen efter och kloret förverkas. Att chocka Brombad med klor gör att bromvärdena sitter i längre, vilket gör att man gärna inte vill hamna på rejält höga värden vid chockningen. Värdena tar lång tid på sig att gå ner (man tappar 3 dagars bad)

Målet bör alltså vara att chocka till strax över 10 för att sen få det att gå ner till kring 4-5. Det har jag givetvis inte lyckats med än, eftersom jag granulerat 4 tabletter och fortsatt väntar på att nivåerna skall gå ner till rimliga nivåer. Därefter skall jag i med flottören och försöka stabilisera bromvärdet över tid.

Bromgranulatet och bromvätskan som finns i andra länder har missats helt här i Sverige. Oklart varför.

Anledningen till att jag vill gå över till brom är dess positiva egenskaper i spaets temperatur och pH-skiftningar. Brom klarar sig bättre än klor i spa. Om man lyckas med bra bromnivåer, har koll på banken och chockar en gång i veckan med aktivt syre i rätt mängd tror jag själv man har bra säkerhet kombinerat med minimalt slitage på poolen.

Slitaget är också något det står väldigt lite om på svenska forum och som de flesta bara viftar bort. Det känns lite dumt eftersom för hårt klorerade bad pajar locket. Locket och värmarna är det dyraste, i alla fall i den badtunna jag kör med.

Jag anser mig inte kunnig på något sätt. Däremot har jag gått igenom mängder av forum och försäljares rekommendationer och instruktioner. Därtill gått igenom en del studier kring aktivt syre och brom.

Kort summerat är det en soppa av bra fakta baserat på studier, blandat med rent och skärt bullshit om vartannat. De flesta upprepar dessutom varandra utan att ha referenser från studier eller annat. Jag själv är fortsatt osäker på en del detaljer men jag fortsätter gräva och läsa på.

Har för mig att du Urban i en annan tråd nämnde att du hällde i några skopor aktivt syre efter bad. Vad är en skopa i ditt fall? Vad har du för värden efter den/dessa skopor?

Som det ser ut måste jag dosera 3-4 ggr mer än vad leverantören rekommenderat för att nå de värden man bör nå när det gäller aktivt syre. Å andra sidan är det just denna leverantör som inte kände till kloret i bromtabletterna han sålde. Jag tar alltså hans info kring dosering med en nypa salt.

Jag har försökt hitta leverantörer som är sugna på att skicka bromgranulat till Sverige men det verkar knepigt. Kan verkligen tipsa om att läsa på en hel del om bromidbanken. Extremt intressant, om än lite rörigt och abstrakt.


En annan detalj jag både håller med om men som jag samtidigt ser som en risk: Att alltid dosera enligt instruktion utan att mäta efter.

Aktivt syre är ett bra exempel. Hade jag kört på enligt förpackning hade jag aldrig någonsin oxiderat överhuvudtaget. Nivåerna blev för låga för att ens få någon effekt. En utebliven oxidering kan väl vara lika illa som dålig desinficering. De hänger ju ihop.

Hej,
Tyvärr stämmer inte föregående som är markerad med fet stil. Har att göra med hur kloret är bundet.
Kloret i denna kemikalie har inget att göra med desinfektion.

Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #12 skrivet: december 23, 2020, 01:18:56:56 »
Hej!

Precis, syftet med bromet är att det skall vara det desinficerande ämnet i mitt bad. Anledningen till mitt intresse för aktivt syre ihop med bromet är att jag läst att det aktiva syret aktiverar bromet och får upp det på nivåer som är rejält desinficerande (över 10 ppm) för att sedan sjunka när aktiva syret avverkats. Som jag förstått kan man göra samma sak med klor. Problemet är väl att kloret är verksamt längre och de höga bromvärdena verkar då vara kvar i badet betydligt längre, med missad badtid som följd. (4 dagar som det är nu)

Men om både aktivt syre och klor separat kan höja bromnivåerna över 10 ppm, spelar det då någon roll vilket ämne jag väljer?

Just i mitt bad ökar pH ständigt. Det talar väl för att använda just aktivt syre om det löpande sänker pH?


Jag trodde alltså att jag kunde köra brom i syfte att desinficera, aktivt syre för att oxidera efter varje bad, samt även återaktivera bromet, samt chocka poolen varannan vecka med hjälp av aktivt syre eller klor. Med chockning menar jag då enbart att använda aktivt syre eller klor i syfte att återaktivera höga nivåer av brom. Det är fortsatt bromet som desinficerar.


Status nu är att jag kommit ner till 5 ppm i mitt bad för bromet och jag tillsatte därför 2 bromtabletter i en dispenser, max öppet, för att se om bromvärdet håller sig på 5, sjunker eller ökar.

Men det du skriver om att ämnena tar ut varandra. Är det aktiva syret som tar ut kloret i bromtabletten? Min gissning är att om jag tillsätter två skopor aktivt syre imorgon, kommer mina bromnivåer att öka till nära 20 ppm igen. Har då inte syftet uppnåtts med att bromnivåerna kommit upp så pass högt att de garanterat desinficerat badet? Nu vill jag inte upp i 20 igen....max strax över 10. Annars får jag vänta 4 dagar till.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #13 skrivet: december 23, 2020, 21:03:21:21 »
Hej och god jul.

Tänk om kemikalier och kemi vore enkelt? Inom bad borde det vara så med tanke på att många kemikalier varit kända i många år. Det är här jag tycker att råden för kemi/kemikalier till bad måste bli bättre.

Ett problem är för många kemikalier. Vissa samverkar och andra motverkar varandra. Vidare har de en dynamik som beror av tex temperatur, pH, tid och solljus.
Ju färre kemikalier du använder dess lättare blir det att mäta och reglera sitt vatten.

Listar upp några desinfektionsmedel/oxidationsmedel. Börjar med bäst till sämst (Av dessa du nämnt).
Fritt klor, fritt brom, fritt syre och aktivt syre.

Aktivt syre bildar fritt syre. Det är det som gör det till ett bättre oxidationsmedel som tar hand om det vi utsöndrar vid bad.

Aktivt syre är ett dåligt oxidationsmedel/desinfektionsmedel. Fritt syre är bättre. Alltså handlar det om att aktivt syre ska bilda fritt syre fort. För detta krävs en katalysator/aktivator. Verka bara vara Biltemas klorfria alternativ som förstått denna poäng. De har en påse med kopparsulfat som tillsätts vid fyllning av vatten. Denna är en katalysator som påskyndar bildande av fritt syre.

Aktivt syre är till för att oxidera det som vi tillför. Detta helst så fort som möjlig. Finns ingen poäng att ha aktivt syre i badet som inte desinficerar. Vidare försvinner det aktiva syret som påverkar klor/brom.

Använder man två oxidationsmedel kan det bli problem med desinfektion och korrekta mätvärden.
Dessa reagerar med varandra och blir verkningslösa tillsammans. Vidare går det åt mycket kemikalier.

De flesta kemiska reaktioner kan gå åt två håll. I extrema fall skulle aktivt syre kunna bilda fritt klor/brom. Vore jag som dig skulle jag inte försöka med detta.

Det som är viktigt är att när du tillsätter aktivt syre ska ditt klor/brom vara noll. Ännu viktigare är att när du tillsätter ditt klor/brom måste fritt syre vara noll. Dessa ska inte användas samtidigt. Då motverkar de varandras syfte.

Sen kommer du till mätning. Klor, brom och fritt syre.
För detta används DPD, en molekyl som färgas av oxidationsmedel.

Oavsett vilket oxidationsmedel du mäter används DPD som indikator. Så när du skriver att du inte kommer upp i värdena på fritt syre eller att när du tillsatt aktivt syre tokrusar brom/klor har de att göra med detta. Beroende på vad du mäter innehåller tabletterna olika mycket DPD.

Alltså svårt att få tillförlitliga värden om två oxidationsmedel används.

När du skriver att ditt bromvärde är 20ppm är det troligen ditt aktiva  syre som påverkar din DPD-mätning.

Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #14 skrivet: december 23, 2020, 21:44:46:46 »
God jul! (och hurra för solen som för övrigt kom fram för första gången på bra länge)


Hmm...jag tillsatte aktivt syre den 18:e. Bromtabletterna krossades och lades i den 19:e. Därefter har jag haft rejäla nivåer som gradvis sjunkit till igår. Ligger på 5 ppm i brom innan badet ikväll. Efter badet hamnade jag på cirka 3. I flottören har jag 2 tabletter som togs ur innan bad och lades i efter bad. Flottören lades i igår eftersom det var då vattnet kommit ner i 5 sen nivåer på över 20.

Observera att jag inte haft i något aktivt syre alls efter den 18e:

Okej, jag lägger aktivt syre på hyllan tills vidare. Det jag har att tillgå är diklor i granulatform. Min tanke nu är att lita på att bromet gör sitt via tabletterna så länge jag håller bromvärde mellan 3-5 ppm. Därefter chockar jag 1 gång i veckan eller varannan vecka. Jag antar att jag kan använda klorgranulatet av diklor-typ (TROKLOSENNATRIUM, DIHYDRAT)

Men det knepiga är att veta hur mycket jag skall använda för att inte chocka för hårt. Vill verkligen inte riskera 4 dagars nedstängning av badet igen.

Visst går det att räkna sig till genom att få fram hur mycket bromin som kloret aktiverar per gram? Jag vill nå strax över 10 ppm i brom efter chockning. Sen vill jag givetvis att värdena går tillbaka så snart som möjligt (iaf inom ett dygn). (som du märks önskas här friskt, trots att julafton inte infallit ännu)

Ska se om jag hittar någon formel för det där.

Jag hör givetvis det du nämner om att brom/klor bör vara noll när aktivt syre tillsätts...men...det är ju omöjligt? Om man skulle sträva efter detta kommer man onekligen ha noll av desinficerance ämnen medan man tillsätter aktiva syret? Med det sagt finns ingen användning av aktivt syre alls? Eller har jag missförstått?

Jag hade liksom hoppats att det aktiva syret kunde användas till att oxidera partiklar som jag tar med i badet så att brominet får jobba lite mindre (och inte sjunka så mycket vid bad)


Biltemas aktivator har jag inte läst om men de som säljer brom och aktivt syre brukar som sagt kalla sitt algmedel för aktivator. Detta rekommenderas då till aktivt syre i syftet att vara aktivator och till brom i syftet att ta hand om alger som brom inte rår på. Men de båda då i samma produkt benämnt "algdräp" eller liknande.

Sånt har jag som sagt i :)

I övrigt har jag stora problem med utfällningar på de inlopp/utlopp i badtunnan som är gjorda i aluminium. Det verkar slå till ordentligt varje gång jag använder pH-. Medan jag badar tar jag fram en liten tandborste och försöker få bort det mesta. Det är en rätt rejäl beläggning som närmast skulle kunna beskrivas som grov kalk. Extremt irriterande. Är rätt säker på att det har med pH- att göra då pH i poolen mäts 3-4 ggr om dagen och jag alltid ligger mellan 7,3 - 7,6. Är lite orolig för hur värmarelement mår av det där men de är väl kanske inte gjorda av aluminium...

Jag behöver köra pH- i stort sett varje dag då pH ökar i snitt med 0,2 om dagen. Minst. Alka är kring 160-180, vilket jag försöker få ner en del mha pH- i stillastående vatten. Kanske får jag sänka hur mycket jag använder men å lär jag får sänka 3 ggr per dag i mindre omgångar.
« Senast ändrad: december 23, 2020, 21:48:22:22 av henlin431 »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #15 skrivet: december 23, 2020, 22:02:51:51 »
Hej,
Om du blandar diklor och brom ska du bara mäta brom. Klorets enda verkan då du tidigare använt brom är att det bildar fritt brom.
Nu är du uppe i tre desinfektionsmedel/oxidationsmedel samtidigt.
Du lägger aktivt syre på hyllan. Men använder du både diklor och brom?
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #16 skrivet: december 23, 2020, 22:05:32:32 »
Kritt klor och brom är mycket, mycket bättre algmedel än kopparsulfat.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #17 skrivet: december 23, 2020, 22:12:47:47 »
Har du så hög alkalinitet måste du tillföra mycket mer pH-minus.
Vidare har du hög alkalinitet kommer du få utfällningar av kalk vid värmare. Kalken bildas lättare vid högre temperaturer.

När du tillsätter pH-minus kommer du lösa upp kalken som finns i badet. Denna återbildas vid högre temperaturer.
Alltså vid värmaren.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #18 skrivet: december 23, 2020, 22:16:46:46 »
Hej,

Det går att räkna på hur mycket klor som aktiverar brom.

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #19 skrivet: december 23, 2020, 23:41:12:12 »
Jag använder bromtabletter som har diklor i sig. Där har jag alltså inte så mycket val (bromet i tabletten för desinficering och kloret som aktiverar bromet). Därtill behöver jag väl chocka var/varannan vecka för att komma upp i högre nivåer på bromet. Och då är det klorgranulat som också verkar vara diklor.

Jag har inte så mycket annat att chocka med. Om det räknas som 3 olika ämnen eller 2 är lite oklart.

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #20 skrivet: december 23, 2020, 23:46:56:56 »
Lite oklart hur jag ska göra med pH-. Att tillsätta högre doser lär få mina aluminiumanslutningar att försvinna. Möjligt är att tillsätta lite mindre, men oftare. Nu ikväll lade jag i 1 msk pH-. Tror det kommer sänka omkring 0,1-0,15 i pH. Då hamnar jag på 7,4 från de 7,55 jag har nu. Om jag inte hade gjort detta nu på kvällen hade jag troligtvis haft nära 7,7 på morgonen nästa dag.

Oklart om det är kalkutfällningar eller något annat. Inget annat i poolen har några utfällningar. När jag precis köpt badet lyckades jag med rejäl kalk/kalciumutfällning och det blev skrovlig yta och ett vitt pulver vid botten. Problemet då var för högt pH-, vilket jag insåg efter ett tag (då jag använt otydliga stickor). Nu med digital mätare känns det som jag har betydligt bättre koll i och med att jag vid varje mätning alltid börjar att kolla mätaren mot kalibreringsvätska 6,86 för att säkerställa att mätaren visar rätt.

Som jag förstått är aluminium rätt känsligt, speciellt med pH-

Men om jag häller i mer...då hamnar jag ju under 7, eller hur menar du? Antar att du menar mer = mindre doser men oftare?

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #21 skrivet: december 24, 2020, 00:22:27:27 »
Dubbelkollade det klor jag har. Det står som sagt TROKLOSENNATRIUM DIHYDRAT.

Marknadsförs som chockklor. Men är givetvis inte säker på om de är kompatibla med bromtabletterna och det klor som är där.

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #22 skrivet: december 24, 2020, 00:46:45:45 »
Tror för övrigt jag borde vända på mina frågor gällande chockning av badet och istället fråga:

Om jag nu kör bromtabletter och håller en nivå på kring 5 ppm. Vilket ämne ska jag då använda för att varje/varannan vecka höja nivåerna av mitt desinficerande ämne (brom) till strax över 10? Och samtidigt inte använda olika ämnen.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #23 skrivet: december 24, 2020, 23:47:19:19 »
Hej,

Brukar rekommendera ÖoB:s klorin på 5 liter för 69kr.

1dl ger ca. 2.8 ppm fritt klor per 1500 liter om vattnet är rent.
Eftersom du tidigare använt brom ger det motsvarande i brom.

Vidare skulle jag byta ut ditt diklor mot föreslaget klor. Då slipper du cyanursyrans påverkan av klorets desinfektionsverkan. (di- och triklor sitter på en molekyl som kallas för cyanursyra, CYA). Vilket försämrar desinfektionen av vattnet drastiskt.

Skriv gärna namnet på produkterna du använder. Blir lättare att förklara då.

Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #24 skrivet: december 25, 2020, 00:37:32:32 »
Jag kör med poolklubbens chockklor (TROKLOSENNATRIUM, DIHYDRAT) och Nitors bromtabletter.

Igår försökte jag räkna ut hur mycket av chockkloret jag borde använda för att få upp bromnivåerna från 5 - 12 ppm under chockning i mitt 1500 liters spa. Jag kom fram till lite drygt 5 gram. Det låter rätt lite.

Det är baserat på att det går åt 1 ppm diklor för att aktivera 2,25 ppm brom.

Vill jag höja 7 ppm brom (från 5 upp till 12 ppm) borde det alltså blir 7 / 2,25 = 3,11 ppm klor. Vad jag får fram bör det motsvara 5 gram diklor. Men jag har nog missat en procentsats för kloret (56-65% eller liknande). Nu på kvällen badade vi 3 vuxna och 2 barn. Bromnivåerna gick ner till kring 1-2 och det är därför jag tänkte hälla i chockkloret. Men jag tycker 5 gram låter lite. Nu är bromet heller inte 5 som det var innan bad. Då det ligger på 1-2 efter bad bör jag alltså höja 10 ppm av bromet för att nå kring 12 ppm. Det borde bli kring 8-9 gram diklor istället. Men som sagt, det låter lite

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #25 skrivet: december 25, 2020, 02:16:07:07 »
hittade en poolkalkylator som  verkade  vettig: https://app.poolcalculator.com/

Där fick jag fram att jag skulle ha i 14 gram diklor för att motsvara mängden diklor med 5 ppm. Vilket borde gett 5x2,25 aktiverat brom.

Men 30 minuter efter mätning fick jag bara upp bromvärdet till 5 ppm. Efter ytterligare 30 minuter, fortsatt bara 5 ppm.

Borde borde jag dubblat dosen för att nå drygt 10 ppm för bromet och varför fick jag bara hälften (felkällor). Antar att det har att göra med att vi tillsammans var rätt skitiga, vilket gjorde att brom gick åt under tiden för chockningen.

Jag har inte tänkt tillsätta diklor varje gång någon badar men nu var vi ju ett gäng badare och därför kändes det lämpligt. I normala fall bör ju bromnivåer på 3-5 vara tillräckligt för att hålla bakterier i schack efter ett normalt bad (2 personer, 30-60 minuter), utan att behöva chocka bromnivåerna antar jag


/Henke
« Senast ändrad: december 25, 2020, 10:54:20:20 av henlin431 »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brom granulat
« Svar #26 skrivet: december 25, 2020, 20:11:04:04 »
Jag vill inte låta som en negativ person, men med klor kan du tillsätta mängder som garanterar effekt, och som klingar ut rätt fort.
Jag återkommer till "mitt" faktum, att klor är väl beprövat och fungerar.
Har svårt att förstå (förutom det affärsmässiga) att man skall ta fram en massa andra produkter/serier som skall göra samma sak men utan mindre erfarenheter och bevis för att det är ofarligt.
Visst, det finns människor som är "allergiska" mot klor, men då är de nog allergiska mot alla andra ämnen om de läser på om kemin, och eventuella åkommor man kan få av dem.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #27 skrivet: december 25, 2020, 21:47:29:29 »
Hej,

Om du använder klor för att återbilda fritt brom så krävs det dubbelt så mycket klor.
Jag kan jag hålla med Rickard om det som är beprövat. Vidare ju färre kemikalier du behöver tillsätta dess lättare är vattnet att sköta.

Anledningen till att andra produkter finns har att göra med den allmänna tron att klor är farligt. Lite lustigt att ett av det kemiska förvaret våra vita blodkroppar har mot bakterier är att de kan bilda hypoklorsyra. Detta som är det vanligaste desinfektionsmedlet i vårat dricksvatten och pooler. Vidare vill många ha en engångslösning för alla problem.

Ett rent vatten med klor ger inte "allergi". Det är biprodukter av bad och klor.

Listar man klor. brom och aktivt syre om deras biprodukters påverkan på hälsan.
Så säger artiklar på området enligt detta.
1. Aktivt syre verkar ge farligare biprodukter än,
2. Brom som ger farligare biprodukter än,
3. klor.

Alla verkar vara rädda för klor?
Antingen fungerar klor som desinfektion eller inte. Det skapar inte antibiotikaresistens eller biocidresistens.
Vilket många andra produkter gör.

Vidare är klor det bästa desinfektionsmedlet i ett bad.
Är man ny på området desinfektion i ett bad så försök att använda så få kemikalier som möjlig. Det blir lättare att lära sig om sitt vatten då. Vidare blir det enklare att tolka sina mätvärden.

Tänk vidare om att aktivt syre inte dödar mikroorganismer. Fritt brom är mycket bättre än aktivt syre på detta. Klor är mycket bra på detta. Tex. 1ppm fritt klor i en minut dödar E-coliebakterier.

Procentsatsen i vikt ligger för diklor på 56-57%, triklor på 90%, klaciumhypoklorit 65-70% och multiklor på normalt 80%.

Roger



Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #28 skrivet: december 26, 2020, 00:28:11:11 »
Det knepiga här är ämnenas olika positiva och negativa egenskaper.

* Inriktar vi oss bara på "säkert vatten" tror jag allt skulle bli enklare

* Inriktar vi oss på poolens alla material, förslitning/risker för metalldelar, plastdelar, silikontätningar, värmare, slangar, då kan det vara en annan femma. En del leverantörer påpekar att garantier inte gäller när en del av medlen används.

* Tar vi med skötsel/underhåll är det samma där. Vad jag fått fram är de som kör brom generellt nöjda när de fått till sina stabila värden.  Chockningen verkar de kunna dra ut en del på vilket givetvis skulle vara önskvärt. Badar man dagligen tror jag själv bromet inte skulle ha chans att hinna med i de fall man kör med flottör. Vi badar väl kanske max 2 ggr per vecka. Med den användningen har jag förstått det som att badet mer eller mindre blir underhållsfritt om jag håller koll på pH och att bromnivåerna är stabila

Jag försöker titta på allt sammantaget vilket givetvis inte är det lättaste.

Att återbilda fritt brom med dubbelt så mycket klor förstår jag inte. Eller blandar jag ihop att aktivera brom med att återbilda fritt brom? Därtill påstås det att chockning behöver inkludera 10 x mängden av det desinficerande ämnet. Det låter osannolikt att jag skulle vilja skicka upp bromnivåerna till 50 (!?).

Antalet kemikalier nu är väl egentligen två. Bromtabletten innehåller brom och diklor och jag chockar med diklor.

Men ni kör med andra ord allt typ av underhåll med klorin?

En av utmaningarna jag har är stigande pH. Höjer inte klorinet värdet ytterligare?

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #29 skrivet: december 26, 2020, 14:35:37:37 »
Gräver runt efter något vettigt test för att mäta hårdhet. Verkar som jag har för låga värden av kalciummagnesium eftersom aluminiumet hela tiden reagerar med pH-.

Dropptest skulle fungera bra men är det något speciellt man måste köra med? Mitt vatten från kranen ska enligt uppgift ligger på mellan 5-7 men jag har gjort nytt vattenprov som jag får svar på inom kort.

Tar även emot tips kring bra medel att tillsätta för att höja hårdheten.

Som tidigare nämnts glider jag upp mot 7,6 rätt snabbt, dagligen. Jag skulle hellre ligga närmare 7,2 generellt är 7,6. För varje gång jag lägger i pH- får jag elaka utfällningar på aluminiumanslutningarna. Jag skrapar bort dessa med naglarna och med en träkniv men de kommer tillbaka direkt.

Gör det någon skillnad för utfällningarna om jag försöker sänka pH mer varje gång så jag direkt hamnar på 7,2 istället för från 7,6 till 7,4?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #30 skrivet: december 27, 2020, 00:13:04:04 »
Hej,

Du har kalk i ditt vatten som små korn. När du tillsätter pH- kommer detta att lösas upp. Tyvärr kommer det då att höja pH. Vidare återbildas kalken vid högre temperaturer.

Alltså din kalk i vattnet skapar en rundgång av sänk pH och pH ökar trots detta.

Finns två sätt att hantera detta. Ta bort kalcium från vattnet eller driva bort koldioxid.
Tyvärr kommer alltid koldioxid att tillföras ditt vatten. Alltså hade jag satsat på att ta bort kalcium och minska hårdheten.

Här kommer mitt tips!
Åk till typ Panduro och köp natriumsilikat (Bildar vattenglas). Sänk pH till ca. 6. Låt gå i en timme. Tillsätt 1/4 dl. flytande natriumsilikat. Gör rent ditt filter efter 24 timmar.

Om kalken fortfarande återbildas? Upprepa processen.

När kalken är borta kan det vara bra att tillsätta en matsked av flytande natriumsilikat i veckan.
Den bildar en beläggning som gör att kalken inte kan bildas på aluminium eller värmare.

Höjer du hårdheten kommer troligen ditt bekymmer att öka.
Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #31 skrivet: december 27, 2020, 11:41:17:17 »
Ok, det är tvärtemot hur jag trodde det fungerade. Om jag har kring 7 i hårdhet nu  verkar det vara långt under rekommenderat för spabad. Jag kommer eventuellt få tag på ett hårdhetstest imorgon för att bekräfta.

Förklaringen jag hittat tidigare är att metalldelar tvingas ge ifrån sig en del i de fall det är för mjukt vatten.

Det är som sagt inga utfällningar på något annat i poolen. Endast på inlopp/utlopp och just efter jag kört pH-.

Observera att det ser ut som kalkutfällningar men när jag rengör anslutningarna märker jag ju att det är gropar i aluminiumet. Metallen verkar alltså förbrukas varje gång jag häller i pH-. Därtill har jag samma mängd utfällning/skador på både inlopp/utlopp (trots att en av dom levererar betydligt varmare vatten till poolen)

pH håller jag i snitt mellan 7,4-7,6 dagligen.
« Senast ändrad: december 27, 2020, 11:51:36:36 av henlin431 »

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #32 skrivet: december 27, 2020, 12:26:50:50 »
jag tog nog fel beslut tidigare. Jag trodde jag hade för hårt vatten innan mitt uran och kalkfilter. Därför tog jag vatten efter filtren. Gången innan blandade jag 50/50.

Kanske borde jag tagit allt vatten direkt innan filtreringen. Jag hade då haft hårdhet 14, istället för 5-7 som jag har nu (baserat på hur kalkfiltret är inställt). Tror vattnet varit betydligt mindre aggressivt då.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Brom granulat
« Svar #33 skrivet: december 27, 2020, 12:52:27:27 »
Roger - läste ditt tips om vattenglas. Verkar superbra. Funkar det i poolen också eller kan det skada liner, filter eller något annat? (Barn?) Bor på Gotland, som ju är gjort av kalk. :) /Johan

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #34 skrivet: december 27, 2020, 13:05:10:10 »
Frågan är väl hur den behandlingen fungerar baserat på vilket filter man har. Jag kör filterbollar, andra kör sand, vissa kör lamellfilter. Det lär väl finnas viss risk att filtret mår halvbra av den där behandlingen?

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Brom granulat
« Svar #35 skrivet: december 27, 2020, 13:11:01:01 »
Precis, jag har en uteplats av betong som är behandlad med vattenglas. Tydligen reagerar natriumsilikatet med betongen och bildar ett skyddande lager. Har glas i sandfiltret. Vill ju inte att det ska becka ihop till en stor glasklump. Men det handlar ju om helt andra koncentrationer här. /Johan

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #36 skrivet: december 27, 2020, 19:28:22:22 »
Roger - läste ditt tips om vattenglas. Verkar superbra. Funkar det i poolen också eller kan det skada liner, filter eller något annat? (Barn?) Bor på Gotland, som ju är gjort av kalk. :) /Johan

Hej,

Det fungerar i en pool också. Ca. 1dl varannan vecka. Backspola efter 24h. Geggar ihop sig rejält annars.

Använder själv sand i mitt filter. Det är bättre på att hantera kalk. Men om du tillsätter natriumsilikat med jämna mellanrum kommer detta bilda kalciumsilikat som fastnar i filtret som du backspolar ut.

När kalciumet är borta från vattnet kan vattenglas bildas som en skyddande hinna som borde vara bra för en liner.

Det är nog den kemikalie för vattenrening som är mest harmlös. Förr konserverade man ägg i detta.

Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #37 skrivet: december 28, 2020, 11:26:14:14 »
Pratade runt med lite olika spaförsäljare och deras erfarenhet av aluminium i bad var generellt dålig. Man ska helt enkelt inte ha aluminiumdetaljer i spabad. Alls.

När det gäller rekommendationer för hårdhet skiljer det sig rejält. Vissa rekommenderar 150-250 ppm, medan andra rekommenderar 250-400 ppm (vilket verkar rejält högt).

Men generellt ska det inte vara några problem om pH hålls inom rimliga nivåer.

Det enda jag verkar kunna göra är att byta anslutningarna till våren. Plast eller rostfritt lär det bli.

@Roger, om man vill ta bort ev. kalkbildning på värmarna, är det vad som sker om man drar ner pH till 6 under 24 timmar? Räcker det för att lösa upp det som redan bildats?

Jag lär demontera värmarna till våren för att kika in i värmarröret och bekräfta hur det ser ut.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #38 skrivet: december 28, 2020, 13:45:23:23 »
Pratade runt med lite olika spaförsäljare och deras erfarenhet av aluminium i bad var generellt dålig. Man ska helt enkelt inte ha aluminiumdetaljer i spabad. Alls.

När det gäller rekommendationer för hårdhet skiljer det sig rejält. Vissa rekommenderar 150-250 ppm, medan andra rekommenderar 250-400 ppm (vilket verkar rejält högt).

Men generellt ska det inte vara några problem om pH hålls inom rimliga nivåer.

Det enda jag verkar kunna göra är att byta anslutningarna till våren. Plast eller rostfritt lär det bli.

@Roger, om man vill ta bort ev. kalkbildning på värmarna, är det vad som sker om man drar ner pH till 6 under 24 timmar? Räcker det för att lösa upp det som redan bildats?

Jag lär demontera värmarna till våren för att kika in i värmarröret och bekräfta hur det ser ut.
Hej,

Du har uppfattat det rätt. Tyvärr när man löser upp kalk kommer det bildas samma som höj alkalinitet. Denna kommer att höja pH trots att du nyss sänkte pH. Alltså bör du ha koll på pH under tiden. Kanske tillsätta pH- en gång till under processen?

Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #39 skrivet: december 28, 2020, 19:31:52:52 »
Hej!

I och med att de flesta leverantörer rekommenderar ett hårdhetsvärde i spabad på mellan 150-250 har jag nu justerat så jag ligger där (strax under 200).

Därtill var jag helt säker på att pH- hela tiden har gett utfällningar/reaktioner på aluminium men inser nu att det lika gärna kan vara kloret/bromet i tablettform som reagerar med aluminiumet. Precis som någon tidigare nämnt.

Jag kommer köra bromtabletterna fram till våren men funderar sen på att gå över till klor helt. Jag är väl inte helt sugen på att köra klorin som desinficering. Har egentligen inget emot att börja med diklortabletter då cya-värdet känns försumbart om man ändå byter vattnet säg 5-6 ggr per år (bad 2 ggr per vecka).

Som det är nu verkar bromtabletterna göra ett rätt bra jobb. Jag har sänkt filtreringen till 2x3 h per dygn. Bromvärdet ligger kring 4 rätt stadigt. Går ner lite vid bad men rätt försumbart vad det verkar. Vill jag öka på bromet får jag fästa något snöre till doseringsflottören som gör att den ligger och guppar nära utloppet från pumpen. Då lär det lösas upp mer brom. Men nu behövs inget mer. Från desinficeringens håll är underhållet lite. Men jag behöver fortsatt jobba med pH- tills jag kommit ner i alkanivåer ytterligare (antar jag).

Det största problemet som jag ser det är de ganska höga alkavärdena jag dras med och som tar lång tid att justera ner varje gång vattenbyte sker. Jag tror att jag nu ligger på 120 från att ha gått ner från nära 200. Fick nyss svar från ett vattenprov och kan då se att vattnet jag fyller poolen med har alka på 190 och hårdhet på 6,1.


En annan fråga som dök upp:

Om jag löser upp ett antal bromtabletter (som innehåller 27% diklor) i en hink som jag låter stå 4 dagar. Är det ett bättre sätt än att krossa tabletter och hälla i poolen direkt? Då får jag dras med rejäla värden länge. Eller ska jag hellre utnyttja kloret i tabletterna och se det som en chockning? Finns ju ingen större anledning att chocka separat med klor vid uppstart och därefter krossa bromtabletter för att få upp bromidbanken? Det blir ju kaka på kaka.


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #40 skrivet: december 28, 2020, 19:55:04:04 »
Hej!

I och med att de flesta leverantörer rekommenderar ett hårdhetsvärde i spabad på mellan 150-250 har jag nu justerat så jag ligger där (strax under 200).

Därtill var jag helt säker på att pH- hela tiden har gett utfällningar/reaktioner på aluminium men inser nu att det lika gärna kan vara kloret/bromet i tablettform som reagerar med aluminiumet. Precis som någon tidigare nämnt.

Jag kommer köra bromtabletterna fram till våren men funderar sen på att gå över till klor helt. Jag är väl inte helt sugen på att köra klorin som desinficering. Har egentligen inget emot att börja med diklortabletter då cya-värdet känns försumbart om man ändå byter vattnet säg 5-6 ggr per år (bad 2 ggr per vecka).

Som det är nu verkar bromtabletterna göra ett rätt bra jobb. Jag har sänkt filtreringen till 2x3 h per dygn. Bromvärdet ligger kring 4 rätt stadigt. Går ner lite vid bad men rätt försumbart vad det verkar. Vill jag öka på bromet får jag fästa något snöre till doseringsflottören som gör att den ligger och guppar nära utloppet från pumpen. Då lär det lösas upp mer brom. Men nu behövs inget mer. Från desinficeringens håll är underhållet lite. Men jag behöver fortsatt jobba med pH- tills jag kommit ner i alkanivåer ytterligare (antar jag).

Det största problemet som jag ser det är de ganska höga alkavärdena jag dras med och som tar lång tid att justera ner varje gång vattenbyte sker. Jag tror att jag nu ligger på 120 från att ha gått ner från nära 200. Fick nyss svar från ett vattenprov och kan då se att vattnet jag fyller poolen med har alka på 190 och hårdhet på 6,1.


En annan fråga som dök upp:

Om jag löser upp ett antal bromtabletter (som innehåller 27% diklor) i en hink som jag låter stå 4 dagar. Är det ett bättre sätt än att krossa tabletter och hälla i poolen direkt? Då får jag dras med rejäla värden länge. Eller ska jag hellre utnyttja kloret i tabletterna och se det som en chockning? Finns ju ingen större anledning att chocka separat med klor vid uppstart och därefter krossa bromtabletter för att få upp bromidbanken? Det blir ju kaka på kaka.
Hej,

Hade önskat att leverantörerna motiverar sina riktlinjer. Konstigt att dessa inte är lika? Vore jag som du skulle jag fråga någon leverantör om detta och visa hur de räknar. Vidare varför finns det ett rekommenderat värde till spabad på hårdhet när ingen använder kalciumhypoklorit som ger högre hårdhet? Hårdheten orsakar fällningar/kalk vid värmaren. Vilket går att undvika enligt det jag skrev tidigare.

Eftersom dina bromvärden inte sjunker så fort borde ditt vatten vara relativt rent.

Funderar på dina bromtabletter som innehåller diklor. Enda anledningen till klor i bromtabletter är att det finns billigare natriumbromid som inte helt bildar fritt brom i ditt vatten. Problemet är när klor ska tillverka fritt brom är att det tar en omväg och bildar bromgas först. Sen bildas bara hälften fritt brom. Alltså dubbel åtgång av klor.

Alla klorprodukter är ärliga om hur mycket klor de bildar som Rickard skrev om.
Många kommuner har högt pH och alkalinitet på sitt vatten.

Har du problem med att sänka pH kan det bero på hårt vatten och alkalinitet.

Om du är förutseende och löser upp klor eller brom några dagar innan kan du spola ned detta i avloppet. Bromet/kloret har då redan förbrukats och är inte verksamt.

Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #41 skrivet: december 29, 2020, 12:13:51:51 »
Ja, nej det kommer inte hända. De jag pratat med kan väl hyfsat om baden de säljer. De kan dessutom repetera det som står på baksidan av förpackningarna Sen är det stopp.

Vi är rätt renliga när vi hoppar i. Duschar alltid innan. Använder inte den bästa tvålen men skulle sånt ge problem i vattnet byts ju ändå vattnet över tid.

Men hur kan vi egentligen jämföra klor och brom när den främst avvikande ingrediensen är människan själv samt det faktum att brom och klor är olika effektivt vid olika temperatur?

En helt vanlig spaägare lär inte kolla sitt pH dagligen. Det innebär att det desinficerande ämnet har fördel om det klarar bredare spann av pH. Därtill tempen i spabad och avvikande effekt mellan klor och brom.

Det finns siffror lite överallt som visar på hur verksamt klor är jämfört med brom i olika temperaturer. Om det stämmer lär det gå åt mer klor än brom vid viss temperatur.


Anledningen till att jag ev. går över helt till klor framåt är att kunna ha mer kontroll på gasningen av kloret. Som det är nu löser ju bromtabletten ut sitt diklor löpande vilket gör att poolens lock lär ta mer stryk än om jag kontrollerat tillsätter klor och låter locket vara öppet under någon timme.

Alternativet är rent brom utan diklor tillsatt (vilket tråden egentligen började som). Då skulle jag kunnat aktivera bromet mer kontrollerat. Men granulatet verkar vara kört om jag inte importerar från "långbortistan"

I mitt fall letar jag inte kostnadsbesparingar. Jag är främst ute efter ett enkelt sätt att dosera som gör skötseln så stabil som möjligt och säkerheten så hög som möjligt. Att be frugan gå ut och hälla i granulat i motvind i poolen kommer ju inte hända. Här skulle det vara enklast att bara säga. "Hämta 2 tabletter från förpackningen som heter "x". Lägg dessa tabletter i doseringsflottören. Låt locket vara öppet en timme, stäng därefter locket.

I övrigt tycker jag det är intressant och kul att hålla på. För egen del är enda sättet att reda ut vad som passar bäst, att helt enkelt testa 2-3 olika lösningar fullt ut och utvärdera vad som fungerar bäst i relation till enkelhet. Men målet är ju att få varje lösning stabil och kunna mätta effekt. Det enda negativa är väl att det drar iväg med diverse mätutrustning. Min gissning är att de flesta som köper badtunna/spa idag köper en burk med klor och en burk med teststickor.

Jag förhörde en kollega på jobbet kring hur han gjorde med sitt spa. Han hade köpt det som rekommenderades vilket var snabblösliga klortabletter som han lade i efter varje bad och 4 tabletter vid uppstarterna. Sen bytte han vatten 3-4 ggr per år. Ingen chockning. Det hade funkat hittills. I övrigt nämnde han inte mycket om skötseln. Hade jag gjort likadant hade det varit kört ganska snabbt på grund av alka, stigande pH och annat som behöver manövreras, i alla fall under de första veckorna efter påfyllning.

Brunnsvatten före/efter diverse vattenfilter i huset verkar vara utmanande rent generellt. Kommunalt vatten hade troligtvis varit enklare att använda.

Jag ringde runt en del igår och pratade med olika leverantörer. Jag frågade specifikt om aktivt syre. Han sa att det rekommenderades rätt brett och generellt fungerade bra. Som du var inne på var målet att tillsätta syret när bromnivåerna gått ner ordentligt efter bad. Som du säger tar bromet och aktivt syre ut varann men jag antar att det är som när man slänger i klor i ett brombad. Viss del av kloret får tag på föroreningarna och en viss del hinner få tag på bromet och omvandlar detta till brominer. Han bekräftade också att mätningar generellt är svåra att göra med aktivt syre. Tror det underlättat att skriva det på förpackningarna eftersom aktivt syre sällan används som enda ämne, utan alltid ihop med något annat och vars enda syfte att oxidera.

I övrigt har jag sett en del jämföra aktivt syre med syret i luften. Det drar paralleller till att det skulle vara ofarligt. Det är nog den största orsaken till att aktivt syre tagit sig in på marknaden. Det blir lite sned marknadsföring och en osund jämförelse med desinficerande medel i och med att syrets primära uppgift inte är desinficering.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #42 skrivet: december 29, 2020, 18:35:40:40 »
Hej,

Ditt näst sista stycke var roligt att läsa. Äntligen rätt information från leverantörer. För ca.1år sedans var det inte så. Gissar att de läst en massa inlägg på forumet.

Välkommen in i klorens värld.

Spaklor, diklor snabbklor, aktionchock, dagsklor, oorganiskt, organiskt, stabiliserande, ostabiliserande, snabbverkande, flytande, fast, triklor, långsamklor, veckoklor, multiklor osv. Listan blir lätt lång.

Vidare har dessa klor en mängd handelsnamn.
Ofta innehåller dessa en massa hjälpkemikalier.

Man kan också hoppas att leverantörer av aktivt syre kanske rekommenderar en katalysator/aktivator som kopparsulfat för att frigöra syret från det aktiva syret. Processen går mycket fortare då. Vidare bättre oxidationsmedel en kortare stund som inte stör typ fritt brom. Fritt syre kan vara ett desinfektionsmedel om det frigörs fort.

Roger

« Senast ändrad: december 29, 2020, 19:23:22:22 av Roger. »

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #43 skrivet: december 29, 2020, 19:48:45:45 »
Jag har förstått att det aktiva syret säljs tillsammans med algdräp, METANAMIN, N-METYL. Det är den jag köpte och den rekommenderades i algförebyggande syfte. Både i kombo med brom men framförallt aktivt syre.

Oklart om jag ska fortsätta använda den eller inte. Jag har bevisligen ingen algtillväxt just nu men om det beror på algdräp eller inte ska jag låta vara osagt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #44 skrivet: december 29, 2020, 19:56:06:06 »
Hej,

Alger behöver solljus för att leva. Hur ofta upplever ett spabad solljus?

Alltså trivs inte alger i ett spabad. Det gör bakterier som hålls tillbaka med desinfektionsmedel.

Så hur kan man rekommendera algdräpare när inte alger kommer att uppstå?

Roger
« Senast ändrad: december 29, 2020, 20:13:05:05 av Roger. »

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #45 skrivet: december 29, 2020, 20:47:08:08 »
Jag lyckades med bedriften tidigare. Troligtvis för att pH drogs uppåt mer än jag hade koll på i början. Fördelen var att ungarna kunde springa runt i badtunnan ett antal varv tills vattnets fart höll igång sig själv. Det var så halt på sitsarna att jag åkte med, varv efter varv. Det var kul en stund men sen tömde jag badet och började om efter det.

Så bevisligen går det även utan sol när förutsättningarna är rätt (fel)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #46 skrivet: december 29, 2020, 21:05:58:58 »
Hej,

Många misstar sig att det är alger när det i själva verket är bakterier. De senare skapar en hal biofilm. Långt mycket halare än alger.

Alger i ett bad är alltid grön.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #47 skrivet: december 29, 2020, 21:13:14:14 »
Hej,

Det ljusbruna/rosa du ser i duschen, handfatet eller i tvättmaskinens dosering är inte fett osv. Det är bakterier som kommer från dricksvattnet som hittat en miljö som de kan föröka sig i.

Färgen liknar den nyliga tråden om en smutsig vattenlinje. Se skimmerns färg. Detta är bakterier.

Roger
« Senast ändrad: december 29, 2020, 21:20:58:58 av Roger. »

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #48 skrivet: december 29, 2020, 22:01:56:56 »
Det kan säkert ha varit bakterier. Oavsett var det ett resultat av att ha förlitat sig på Biocool som jag körde med då. Har inte riktigt greppat hur det ämnet fungerar men det rekommenderas överallt. Som allt annat som inte fungerar speciellt bra.

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #49 skrivet: december 29, 2020, 22:45:32:32 »
Snappade upp i ett annat forum att en del klorinsorter innehöll just natriumsilikat. Det var ämnet du nämnde tidigare. Antar att man skall tillsätta det separat enligt beskrivning om man vill få till vattenglaset.

Kloret gäckar mig fortfarande. Klorgasning över 35 grader vad det verkar. Men gasar inte allt klor (även diklor) och hur länge håller gasningen på, det vill säga hur länge bör man ha av locket för att slippa skador på locket och kuddar över tid?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #50 skrivet: december 30, 2020, 12:55:59:59 »
Hej,

Oavsett vilket klor man använder så bildar det fritt klor i form av hypoklorit och hypoklorsyra (underklorsyra på Svenska).

Om pH går ner till 4 kommer detta att bilda klorgas från fritt klor.
Den mängd klorgas som skulle kunna bildas vid normalt pH och klornivå är troligen inte mätbart.

Anledningen till att locket ska vara av vid tillsats av klor har att göra med att kloret bildar bundet klor med ammoniak och ammoniumjoner. Det som vi utsöndrar vid bad. Första steget är monokloramin (luktlös). Andra steget är dikloramin (luktar badhus). Sista steget är trikloramin som är olöslig i vatten (sticker i ögon, näsa och hals).

Det som avgör vilket bundet klor som bildas har att göra med förhållandet mellan kväve och fritt klor.
Trikloramin är en mycket reaktiv molekyl. Det är en föregångare till nitroglycerin. Den är gul och oljig. Flyter runt på ytan tills den dunstar eller reagerar med något.

Alltså, det är sista steget av bundet klor som förstör locket.

Roger

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Brom granulat
« Svar #51 skrivet: december 30, 2020, 15:29:00:00 »
Tack Roger för tips och svar på min fråga om natriumsilikat i poolen, som var lite utanför ämnet i tråden. Ska se om det kommer till nytta i sommar!

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #52 skrivet: december 30, 2020, 19:05:47:47 »
Hej,

Åter till en av tidigare frågor.
Har du inlopp och utlopp av aluminium bör du måla dessa. Kan vara så att pH- oxiderar aluminiumet till aluminiumhydroxid. Den senare liknar kalk.

Roger






Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #53 skrivet: januari 01, 2021, 01:04:46:46 »
Ja, det låter troligt. Insåg senaste dagarna att jag får utfällningar (kalkliknande) på anslutningarna oavsett om jag använt pH- eller inte. Så jag antar att det är kloret/bromet som gör det.

Enklast torde vara att byta till rostfritt eller plast till våren. Går ju att löpande borsta ner utfällningarna men de sitter rätt bra. Viktigast är at det inte är i värmaren (som jag antar är rostfritt)

Gott nytt!

Och tack för alla tips och råd!

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #54 skrivet: januari 02, 2021, 20:39:21:21 »
Nu verkar för övrigt pH har stabiliserat sig. Om det har med att jag körde rekommenderade värden på hårdhet eller att alka har sjunkit till 80-100 ska jag låta vara osagt men det pekar väl på alka.

Förra gången chockade jag med 14 gram diklor. Jag hamnade då på bara 5 i bromvärde. Denna gång chockade jag med 20 gram. Då gled jag upp till lite drygt 10, för att sedan gå tillbaka till 5 dagen efter. 20 gram verkar vara receptet för min badtunna. I båda fallen började jag med bromvärde på 2 efter bad.

Läser fortsatt att det skrivs att 10 ggr vanliga värdet behövs för att lösgöra bundet brom/klor. Det låter väl osannolikt att man trycker upp bromvärdet till 50 om man ligger på 5 från början?


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #55 skrivet: januari 04, 2021, 14:50:12:12 »
Hej,

Det kallas för brytpunktsklorinering (8-10). Detta förhållande mellan bundet klor och klor måste vara nästa 10 för att sista steget trikloramin ska bildas för att kunna vädras ut.
Tyvärr använder du diklor för att driva bort bundet klor. Då har du en parameter till att ta hänsyn till. Det är cyanursyra. Vilket påverkar hur mycket bundet klor du kan driva bort. Vidare din verkliga desinfektion.

Här kan du läsa om 7,5%-metoden eller om kvoten bundet klor och klor som inte ska uppnå 20.

Anledningen är att cyamursyra (CYA) binder till sig kloret hårdare än bundet klor. Handlar om att mätta CYA innan det kan bilda trikloramin.

Roger



Utloggad Mffrulez

SV: Brom granulat
« Svar #56 skrivet: oktober 21, 2021, 20:05:02:02 »
Nu verkar för övrigt pH har stabiliserat sig. Om det har med att jag körde rekommenderade värden på hårdhet eller att alka har sjunkit till 80-100 ska jag låta vara osagt men det pekar väl på alka.

Förra gången chockade jag med 14 gram diklor. Jag hamnade då på bara 5 i bromvärde. Denna gång chockade jag med 20 gram. Då gled jag upp till lite drygt 10, för att sedan gå tillbaka till 5 dagen efter. 20 gram verkar vara receptet för min badtunna. I båda fallen började jag med bromvärde på 2 efter bad.

Läser fortsatt att det skrivs att 10 ggr vanliga värdet behövs för att lösgöra bundet brom/klor. Det låter väl osannolikt att man trycker upp bromvärdet till 50 om man ligger på 5 från början?

Använder du brom än?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan