VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köpråd premium  (läst 4096 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad addell

Köpråd premium
« skrivet: maj 23, 2018, 13:34:13:13 »
Hej,

Jag har planer på att skaffa mig ett spabad. Budget är inte fastställt men runt 100'.
Kraven har väl inte kommit längre än: separat cirkulationspump, minst 3kw värmare och 1 liggplats + minst 4 sittplatser.

Det som finns i närheten av mig är:
- Viskan
- Folkpool (Jacuzzi, Dimension One, Vita)
- Hydropool
- Coast

Så ja, jag tänker att jag handlar av någon som ligger i närheten. De företag som säljer dessa här har vart på marknaden länge och ser bra ut på pappret.
Är lite insnöad på Coast då de bland annat lämnar livstids garanti på pumpar.
Men i slutändan kanske inte det spelar så stor roll vilken av dessa tillverkar man väljer? Ser ni någon fördel/nackdel med dessa märken?
Eller får man bara gå på mest "bang for the buck"?

Poolgiganten

Utloggad jbr

SV: Köpråd premium
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2018, 13:47:23:23 »
Varför krav på separat cirkulationspump?
(Då försvinner väl för övrigt märket du är insnöad på, dvs. Coast  ;))

Utloggad addell

SV: Köpråd premium
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2018, 14:28:05:05 »
jbr: Det har du mycket rätt i! Det kommer stå ca 3 meter från huset, min tanke med separat cirkulationspump är att ljudnivån skiljer markant?
Men som jag tolkar det på Coasts hemsida är att en pump går 1/3 av max-rpm totalt 8 timmar om dagen.

Utloggad TheSwede

SV: Köpråd premium
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2018, 17:22:26:26 »
jbr: Det har du mycket rätt i! Det kommer stå ca 3 meter från huset, min tanke med separat cirkulationspump är att ljudnivån skiljer markant?
Men som jag tolkar det på Coasts hemsida är att en pump går 1/3 av max-rpm totalt 8 timmar om dagen.

Mitt bad står 30cm från väggen å jag hör inte pumpen in.

Utloggad Lassse

SV: Köpråd premium
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2018, 23:24:35:35 »
Då ska du kolla på :
Hydropool
Coast spa

Och om du har dessa 2 i närheten så kolla in dom också:
Artesian spas
Hotspring

Jämför noga vad du får för pengarna bara.
Och kolla inte på hur badet ser ut utan kolla under kabinettsidorna,det är där skillnaden syns.
« Senast ändrad: maj 24, 2018, 07:33:17:17 av Lassse »

Utloggad Telekiter

SV: Köpråd premium
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2018, 10:21:55:55 »
..och även kanadensiska "Arctic Spa" klassar in som premiumtillverkare.

/Urban.

Servicegubben

  • Gäst
Servicegubben
SV: Köpråd premium
« Svar #6 skrivet: maj 24, 2018, 20:05:59:59 »
Om ljudet är viktigt så kolla Viskan. De har numera ljudabsorberande isolering. Viskan och Artic är inte fullskummade vilket även är en fördel ur både gällande service och ljud. De fullskummade baden har som regel ingen isolering där pumparna sitter vilket gör att ljudet ”smiter ut” på ett annat sätt.

Utloggad Lassse

SV: Köpråd premium
« Svar #7 skrivet: maj 24, 2018, 22:50:45:45 »
Om ljudet är viktigt så kolla Viskan. De har numera ljudabsorberande isolering. Viskan och Artic är inte fullskummade vilket även är en fördel ur både gällande service och ljud. De fullskummade baden har som regel ingen isolering där pumparna sitter vilket gör att ljudet ”smiter ut” på ett annat sätt.

Både Artesian spas , Coast spa och Hydropool har isolering både utåt och på insidan av karet så ljudet från pumpar inte ska störa när man badar eller när badet går.
Viskan spa och Arctic spa har ingen isolering mot karet,så ljudnivån vid bad blir då högre i själva karet.
Och nästan inga premiumtillverkare har 90 gradare i flödesriktningen som ger onödigt ljud.

Servicegubben

  • Gäst
Servicegubben
SV: Köpråd premium
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2018, 08:16:01:01 »
Nja, det stämmer ju inte riktigt. De märken du nämner har ju ingen direkt isolering där pumparna sitter. Hade de haft det så skulle detböi för varmt där.
Sen så vet jag att Viskan har en annan typ av förstärkning av sina bad som dessutom fungerar som just ljuddämpning. Men, i ärlighetens namn pratar vi marginella skillnader här mellan premiummärkena som har separat cirkulationspump.
Så svaret på ursprungsfrågan är nog snarare att det är viktigare att provsitta baden så du sitter skönt även utan vatten i.
Att du känner dig trygg med de du handlar från.
Du kommer höra ung sammasak från alla återförsäljare att det finns reservdelar, att deras varumärke är så stort o de kommer inte vilja smutsa ner det om det skulle inträffa ngt etc. Detta är def inte sant. Detta är en liten branch och den absolut största mängden spa säljs i USA av Amerikanska tillverkare (eller Mexikanska, där de flesta faktiskt produceras 😄) så att tro att de direkt bryr sig om en kund i lilla sverige är lite naivt. Att du efter mkt mailande kan få en reservdel är nog det du kan räkna med. DÄRFÖR - viktigt att du känner dig trygg med återförsäljaren och hur dennes historik ser ut.
Här är Folkpool nog starkast. Funnits länge och har def störst omsättning i denna branchen.
Liknande fördel med Viskan återförsäljare. Där har du trygghet i två led. Dels från själva återförsäljaren (som är en egen juridisk person) samt från Viskan då de är en Europeisk leverantör och har helt andra skyldigheter än leverantörer utanför EU.

Utloggad addell

SV: Köpråd premium
« Svar #9 skrivet: juni 07, 2018, 11:27:42:42 »
Allt kändes rätt direkt på plats så jag slog till på ett Hydropool Self-cleaning 790.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan