VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Engångsfilter eller tvättbara lamellfilter till spa?  (läst 4647 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

Engångsfilter eller tvättbara lamellfilter till spa?
« skrivet: mars 02, 2017, 09:53:23:23 »
Jag skulle vilja ha råd om engångsfilter till spa.

Jag har hittills bara använt tvättbara lamellfilter från Pleatco men funderar på att prova engångsfilter. Det verkar som att det t.o.m. skulle kunna gå att använda engångsfilter till samma kostnad.

Hos en återförsäljare av engångsfilter står det:

http://www.kuben.se/spafilter-3-man-engangsfilter/spafilter-3man-for-arctic-viskan-denform-folkpool-calspa-hydropool-m-fl.html

"Ska bytas var tredje månad vid normalt badande, används 2 filter så byt efter 5-6 månader.”
Just denna information har jag inte läst någon annanstans så jag funderar på om det är korrekt (har dock heller ingen information om att det skulle vara fel).

Jag har två filter i mitt spa och därför skulle jag alltså bara behöva byta två gånger om året. 4 filter x 300 kr = 1200 kr/år.

Om jag kör på de lite dyrare kvalitetsfiltren från Pleatco...
(tex det här som verkar vara Top Notch bland tvättbara filter: http://www.spaprylar.se/pleatco-advanceddual-core-cartridge-prdc25-coast-spas-p-711.html?cPath=3_57 )
...så blir årskostnaden faktiskt högre än med engångsfilter.

Det står att engångsfilter tar mindre partiklar "engångsfilter tar bort partiklar ner till 1-5 mikron att jämföra med traditionella tvättbara lamellfilter som inte klarar mer än ner till ca. 20 mikron.”

Om det stämmer att engångsfilter gör vattnet renare, kräver mindre arbete, mindre rengöringskemikalier (för filtertvätt) - och till en lägre kostnad - varför använder då inte alla engångsfilter? Ok, jag vet att man kan köpa billigare tvättbara filter och säkert komma ner något i pris - men om man bortser från att man kan komma billigare undan om man väljer billigare tvättbara filter...

Om målet är bästa möjliga filtrering, inte lägst möjliga kostnad.

Finns det några nackdelar med engångsfilter?


Övrig information:
Jag har ett Viskan Ekerö 1715 liter och badar ca 190 badtimmar om året (125 personer) vilket motsvarar 3,6 badtimmar/vecka (2,4 personer i badet per vecka som badar 1h 30 minuter i snitt). Jag byter vatten efter ca 170 dagar (3-4 gånger per år) och kör med rörrent vid varje byte och använder brom som sanitizer (flottör som utsöndrar 2 gram/dag) och aktivt syre som chock. Använder kommunalt vatten av god kvalitet. Mäter ph/brom/alka 1-2 gånger i veckan med Taylor kit. TDS går aldrig över 800 OSU innan jag byter vatten. Duschar alltid innan bad. Har alltid kristallklart vatten.
« Senast ändrad: mars 02, 2017, 11:19:36:36 av Kenneth »

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Engångsfilter eller tvättbara lamellfilter till spa?
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2017, 13:03:50:50 »
Hej.
Jag har kört med engångsfilter nu sedan förra sommaren. Nu med lite erfarenhet så har jag själv lite funderingar runt detta och har frågat på detta forum, utan nått svar. D u kan ju söka på mitt namn så ser vad jag funderar över.

Nåväl, en erfarenhet jag har är att du inte visuellt kan se någon skillnad på vattnet pga det bättre filtreringen (1-2 mikron jmf med 20 mikron hos vanliga filter). Kostnaden blir nog betydligt högre med engångsfilter ändå. Det finns flera här på forumet som säger att de använt samma vanliga filter i flera år (trots den rek som finns om att de bara håller i maximalt 1 år, typ). Så tvättbara filter håller betydligt längre än vad som finns angivet på förpackningen. Jag har två vanliga tvättbara filter sedan tidigare som jag nu börjat använda igen (pga den fråga jag ställt själv) och provar nu att tvätta dem i diskmaskinen, vilket någon här testad med goda resultat.

Jag har i övrigt inga dåliga erfarenheter av engångsfiltren, det är enkelt och man slippar slabba med dem så det är väldigt smidigt. Jag körde med samma engångsfilter hela vägen mellan vattenbyte, dvs typ 4 månader. Men då badar jag inte alls lika mycket som du.

Funkar det bra att tvätta filtren i diskmaskinen så finns det ingen större anledning med de dyrare engångsfitren som jag ser det. Eventuellt kan det va skönt slippa hålla på med filtren under vintern men det är verkligen inget som jag stör mig på faktiskt.

Jag har kvar två st engångsfilter (köpte en sån 4 för 3 förpackning) och nu blir det vattenbyte om några veckor och då ska jag köra med dessa igen. Så får jag utvärdera om det är värt kostnaden när de är förbrukade.

Som sagt så märker jag ingen skillnad på vattnet mellan de två typerna av filter.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan