CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alkanitet (TA)  (läst 4799 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Watch

Alkanitet (TA)
« skrivet: mars 02, 2017, 06:40:12:12 »
Hej.
Har haft mitt spa drygt ett år nu. Har under året ofta kontrollerat ph och klor men inga andra värden. Ph har oftast legat bra och stabilt. För några månader sedan fick jag för mig att jag skulle mäta alkaniteten och den visade sig ligga mycket lågt.
Jag införskaffade då Alca-Plus för att höja värdena till de rekommenderade 80-120 mg/l. Detta påverkade mitt ph så att jag var tvungen att korrigera det. Antingen blev det för högt eller så blev det för lågt. Jag fick helt enkelt svårt att stabilisera mitt ph-värde när jag började laborera med alkaniteten. Nu har jag slutat med Alca-Plus och mina ph-värden är återigen stabila och lättjusterade. Alkaniteten skall ju medverka till att stabilisera ph-värdet men för min del skapade det bara mer jobb, jag fick det svårare att få rätt ph-värde och att stabilisera det.
Min fråga är; har alkaniteten någon annan betydelse för vattnet förutom att den är tänkt att hjälpa till med stabilisering av ph-nivån?

Poolgiganten

Utloggad danjan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool och Spa
    • Visa profil
    • Villa Farris
SV: Alkanitet (TA)
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2017, 07:28:55:55 »
Alca  höjer ph
Ph - sänker PH och Alca

Så höj alca när ph är lågt

Högt Alca kan orsaka
Hud och ögon irretation
Grumligt vatten
mm

Lågt Alca
Hud och ögon irretation
Frätande på metaller
mm





Sverige:
SPA Hydropool 775  Pool J & F ca 3x6 med VP

Spanien:
SPA Caldera Martinique     Pool gjuten njurformad

Utloggad Watch

SV: Alkanitet (TA)
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2017, 08:58:24:24 »
Alca  höjer ph
Ph - sänker PH och Alca

Så höj alca när ph är lågt

Högt Alca kan orsaka
Hud och ögon irretation
Grumligt vatten
mm

Lågt Alca
Hud och ögon irretation
Frätande på metaller
mm

Hej.
Så om jag ligger med ett stabilt ph på låt oss säga 7,3 och en klorhalt på 1,2 så påverkar alca i sig ändå vattenkvalitèn? Alca har alltså inte som enda uppgift att stabilisera ph-värdet? Jag hade fått för mig att det var när ph var för lågt eller för högt som man riskerade att få de problem som du pekar på genom ph:s inverkan på kloret. Jag tänkte att Alca i sig endast indirekt genom sin påverkan på ph hade någon betydelse. Om man då inte har problem med sitt ph så tänkte jag att man kunde bortse från Alca.
« Senast ändrad: mars 02, 2017, 09:14:43:43 av Watch »

Utloggad Kenneth

SV: Alkanitet (TA)
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2017, 10:19:17:17 »
Min erfarenhet är att det inte går att ha Alkaliniteten på 80-120 och ha ett stabilt ph i spa. Det fungerar säkert i pool men inte i spa (eftersom spa har pumpar som driver upp ph på ett kraftigare sätt än i pool). Det är obegripligt att alla spa-kemi-tillverkare rekommenderar Alka på 80-120. Det är möjligtvis logiskt om man vill sälja mycket spakemikalier för det är, enligt min erfarenhet, en jo-jo kamp du aldrig kommer att vinna. Får du upp Alka till 80-120 så åker ph upp och då måste du sänka Ph och då åker Alka ned igen - i en never ending story. I mitt spa så blir ph stabilt om jag har Alka nivån på 40. Har jag över 40 så ökar ph och har jag lägre än 40 så minskar ph.

Läs gärna denna tråd på ett amerikanskt forum där jag tycker att det finns mycket duktiga rådgivare: (jag är frågeställaren och min tes att Alka ska vara under 50 snarare än runt 80-120 tycks få stöd).
http://www.troublefreepool.com/threads/130489-Questions-regarding-Spa-chemistry-that-is-not-found-in-my-manuals

Ska jag ge tre råd som jag önskar att jag haft koll på när jag köpte mitt spa så är det:
Håll Alka på 40-50 (inte 80-120) samt ph på 7,4-7,6 (svårt att hålla ph lägre i spa).
Kör med Brom i dispenser-rör (många fördelar mot klor) - Chocka med aktivt syre.
Köp bra test kit: Jag har provat det mesta och fastnat för Taylor Kit 2006C (dropptest). Finns tyvärr inte i Sverige, jag beställer via e-Bay eller Amazon.com

Här beskriver jag mer utförligt om Taylor Kit samt mina erfarenheter av olika test: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13002.0
« Senast ändrad: mars 19, 2017, 18:24:21:21 av Kenneth »

Utloggad Watch

SV: Alkanitet (TA)
« Svar #4 skrivet: mars 02, 2017, 10:29:01:01 »
Det var precis den här jojo-effekten jag hamnade i.

Utloggad Telekiter

SV: Alkanitet (TA)
« Svar #5 skrivet: mars 02, 2017, 13:38:19:19 »
Jag har också problem med att regelbundet tvingas addera hiskeliga (typ 45 ml/vecka) mängder Alka+ för att hålla 80-120 ppm. Och försöker hålla pH på rätt nivå. Dock använder jag bara vanliga testremsor och just pH är riktigt svårt mäta med dessa :(

Är det någon som provat denna?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Pool/Poolvard/Pooltestare-for-pH-och-klor-2000037995/

Priset tyder ju på att den inte är bra förståss, men någon kanske vet nått? Priset är ju inte värre än en förpackning testremsor :)

/Urban.

Utloggad Watch

SV: Alkanitet (TA)
« Svar #6 skrivet: mars 02, 2017, 14:00:39:39 »
Hej.
Jag kör med en Scuba II och det fungerar bra. Ansluter mig nog till det som Kenneth beskriver ovan.

Utloggad Thomas.M

  • Cyklist,Hobbyfotograf,golfspelare.
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hydropool Serenity SE5
    • Visa profil
SV: Alkanitet (TA)
« Svar #7 skrivet: mars 03, 2017, 10:21:21:21 »
Vilken djungel med alla tester,och jag har inte ens fått mitt Spa än. ;D
Men jag läser allt och lär mig lite i taget.

Utloggad TommyC

SV: Alkanitet (TA)
« Svar #8 skrivet: mars 03, 2017, 11:56:22:22 »
Är det någon som provat denna?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Pool/Poolvard/Pooltestare-for-pH-och-klor-2000037995/

Priset tyder ju på att den inte är bra förståss, men någon kanske vet nått? Priset är ju inte värre än en förpackning testremsor :)
Nej, men jag har mycket annan erfarenhet av Biltema och den säger mig att jag inte skulle lägga 200 kr på vad som sannolikt är skräp.  ;D

Biltema säljer en salig röra av bra grejer och skräp.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Gordon Liddy

  • I pool- och spabranchen
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tyringe
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool jodå!
    • Visa profil
SV: Alkanitet (TA)
« Svar #9 skrivet: mars 03, 2017, 17:53:42:42 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag