VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: AguaChek - Vad menas med "ppm STABILIZER (PAD NEAREST HANDLE)"  (läst 8175 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
AguaChek - Vad menas med "ppm STABILIZER (PAD NEAREST HANDLE)"
« skrivet: januari 28, 2017, 16:35:14:14 »
Jag testar mitt spa med AguaChek teststickor. Värdena för pH, Klor och Alkanitet ligger på bra nivåer enligt stickan, men "ppm STABILIZER (PAD NEAREST HANDLE)" ligger alldeles för lågt. Vad menas med det? Vilken kemikalie ska jag använda för att få rätt nivå?
Vattnet just nu är ganska grumligt trots att jag bytte för 6 veckor sedan.
De kemikalier jag använder mig av för att ligga på rätt nivåer är (dock inte samtidigt):

Spa Klor Tabs 20g (2 st i bräddavloppet)
Spa Alkanity Up
Spa Oxi Booster
Spa PH Plus
Spabad Hydropool Serenity 8000

Poolgiganten

Utloggad Wildkris

SV: AguaChek - Vad menas med "ppm STABILIZER (PAD NEAREST HANDLE)"
« Svar #1 skrivet: januari 29, 2017, 15:55:30:30 »
Stabilizer är hur mycket cyanursyra du har i vattnet. Den kommer med stabiliserat klor. Den vill du hålla låg. För höga halter cyanursyra gör kloret i stort sett verkningslöst!

Är du säker på att den är låg och inte hög? Låter konstigt att efter 6 veckors klorerande ha låga värden om du inte använder ostabiliserat klor, men du skrev spaklor och det är alltid stabiliserat.
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: AguaChek - Vad menas med "ppm STABILIZER (PAD NEAREST HANDLE)"
« Svar #2 skrivet: januari 29, 2017, 17:09:30:30 »
Stabilizer är hur mycket cyanursyra du har i vattnet. Den kommer med stabiliserat klor. Den vill du hålla låg. För höga halter cyanursyra gör kloret i stort sett verkningslöst!

Är du säker på att den är låg och inte hög? Låter konstigt att efter 6 veckors klorerande ha låga värden om du inte använder ostabiliserat klor, men du skrev spaklor och det är alltid stabiliserat.

Stickan var nästan gul och på burken står det att orange är lågt och lila är högt. Enligt burken så bör man ligga i mitten med värden mellan 30-100. Mitt var nog närmare 0.
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad Wildkris

SV: AguaChek - Vad menas med "ppm STABILIZER (PAD NEAREST HANDLE)"
« Svar #3 skrivet: januari 29, 2017, 20:33:37:37 »
Stickan var nästan gul och på burken står det att orange är lågt och lila är högt. Enligt burken så bör man ligga i mitten med värden mellan 30-100. Mitt var nog närmare 0.

Cyanursyran är i första hand användbar i en vanlig utomhus pool då det skyddar kloret att brytas ner av solen men i ett spabad har man locket som skyddar.
En viss mängd cyanursyra kan vara bra då det gör kloret mindre aggressivt.
Hur många gånger har ni badat och hur många gånger har ni klorerat? Vilket märke är det på kloret?
Titta på burken, om kloret är Natriumdiklorisocyanurat så är det cyanursyra i men om det står Kalciumhypoklorit har den ingen cyanursyra. Men jag är ganska säker på att om det är spaklor så är det natriumdiklorisocyanurat.
Dynasty Spa Club 7L

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan