VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad ska man köra för desinfektion i en inomhuspool ?  (läst 8055 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Vad ska man köra för desinfektion i en inomhuspool ?
« Svar #10 skrivet: november 12, 2021, 12:06:24:24 »
Stämmer det som Jessesun säger, eller blir bara fler moment att hålla koll på?
Vi har en inomhuspool och vi kör med saltklorinator och Uvc-Ljus, och med en eller två månader mellanrum slänger jag i en multipuck. Om multipucken bidrar med något eller inte, är utanför min kunskap, men placebo effekten är där :)
Men jag är nyfiken på om det går att ev, komplettera med ozon? Kloka tankar om det, någon?

Jag skulle vara väldigt försiktig med multipucken om jag var du då dessa brukar innehålla cya så kommer det med tiden att bygga upp ett för högt värde för dig. Du har ingen nytta av cya då du har inomhuspool.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad ska man köra för desinfektion i en inomhuspool ?
« Svar #11 skrivet: november 12, 2021, 15:05:18:18 »
Precis, kör med Temposticks eller liknande CYA-fritt istället.
Ozon känns som överkurs, och lite farligt i en inomhusmiljö kan jag tycka, men jag är ingen expert på det.
Vi har Ozon i vårt SPA-bad och i de doseras det nog mer eller mindre som regel via venturi-rör för att få en skapligt stabil inblandning.
Har ingen aning om den fungerar, men som så många andra så antar jag att den lagt av på vårt gamla SPA-bad - jag har dock inte märkt någon skillnad på vattenkvalitén mot när badet var nytt.
Eftersom det är så pass svårt/dyrt att kontrollera OM det fungerar så har jag helt enkelt valt att inte bry mig om det där.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jessesun

  • ceo
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: China
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vad ska man köra för desinfektion i en inomhuspool ?
« Svar #12 skrivet: november 12, 2021, 16:20:20:20 »
1. När man tillsätter ozon till vattnet i en inomhuspool ska man säkerställa tillräcklig mängd ozon i vattnet och koncentrationsuppehållstiden, och samtidigt avlägsna kvarvarande ozon i vattnet efter ozonsterilisering, och annat är att hantera ozon som rinner ut i luften (säkerhetskoncentration <0,1 ppm), ozonvatten och luft har detekteringsinstrument, och det finns ett ozonlarm i luften för att samarbeta med PLC för att automatiskt styra ozonkoncentrationen, inget behov att oroa sig
2. När man tillsätter ozon i vattnet, oavsett om det är jetflow, luftning eller mikronano, måste ozonkoncentrationen i vattnet testas, annars vet man inte hur mycket man tillsätter, vilket är hemskt. Beräkna inte baserat på din vattenförbrukning, ozongeneratorns effekt och blandningseffektiviteten, eftersom det finns för många varierande faktorer. Uppskattning används endast vid design och konfigurering av ozonsystemet. Vanligtvis är det utrustat med stort eller litet, och sedan behöver det justeras kontinuerligt under användning, såsom ström, luftvolym och undertryck. Fram till angiven tid, ozonet koncentrationen uppfyller bara standarden.

Till exempel har din ozongenerator en markerad effekt på 100 gram per timme. När den sjunker med 50 gram per timme, hur vet du om du inte testar den?

Det kommer att finnas två problem om ozonkonfigurationen inte håller standarden

1. Steriliseringseffekten är inte upp till standarden på grund av otillräckligt ozon
2. Överdrivet ozon kommer att kosta avfall
Jesse

CE Environment Technology Co., Ltd

Utloggad TommyC

SV: Vad ska man köra för desinfektion i en inomhuspool ?
« Svar #13 skrivet: november 14, 2021, 12:12:20:20 »
Klor fungerar utmärkt för att hålla vattnet fritt från bakterier och alger. Det räcker med klor. Ytterligare lösningar på ett obefintligt problem adderar bara kostnader utan fördelar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vad ska man köra för desinfektion i en inomhuspool ?
« Svar #14 skrivet: december 02, 2021, 20:52:48:48 »
Stämmer det som Jessesun säger, eller blir bara fler moment att hålla koll på?
Vi har en inomhuspool och vi kör med saltklorinator och Uvc-Ljus, och med en eller två månader mellanrum slänger jag i en multipuck. Om multipucken bidrar med något eller inte, är utanför min kunskap, men placebo effekten är där :)
Men jag är nyfiken på om det går att ev, komplettera med ozon? Kloka tankar om det, någon?
Hej,

Sluta med din multipuck.
Undvik gärna ozon om du har en möjlighet. Vilket du har.
Teoretiskt är en klorinator bäst. Sällan problem med bundet klor. Vidare alltid fritt klor i poolen. Din UV kan vara av två typer. Lågtryck eller medeltryck. De flesta är den första.

De har olika effekt och egenskaper. Men din fråga handlade om ozon.

Ozon är ett mycket starkt oxidationsmedel. Biprodukterna av detta kanske man inte vill ha i ett bad.

Så jag håller inte med piraten på forumet.


I kommunala reningsverk har man aktivt kol efter detta reningssteg (ozon) om det är dricksvatten.

MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan