Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumpa(ar) till hemmabygge  (läst 1751 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aleborg

Pumpa(ar) till hemmabygge
« skrivet: oktober 20, 2015, 10:11:56:56 »
jag håller på att bygga ett spa hemma, tanken är att det ska bli lite yasuragi-känsla av det(deras varma källor utomhus).
Spat är gjutet i betong och ska inom kort kläs in i klinkers och mosaik. Har satt dit ett bräddavlopp och ett inlopp samt inlopp via ett vattenfall.

Spat mäter invändigt 2m x 1,8m x 0,6m.
Ca 1800 liter

Vattnet kommer att värmas av bergvärmen i huset som installeras den här veckan. Spat står i ett uterum som har en luftvärmepump för att kunna användas året runt.

Nu behöver jag förslag på pumpar för att kunna driva båda inloppen. Som filter kör jag ett trycksatt filter.

Alla förslag emottages tacksamt!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pumpa(ar) till hemmabygge
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2015, 15:39:12:12 »
Ska vattnet alltid komma in i vattenfallet?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Pumpa(ar) till hemmabygge
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2015, 23:19:54:54 »
Vad har du för krav på flöde i systemet? Jag kan tänka mig att bara för att driva rening och cirkularion genom filtret så klarar du dig med en Laing E14 , men för att mata vattenfallet så det ser ut som något så kan du behöva lite mer att åka med för den delen.  Hur har du tänkt dig att koppla rörsystemet ?  Separat för rening och cirkulation eller med en kombo som använder samma system även om man behöver större flöde?  Ska du ha några massagejets ?  Har du bypassventil i filtret ?

Janne
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag