VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Billig vs dyr ovanmark  (läst 19150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

Billig vs dyr ovanmark
« skrivet: juli 22, 2015, 20:45:54:54 »
Hallå alla!
Total nybörjare inom detta område. Har idag en liten intex rörpool men kommer nästa säsong uppgradera till en modell större intex.
På detta forum verkar det som att flera tycker intex och liknande pooler är rena skräpet? Hur kommer det sig?
Vad är det för skillnad på en dyr ovanmark och en billig intex?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Billig vs dyr ovanmark
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2015, 00:37:45:45 »
Har haft Intex så jag skriver vad jag inte gillade, med förhoppning att en dyrare är bättre inom dessa områden.

Stabiliteten , allt svajar och vill havererar vid lek eller när man rör sig mer än en pensionär.
Tunn liner lätt att repa isönder.
Patronfilter  >:(
Jobbigt som fan att ta ner o torka efter säsongen, en dyrare kan stå kvar.
Dålig konstruktion , klena pelare, dåliga plattor som sjunker ner i underlaget.
Värdelös stege.
Liner som töjs ut mer o mer på mitten.

Utloggad Varmtibadet

SV: Billig vs dyr ovanmark
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2015, 11:24:54:54 »
Jag har en Intex pool, modell större (549x274x132cm).

Min är inbyggd i altanen och står således ute året om, inne på 3:e sommaren nu. Se bild.


Mina kommentarer på "nyborjares" inlägg:
- Ja den svajar lite längs sidorna när man badar, den är byggd så. Dvs rören upptill rör sig ut om en våg trycker den ut. Ser inga problem med detta mer än att det hade varit snyggare om den varit fast. Våra barn badar vilt och har bomb-tävlingar och det går alldeles utmärkt
- Jag ser inga tecken på att linern skulle repas lätt. Vår ser ut fortfarande ut som ny.
- Patronfiltret bytte jag till sandfilter ganska omgående, var inte alls nöjd med patronfilter.
- Konstruktionen känns robust anser jag, men ja någon platta hade jag kunnat göra att bättre markarbete för..
- Stegen är ingen höjdare, ranglig.
- Linern har då inte töjts ut på vår.


Mina erfarenheter och tankar efter tre somrars användande:
- Man får ta den för vad det är, ett budgetalternativ till riktig pool.
- Hur länge den kommer hålla törs jag inte tänka på men några år till hoppas jag.
- Synd att den inte har en riktig skimmer, den som ingår ser lite taskig ut samt inte lika effektiv som en riktig
+++ KANONKÖP, möjligen det bästa köp/bygge jag gjort alla kategorier!

Jag är på inget sätt en förespråkare för Intex pooler men måste säga att det är ett väldigt prisvärt alternativ och barnen badar nästintill varje dag då det är någorlunda bra väder (ibland även när det är spöregn för att det är lite mysigt o häftigt) - plus att barn struntar fullkomligt i hur skalet på poolen ser ut, de har lika kul i vattnet oavsett. <sol>

Utloggad Mickelin

SV: Billig vs dyr ovanmark
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2015, 17:49:02:02 »
Snyggt! Så där hoppas jag att min blir när den är klar. Tänker dock sätta in en riktig skimmer i min. Tänker också låta den stå uppe året runt.

Till frågaren: viktigt att skilja på vanliga, blå Intex som är enklare, billigare och Ultra Frame som är de grå, betydligt kraftigare konstruktion. Viktigt för stabiliteten är att lägga tid på att få underlaget helt plant och i våg, samt att ha betongplattor under benen. Sammantaget är Intex ett utmärkt alternativ för en billig peng. Min gamla blå har jag haft i fem säsonger och den är fortfarande i utmärkt skick. Min nya grå räknar jag med ska hålla minst lika länge.

Utloggad elvings

SV: Billig vs dyr ovanmark
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2015, 21:18:46:46 »
Hade liten bestway innan jag köpte rektangulär intex ultra 17kubik. Dvs likadan som varmtibadet. Bytte patronfiltret till sandfilter. 
Stabil konstruktion och inga plattor att lägga under några klena rör eller så.   Visst är den rörlig i överdelen men det stör inte.

Har inget ont att säga om min intex förutom att skimmern tar lite plats och att stegen kunde vara stabilare.

Tyvärr är inte min inbyggd men hade den varit det så hade jag varit supernöjd.   

Pool, sandfilter, lampa mm.  Kostade 8000-9000 plus värmaren.

Hade gärna haft en helkaklad under tak men då får jag nog lägga på någon nolla i priset.


Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad KlM

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Sveriges minsta linerpool?
    • Visa profil
SV: Billig vs dyr ovanmark
« Svar #5 skrivet: juli 23, 2015, 22:52:01:01 »
Hallå alla!
Total nybörjare inom detta område. Har idag en liten intex rörpool men kommer nästa säsong uppgradera till en modell större intex.
På detta forum verkar det som att flera tycker intex och liknande pooler är rena skräpet? Hur kommer det sig?
Vad är det för skillnad på en dyr ovanmark och en billig intex?

Bara för att man väljer att köpa en ny billigare Peugeot 208, betyder inte det att den "håller" kortare än tex en Audi A3.
Att någonting som är billigare inte ser lika estetisk tilltalande ut, är nästan självklart.
Se alla pooler som olika "klasser". Vad är du beredd, alternativt ha råd, att lägga på en pool?

En bekant köpte en ovanmark (rund) i stål för runt 15.000kr någon sommar sedan, den slängdes efter 3-4 år. Konstruktionen fallerade och började läcka...
Byggtråden av minsta linerpoolen någonsin? = http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11373.0

Utloggad Hans_L

SV: Billig vs dyr ovanmark
« Svar #6 skrivet: juli 24, 2015, 00:35:18:18 »
Kul med lite svar!
Vet inte om jag var otydlig men det var inte recensioner på intex jag undrade över ;)
Det jag undrar är, vad får jag om jag köper tex en "riktig" ovanmarkspool för 30 - 40000 (ingen aning om dom kostar så, drog bara till ned en siffra) som jag inte får med tex en intex för 2000. Filter och tillbehör är ganska ointressant då det går att komplettera till båda.
Det är själva poolen jag är nyfiken på :)
Livslängd? Snyggare? Stabilare?  Annat?

Utloggad nyburjare

SV: Billig vs dyr ovanmark
« Svar #7 skrivet: juli 24, 2015, 17:06:00:00 »
Intressant med olika åsikter, alla tycker vi olika , det beror säkert på vilka krav och förväntningar man har, kanske hade jag för höga eller jämför med den poolen vi ha i dag och det är ju fel, man kan inte jämföra en skoda med en BMW, men så klart ändå vara hur nöjd som helst med en Skoda !

Utloggad elvings

SV: Billig vs dyr ovanmark
« Svar #8 skrivet: juli 25, 2015, 13:06:30:30 »
Kul med lite svar!
Vet inte om jag var otydlig men det var inte recensioner på intex jag undrade över ;)
Det jag undrar är, vad får jag om jag köper tex en "riktig" ovanmarkspool för 30 - 40000 (ingen aning om dom kostar så, drog bara till ned en siffra) som jag inte får med tex en intex för 2000. Filter och tillbehör är ganska ointressant då det går att komplettera till båda.
Det är själva poolen jag är nyfiken på :)
Livslängd? Snyggare? Stabilare?  Annat?

Har som sagt en intex och bara badat i andras "fin"-pooler.

Har funderat på din fråga ett tag och försöker sätta ord på mina upplevelser.  Detta är väldigt subjektiv bedömning.

Jag skulle själv vilja ha en finpool men förstår inte riktigt varför när jag ifrågasätter mig själv. 
Om jag fick välja skulle jag vilja ha en helkaklad pool då jag tror att det skulle vara snyggare och mer hållbart. Jag tror man får en mer "nöjd"-känsla hos sig själv med en sådan pool

Skillnad mellan linerpool och intex är nog att du som intexägare får ordna allt själv. Dvs finns ingen som kommer o sätter upp din pool eller intexliner.

Du kan inte platssvetsa liner efter egen formönskan om du har Intex.

Du blir lika blöt i alla pooler.  :)

Som jag ser det: (subjektivt)
Ingen skillnad i hållbarhet vad gäller intex eller linerpool

Kakel är snyggare och stabilare.

Stor valfrihet i utformning av design och storlek när du inte har intex.

Inget utbud på intexinstallatörer   

Stort utbud på poolfirmor som kan ordna installationer.

Lite mer krav på att vara hemmafixare med intex om du tex vill sätta in väggskimmer och vissa andra saker.

Finpooler har färdiga lösningar till mycket.


Men som KIM säger. Båda bilarna funkar.


Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad nyburjare

SV: Billig vs dyr ovanmark
« Svar #9 skrivet: juli 25, 2015, 13:26:50:50 »
Med risk för att bara vara negativ  >:( men under 15 års tid har jag haft 3-4 bekanta med kakel, varav en jobbade med pooler, jag var med honom på service och såg en hel del kaklade pooler, denna upplevelse gör att jag aldrig skulle välja en hel kaklad pool i Sverige utomhus, har inte sett en enda där inte kaklet släpper, fryser och ett ständig läckage med stora reparationsproblem, möjligt att den håller mkt längre än en liner, men det jobb man får lägga ner löpande anser jag inte värt detta .

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag