CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hayward pump har börjat låta högt.?  (läst 4880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 855

Hayward pump har börjat låta högt.?
« skrivet: juni 23, 2014, 21:09:53:53 »
Hej på er, fick som sagt inhandla en ny pump i våras.

Blev en Hayward Poolpump Max-Flo II 0.75 hk, 1-fas.

Idag när jag kom hem så tyckte jag den lät lite väl högt och kollade i pumphuset, allt såg ok ut så jag kollade bräddavloppet och det var ingen fart alls på vattnet. "skit också"!! stängde av pumpen och gick igenom allt men hittade inget konstigt. Satte igång den igen och vattnet började cirkulera som vanligt och pumpen lät normalt igen.

Var precis ut med hunden och reagerade på att pumpen lät illa igen, men denna gång var det bra fart på cirkulationen. Tänkte ringa folkpool imorrn men skulle gärna vilja ha en andra åsikt så att säga.
Finns det andra kanske som har upplevt samma problem eller ngn som kanske på rak arm kan säga vad jag bör kolla upp?

Med vänlig hälsning.
Innehar en "åtta" från poolkungen, 4,2*6,5*1,5.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hayward pump har börjat låta högt.?
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2014, 22:24:34:34 »
Det låter troligt att det kommit in luft i systemet på något sätt. Då pumpar det dålig och låter helt annorlunda. Lagerfel på pumpen låter inte så sannolikt med tanke på pumpens ålder. Skräp som t.ex. en nål som lyckats slingra sig genom silkorgen och in i pumphjulet kan naturligtvis ge oljud, men då borde inte cirkulationen ha påverkats så mycket.

Utloggad TommyC

SV: Hayward pump har börjat låta högt.?
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2014, 22:32:03:03 »
Ingen aning men en vild gissning är att det är läckage på sugsidan d v s mellan bräddavlopp och pump  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad 855

SV: Hayward pump har börjat låta högt.?
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2014, 16:11:47:47 »
Hmmmm..... efter att det regnat rejält så verkar den tystnat.

Nivån låg innan på strax över min, och efter regnet ca 3-4 millimeter högre.
Jag tror inte att den sugit luft, så lite i nivå var det inte men det kanske var på håret?

Jag avvaktar lite så får vi se.
Tack för tipsen, skönt att ha fått lite mer att kolla efter om det händer igen.

Med vänlig hälsning.
Innehar en "åtta" från poolkungen, 4,2*6,5*1,5.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag