CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mimimaster och färg i vatten  (läst 3415 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robdav

Mimimaster och färg i vatten
« skrivet: augusti 12, 2020, 07:46:04:04 »
Hej alla

Har i ca 2 v haft igång min nya thermopool med bla en minimaster där jag har några frågor;
1. Minimaster förbrukar ca 1 dunk flytande klor i veckan trots att jag kalibrerar och låst börvärdet på 0.5 ( PH är 7.2 och låst och förbrukar inte mycket syra ). Mäter med en autocheck.
2. Se bilder. Det är något "gult" ( syns inte i vattnet som är fint blått ) som sätter sig längst poolväggen/liner över vattennivån och på kläder samt badleksaker. Vad är detta ? Hur blir jag av med det? ( dök upp efter ca 1 v )
3. Mina Cya är mellan 0-1. Ska man höja denna om man kör med minimaster?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2020, 08:24:01:01 »
OM jag får gissa så är det hudkrämer och solskyddsmedel.
Det är viktigare att duscha innan bad än efter.
CYA gör att kloret förbrukas mindre snabbt speciellt när poolen är öppen, höj det till rekommenderade värdet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 62ragtop

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2020, 09:52:37:37 »
Är inne på Rickards linje här...

Hudkrämer, solskyddskrämer, naturligt "fett" på huden och annat som flyger runt i luften och som kan hamna på ytvattnet i poolen... Lägg därtill månadsskiftet juli till augusti, enormt mycket fröfall i luften (även om man inte ser det med blotta ögat så finns det där...).

Vi har aldrig haft några problem med missfärgningar av badkläder förvisso, men väl ränder vid vattenlinjen (dock inga som vi inte får bort), björkfrön som samlas i skimmern, "mättade" björkfrön som faller till botten och bildar ett stoft. Vi har en flytande termometer som guppar runt i poolen (hamnar oftast i skimmern dock), minns förra året att jag skulle fiska ut den och kolla tempen - fullt med en gul/brun kletig beläggning som krävde lite frenetisk diskande med Yes för att få väck.

Minimastern kan jag inte uttala mig om, men vi tar för vana att inte lämna badleksaker i poolen "över natten" (Pedant? Moi?). Ett annat tips är att lägga en Water Lily i din skimmer - den skall avhjälpa att med att suga upp kroppsfetter, sololjor etc. För oss så samlar den även upp björkfrön som drar sig mot och hamnar i skimmern.  O0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2020, 11:47:37:37 »
En dunk i veckan är extremt mycket. Jag behöver lite mer än en dunk för en hel säsong.
Det gula kan väl också mycket väl vara trikloraminer eller vad det heter. Jag skulle gissa att du har något skräp i poolen som förbrukar det fria kloret. Har du mycket bundet?
Jag kan vara fel ute men jag skulle tillfälligt öka kloret, chocka, och skrubba väggar, botten och alla delar jag kommer åt mekaniskt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Plums

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2020, 12:31:14:14 »
Solljus bryter ner klor snabbt. Har du öppen pool dygnet runt? (Eller när solen lyser?)

Utloggad Robdav

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2020, 12:48:57:57 »
Solljus bryter ner klor snabbt. Har du öppen pool dygnet runt? (Eller när solen lyser?)

Har pooltak på då vi inte badar.

Utloggad Robdav

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #6 skrivet: augusti 12, 2020, 12:52:08:08 »
Solljus bryter ner klor snabbt. Har du öppen pool dygnet runt? (Eller när solen lyser?)

Bundet klor är enligt de värden det ska vara. Alla mätvärden är bra utom Cyansyra som är noll. Ska man öka denna då man kör minimaster?

Utloggad MathiasS

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2020, 13:19:33:33 »
Du ska inte ha någon syra pga att Minimastern då kommer mäta fel. Finns kloka inlägg från Roger skrivna om detta (förutom att det står i manualen då).

Jag tycker det låter konstigt att det går åt en dunk per vecka. Normalt för en 8x4 är ungefär en dunk per månad med mycket badande, dock ser jag inte direkt kopplingen mellan gula avlagringar och kloret.

Vi har aldrig duschat etc innan bad och trots det ej haft problem med krämer och annat i poolen, men jag undrar likt Richard om det kanske inte är det som ställer till det för dig.

Är du säker på att förhållandet mellan fritt bundet/totalt klor är korrekt? Dubbelkolla detta.

Är flödet i mätslingan rätt? Vartefter du närmar dig backspolning av filtret så minskar flödet och har man lite otur blir det så lågt att Minimastern mäter fel.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Robdav

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #8 skrivet: augusti 12, 2020, 13:51:05:05 »
Du ska inte ha någon syra pga att Minimastern då kommer mäta fel. Finns kloka inlägg från Roger skrivna om detta (förutom att det står i manualen då).

Jag tycker det låter konstigt att det går åt en dunk per vecka. Normalt för en 8x4 är ungefär en dunk per månad med mycket badande, dock ser jag inte direkt kopplingen mellan gula avlagringar och kloret.

Vi har aldrig duschat etc innan bad och trots det ej haft problem med krämer och annat i poolen, men jag undrar likt Richard om det kanske inte är det som ställer till det för dig.

Är du säker på att förhållandet mellan fritt bundet/totalt klor är korrekt? Dubbelkolla detta.

Är flödet i mätslingan rätt? Vartefter du närmar dig backspolning av filtret så minskar flödet och har man lite otur blir det så lågt att Minimastern mäter fel.

Både bundet klor och flödet är rätt och flödet likaså. Vet inte vad göra då klor bara försvinner...kalibrerade och rengjorde stavarna i minimaster utan att det blev bättre...

Det gula går inte att skrubba bort från badleksakerna.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #9 skrivet: augusti 12, 2020, 14:18:11:11 »
Hejsan!
Flera kloka råd här innan. Precis som Mathiass säger ska MM ej ha cya för då mäter den fel så det värdet ligger bra för dig.
Till att börja med vad har du för vatten, kommunalt eller egen brunn?
Med tanke på din låga inställning av börvärdet på klor och den höga användningen av klor låter det som att den måste ligga och pumpa konstant.
Jag tycker leonards tips är där du ska börja. Chockklorera ordentligt och vädra ut poolen då chockkloreringen kommer att bränna bort trikloraminerna om det är dom som ställer till det. sen kanjag rekommendera water lilly i bräddavloppet oxå den fångar upp en hel del.

Men börja där och skrubba om det är någon hinna som inte syns eller känns så att kloret verkligne kan verka. hjälper inte det får man börja kolla hur pumpen till kloret går. Något står ju inte rätt till när du har så hög förbrukning.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag