CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Flyttad stål liner pool. Sandvall saknades.  (läst 1234 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zupe

Flyttad stål liner pool. Sandvall saknades.
« skrivet: augusti 25, 2020, 11:58:07:07 »
Har precis köpt en begagnad oval stål liner pool 3.75x6.1m  av märket summer fun.
Den liknar jf osv i konstruktion. Dvs botten räls med plåt i sen toppräls som klämmer fast linern.
Ned monteringen gick väldigt smidigt.
Så förhoppningsvis får jag upp den utan att skada något.

Har lustläst alla trådar om sånna här typer av pooler. Och blev förvånad att det inte var någon polvall av sand eller skumgummi längst ned runt bottenlisten.
Av vad jag förstått är det mycket viktigt då linern annars kan krypa under bottenlisten och hela poolen kan paja. Är ju inte så kyl att få 24kbm vatten rakt på huset. Har kollat monterings manualen som följde med för denna pool men det står inte någonstans att man ska göra en poolvall i botten runt bottenlisten.
Det andra konstiga är att överviket  av linern slutar typ 1cm från toppkanten på plåten på utsidan.
Ser även ut som linern är formad till ett veck och ävrn förstärkt i väcket som ska vara mot plåten. Andra liners verkar bara vara en stor påse som viks över plåtkanten. Kan det vara så att den formats över tid och att de skurit bort överflödig liner för att det var fult med synlig liner på utsidan?




Frågan är nu hur jag ska göra?
1:
Göra en poolvall men då kommer ju linern att komma högre och även hålen för bredavlopp och till lopp.
Hur blir det då när jag passar in hålen då kommer det ju bli veck på linern. Möjligen går det att spänna bort på andra sidan men kommer inte ihåg exakt hur linern såg ut i botten. Har flr mig att det var en söm i botten mot sidorna? Då går ju inte detta.

2:
Inte göra poolvall och montera som tidigare och hoppas på att inte allt går åt helvete?

3 köpa ny liner. Men passar 3.6x6.1m som jf säljer?
Eller vart hittar jag en mönstrad 3.75x6.1m?
Vill ju helst inte byta liner då det kostar ju massa pengar och den gamla linern är ju felfri visst den är fem år gammal men får jag dit den utan problem så håller den ju i många år till



Bild på bottenräls och stödplattor linern har legat mot detta med en plast remsa över
« Senast ändrad: augusti 25, 2020, 12:01:31:31 av Zupe »

Poolgiganten

Utloggad Zupe

SV: Flyttad stål liner pool. Sandvall saknades.
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2020, 20:40:31:31 »
Ingen som har en tanke?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flyttad stål liner pool. Sandvall saknades.
« Svar #2 skrivet: september 01, 2020, 07:56:13:13 »
Min erfarenhet är att linern INTE trycks utåt vid botten, i hörn och där botten möter väggarna är det väldigt litet vattentryck som påverkar linern, därav alla "runda hörn" som finns i de flesta linerpooler.
JAg tror mer att de där sandvallarna och skumgummi-listerna som används är för att linern i de där billiga plåtpoolerna är tunnare än i lite dyrare konstruktioner, och att man helt enkelt är rädd att trampande fötter skall trycka hål på linern och det inte finns stöd bakom.

Jag skulle nog köra med samma setup som tidigare, en 5 år gammal liner har inte längre samma mjukhet som en ny, så du måste nog vara oerhört noga när du monterar den för att de skall bli ens skapligt bra, jag misstänker att du får finna dig att det inte blir perfekt, och du får nog vara nöjd om du alls får ihop det så det fungerar.
Skall bli intressant att se om det går återanvända en begagnad liner, det har vi inte läst mycket om i detta forum sedan starten 2003.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag