VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skador i betongpool  (läst 4367 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karsan

Skador i betongpool
« skrivet: maj 02, 2007, 19:57:43:43 »
Vi har köpt ett hus med en betongpool från 1974. Efter vintern ser vi att ytan har spruckit på vissa ställen och att betongen under är porös. Vi har läst att man bör måla om betongpooler vart tredje år, men är det även normalt med dessa skador? Ska man spackla/cementera dem eller hur gör man? Det finns gott om tidigare lagningar.

Tacksam för svar och råd!

Poolgiganten

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Skador i betongpool
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2007, 16:42:42:42 »
Du skall måla om den så ofta som färgfabrikanten rekommenderar så slipper du alla problem.
Det är svårt att säga hur ofta eftersom det varierar beroende på vilken färg man väljer. Men det kan säkert en välsorterad färghandlare upplysa om.
Lagningar i gammal betong kan vara svårt att få bra men det finns en del tillsatser som man måste använda för att det skall bli bra. T.ex. SIKA kolla på deras hemsida http://www.sika.se/sika-1_(1).asp
Men det finns flera andra olika tillsatser som gör ungefär samma sak.
Du måste knacka bort all lös puts och bruk och sedan "filta" in bruk i dessa. Det innebär att du använder ett putsbräde som du roterar in bruket i skadorna med. Detta kan vara t.ex. Finjas finputsbruk med tillsats av SIKA-1 enligt fabrikantens föreskrifter.
Alla sprickor bör du knacka eller bila upp så att du får plats med lagningsbruket som du filtar in.
När det sen har brunnit färdigt efter nån vecka så kan du måla med en bra färg.
Men kolla så att du inte är för tidig med målningen (läs på burken) så går det nog bra.
På detta sätt får du en hållbar yta som du bara behöver måla med jämna mellanrum. O0
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Karsan

SV: Skador i betongpool
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2007, 17:20:07:07 »
Tack snälla för ditt svar. Hm... undrar vad det skulle kosta att anlita någon för att göra detta proffsigt, någon som har erfarenhet av det?  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skador i betongpool
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2007, 20:14:52:52 »
Men ser inte så ofta att nån marknadsför "poolfärger", men nu finns det (minst) en annonsör i forumet som tydligen säljer och utför den typen av jobb.
Brukar inte tipsa om annonsörernas produkter, men då du ändå frågar och jag inte sett det marknadsföras i övrigt, så vitt jag kan komma på, så gör jag det ändå. :-\
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Karsan

SV: Skador i betongpool
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2007, 22:15:50:50 »
Bilder på skadorna (kunde inte lägga upp tidigare)...

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Skador i betongpool
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2007, 18:06:31:31 »
Rickard. Hoppas att du inte menar mig, för jag varken säljer eller utför några sådana arbeten eller produkter.
Mina råd var bara i all välmening med produkter som jag känner till.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skador i betongpool
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2007, 19:00:24:24 »
Jag menade Henrikssons måleri, de annonserar i forumet, jag försöker att aldrig vara ironisk utan att vara tydlig med att det är ironi.
Ironi missuppfattas så lätt när men skriver.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag